Husqvarna heitti motocrossmallistonsa uusiksi

Teksti
Husqvarna FC 350 vm. 2016. Husqvarna FC 350 vm. 2016.
Kuva
Husqvarna Motorcycles
Husqvarna on hakenut pyöriinsä lisää suorituskykyä muun muassa merkittävällä painonpudotuksella, uudella runkomuotoilulla, uudella moottoridesignilla ja hiilikuituisella takarungolla.
 
Husqvarna julkisti nyt nelitahtiset FC 250, FC 350 ja FC 450 sekä täysin uudistuneen kaksitahtisen TC 125 -pyöränsä. Mallistoon kuuluvat myös kaksitahtiset TC 85 ja TC 250.
 

Täysin uutta

Rungon poikittainen jäykkyys sekä pitkittäinen kovuus on ajateltu uudelleen ja kromimolybdeeni-teräsrunko on aiempaa kevyempi ja uuden muotoilun ansiosta pyörissä on parempi ajettavuus sekä tuntuma.
 
Kokonaisuuden täydentää kolmesta osasta koostuva, hiilikuituinen takahäkki, joka on kilon aiempaa kevyempi.
 
Myös alumiininen takahaarukka on uudenlainen.
 
Myös CNC-koneistetut T-kappaleet ovat uudet. WP:n nelikammioinen keula on uudistunut ja WP:n linkullinen takaiskunvaimennin on aiempaa lyhyempi sekä 500 grammaa kevyempi. Muutokset on nivottu toimimaan kokonaisuutena uudenlaisten linkkujen kanssa. Tavoitteena on ollut ensisijaisesti paremmat pito-ominaisuudet.
 

Koneet pienemmiksi

FC 450, FC 350 ja FC 250 -nelitahtisten sekä TC 125 -kaksitahtisen moottorit ovat aiempaa kevyemmät. Nelitahtisten koneet ovat myös aiempaa pienempiä, ja niiden rakenne on uudenlainen. Massan keskittäminen on ollut tärkeä tekijä suunnittelussa.
 
Nelitahtisten 44-millinen Keihin-kaasuläppärunko on uudistunut ja moottorinohjausyksikkö käsittelee tietoa aiempaa nopeammin. Tavoitteena on ollut herkempi kaasuun vastaavuus.
 
Nelitahtisissa on nyt starttiavustin, joka kytketään päälle ohjaustangon napista.
 
Kokonaisuudessaan painoa on säästynyt FC 450:ssä 5,2 kiloa, FC 350:ssä 4,7 kiloa ja FC 250:ssä 4 kiloa.
 
Myös nelitahtisten pakoputkisto on laitettu uusiksi, jolla on tavoiteltu massan keskittämistä sekä hiljaisempia ääniä. FC 450:n putkessa ei ole enää niin sanotusti erillistä paisuntasäiliötä, vaan se on integroitu putkeen.
 
Grafiikat ovat futuristiset ja mukaan on tullut aimo annos sinistä väriä. Ruotsalainen tausta mielessään myös keltainen kuuluu osaksi kokonaisuutta, valkoista unohtamatta.
 
Muoviosilla on uusi muotoilu ja satula on aiempaa mukavampi ja pitävämpi.
 
GSK-jarrulevyt, Pro Taper -tanko, ODI-tupit, WP-jäähdyttimet, seitsemänlitrainen muovitankki, ilmansuodatinkotelon muotoilu, DID-vanteet, CNC-koneistetut vanteennavat ja Dunlop MX52 -renkaat täydentävät Husqvarnan vuosimalliston 2016 uudistukset.
 
Juniorikategorian TC 85 on uudistunut grafiikoiltaan.
 
TC 250 on saanut grafiikoiden lisäksi uudet CNC-työstetyt T-kappaleet kumivaimennuksilla, uuden satulanpäällisen ja uudet jarrulevyt.
 
Uusi mallisto on saatavilla syyskuussa.
 
Husqvarna esittelee vuosimallistonsa 2016 Yhdysvalloissa tällä viikolla, ja OFFROADPro on mukana ottamassa maisteja.
 
Husqvarna FC 350 vm. 2016. Husqvarna FC 350 vm. 2016.
Kuva
Husqvarna Motorcycles
Husqvarna TC 85 vm. 2016. Husqvarna TC 85 vm. 2016.
Kuva
Husqvarna Motorcycles
Ilmanputsarikotelon kansi ulottuu varsin pitkälle, eli tankilta takalokarille. Ilmanputsarikotelon kansi ulottuu varsin pitkälle, eli tankilta takalokarille.
Kuva
Husqvarna Motorcycles