Ruutia Yamahan yläkertaan 2017

Teksti
Yamaha YZ250F vuosimallia 2017. Yamaha YZ250F vuosimallia 2017.
Kuva
Yamaha Motor Europe
Laaja raportti luvassa OFFROADPron elokuun lehdessä
Teknisesti muutos tuoreimmassa YZ250F:ssä ei ole yhtä radikaali kuin silloin, kun se sai vaakatasossa 180 astetta käännetyn sylinterinkannen, ilmansuodatinkotelon tankin paikalle, tankin satulan alle ja pakoputken lähtemään sylinterinkannesta taaksepäin. Ajo-ominaisuuksissa uudistunut moottori laulaa kuitenkin jälleen entistä vahvempaa säveltä.
 
Koko harrastajakunta on potentiaalista ja haluttua asiakaskuntaa Yamahallekin, mutta kuten merkin hollantilainen testikuljettaja, entinen MXGP-tason ammattilainen Herjan Brakke puki asian sanoiksi: ”Nelareita ajetaan koko ajan enemmän ja enemmän samalla tyylillä kuin kaksitahtisia niiden kulta-aikaan, erityisesti pikkunelaria, mutta myös isoa pyörää. Ajotyyli on aggressiivinen ja kierroksia käytetään kunnolla”.
 
Brakken kuvailemaan tyyliä on löydetty uuteen YZ250F:ään. Kone venyy ylhäällä aiempaa pidemmälle, mikä kasvattaa mahdollisuuksia ottaa tehoa irti isolla kaasulla. Onnistunut palapelin pala on myös se, että kierrostenrajoitinta vasten ajaminen on melkeinpä tervetullutta. Rajoitin ei katkaise kulkua hyppäämällä, ei oikeastaan mitenkään terävästi. Toki peli kiertää sen minkä se voi maksimissaan, mutta uuden luonteen pikkunelari ei vastusta menoa, vaikka kierrokset viihtyisivät pidempäänkin tapissaan.
 
Pikkunelarilla ajaminen on edelleen erilaista kuin isolla pyörällä, mutta YZ250F:ssä on oikeastaan kaksi puolta. Kilpatasolla pyörää voi repiä ja viedä isolla kaasulla, venyttämällä konetta äärimmilleen. Harrastajaportaalla rajoitinta vasten paukuttaminen ei liene tarpeen eikä välttämättä edes onnistu jouheassa ajossa tai ei ole ainakaan miellyttävää. Silloin on hyvä muistaa nelarin tarjoama vääntöominaisuus, joka on kaksitahtisesta poikkeava.
 
YZ450F ei käytännössä uudistu vuosimallina 2017, mutta paketti on edelleen toimiva, vahva ja houkutteleva. Kolmonen pesään ja välillä nelosta suorilla, ja pyörä kulkee vahvasti vähän tiukemmissakin mutkissa ja lyhyemmillä suorilla, mutta samalla takana on riittävästi potkua pidemmällekin vedolle.
 
Myös kaksitahtilinjasto YZ85:stä YZ125:teen ja YZ250:teen säilyy nykyisellään. Lisäksi tarjolla on tuttuun tapaan pienten lasten harrastuspelejä alkaen legendaarisesta PW50:stä.
 
YZ450F-pyörien on jo saatavilla Suomessa. YZ250F ilmestyy kauppoihin elokuussa ja kaksitahtiset syyskuussa.
 
Tarkempi koeajoraportti julkaistaan elokuussa ilmestyvässä OFFROADPro-lehdessä. Otamme tuolloin kantaa myös Yamahan tarjoamiin GYTR-erikoisosiin, joita oli testissä laitettu valmiiksi osaan pyöristä.
 
Nettiin on vielä myöhemmin luvassa koeajoraporttia videon muodossa Italiassa helteessä suoritetusta testirupeamasta. Esimakua ajosta voi käydä ottamassa OFFROADPron Facebookissa julkaisemastamme videosta, jossa vetäistään fiilistellen ratakierros YZ450F:llä.