Repäisykalvot ja kypärävalot kielletty

Kohta tärähtää...Kohta tärähtää...
Kuva
Sami Salonen
Renkaanvaihto vain iltahuollossa, palkintojen jakoon osallistuttava
Ajolasien repäisykalvojen (repärit, heittarit) kieltäminen pohjautuu ympäristöarvoihin, sillä muoviset ”repärit” eivät maadu, vaan likaavat luontoa. Kyseessä on kansainvälinen sääntö.
 
Vastaava sääntö on tietojemme mukaan voimassa myös useammissa maissa motocrossissa.
 
Roll off's -järjestelmiä ei kielletä, sillä muovinauha ei normaalissa käytössä likaa luontoa, eli jää reitin varrelle.
 
Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.), mutta ne voi edelleen kiinnittää lippaan. Enduron lajipäällikkö Johan Vornanen myöntää, että sääntö antaa vielä mahdollisuuden tulkinnoille. Jo nyt on keskustelua herännyt muun muassa siitä, onko lipan ruuvireikiin kiinnitettävä ”panta” sallittu vai ei.
 
- Kansainvälisellä Moottoriliitolla on jyrkkä kanta siinä, ettei kypärään saa kiinnittää mitään ylimääräistä. Kypärään kiinnitetty kamera, valo tai vastaavat kasvattavat loukkaantumisriskiä. Ne voivat kaatumistilanteessa tai iskussa painua kypärän sisään tai retkauttaa niskan, Vornanen muistuttaa.
 
- Kypärävalmistajat ovat suunnitelleet lipan ja sen kiinnikkeet niin, että ne hajoavat tai irtoavat riittävän kovassa iskussa. Näin pyritään minimoimaan lipan aiheuttamat loukkaantumiset.
 
Sääntöihin on myös lisätty kohta, joka kieltää renkaan vaihtamisen kilpailupäivän aikana. Vaihto on sallittu ainoastaan kaksi- tai useampipäiväisten kilpailujen iltahuollossa. Vornasen mukaan järjestäjät voivat hakea kilpailukohtaisesti poikkeusta sääntöön, mikä on hyvin todennäköistä Päijänteen Ympäriajon kohdalla. Päitsillähän kuljettajilla on ollut tapana vaihtaa renkaita pitkän taipaleen aikana myös päivällä.
 
Lisäksi palkintojen jakoon osallistuminen on palkittavien kuljettajien kohdalla jatkossa pakollista. Mikäli jää pois palkintojen jaosta ilman kilpailunjohtajan lupaa, saa 50 euron sakon. Säännöllä halutaan varmistaa se, että kilpailun päätös saa arvoisensa aseman.
 
- Meillä oli kauden aikana yksi SM-osakilpailu, jossa yhdeksästä podium-kuskista taisi olla palkintojen jaossa vain kaksi. Se ei todellakaan näytä hyvältä. Varsinkin SM-kuljettajien pitäisi näyttää esimerkkiä.
 
Kaikki muutokset on merkitty Suomen Moottoriliiton nettisivuilla torstaina julkaistuun säännöstöön paksunnettuna (bold).
 

Neljä SM-luokkaa jatkaa

Endurossa ajetaan ensi kaudellakin henkilökohtaisesta Suomen mestaruudesta neljässä eri luokassa. Luokat ovat E1, E2 ja E3 sekä U20.
 
Lisäksi kilpaillaan kerhojoukkueiden Suomen mestaruudesta.
 
Suomen Cup -luokkina jatkavat 40- ja 50-vuotiaat veteraanit sekä naiset.
 

Poimintoja enduron lajisäännöistä 2017

061.2.1.1 Ajovarusteet
 
- Ajolasien repäisykalvojen käyttö on kielletty.
- Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.). Lisävarusteet voidaan kiinnittää kypärän lippaan edellyttäen että varusteet ja kiinnitystapa ovat sellaiset että ne eivät kaatumis- tai törmäystilanteessa aiheuta vaaraa kuljettajan terveydelle.
 
061.12.1 Enduro rengassääntö
 
- Renkaiden vaihtaminen kilpailupäivän aikana ei ole sallittua. Kaksi- tai useampipäiväisen kilpailun aikana renkaat saa vaihtaa iltahuollossa.
 
061.13.3 Aikarangaistukset
 
- 5 minuuttia
Ajolasien repäisykalvojen käyttö
 
061.15 Palkinnot
 
- Jokaisen palkittavan ajajan on osallistuttava palkintojen jakoon. Palkittavan kilpailijan poissaolo palkintojen jaosta Ilman kilpailun johtajan lupaa johtaa 50€ sakkoon.
 

Lisää uutisia

RTL TV-kanavan dokumentti Jefferey Herlingsin kaudesta 2017.
Eilen ajettiin Torinon lähistöllä Transborgaro-niminen kutsukilpailu. Suomesta mukana olivat 80-luvun kuljettajien sarjassa Kurt Ljungqvist, 90-luvun kuljettajien sarjassa Miska Aaltonen ja Samuli Aro sekä perhekilpailussa Emppu ja Samuli Aro.
Jämsässä kaasuteltiin lauantaina 18.11. harrastetason endurokuljettajien harjoituspäivä. Viileästä säästä ja pehmeästä kelistä huolimatta paikalla oli suuri määrä kuljettajia.
Samuli ja Emppu Aro pronssille Coppa Famiglia -luokassa, jonka voiton vienyt pari haiskahtaa huijaukselle.
Samuli Aro koeajoi Suzuki RM-Z 450 2018 pyörän, josta oli muutamilla pienillä toimenpiteillä poistettu pyörän ongelmakohtia.