Arto Jokinen: Perusasiat pitäisi saada kuntoon

Teksti
Arto Jokinen oli mukana Supercross Gaalassa lauantaina. Arto Jokinen oli mukana Supercross Gaalassa lauantaina.
Kuva
Marko Vihriä
"Ei siinä ole mitään järkeä, että joka vuosi pistetään luokat uusiksi."

OFFROAFPro: Arto Jokinen, motocrossin lajiryhmä toimii itsenäisesti ilman lajipäällikköä, mitä ajatuksia se sinussa herättää?

Arto Jokinen: Tuntuuhan se todella hassulta. Mielestäni mitään muutoksia ei voida tehdä niin, etteikö se vaikuttaisi johonkin toiseen asiaan. On sitten kyse rata-, luokka-, tai sääntöuudistuksista. Jos yhtä muutetaan, pitää ottaa huomioon myös toiset. Kehittäminen ja asioiden eteenpäin vienti vaatii laajaa katsantokantaa ja erilaisia näkemyksiä, mutta kokonaisuuksissa joutuu aina tekemään kompromisseja. Kompromissit vaativat päättämistä, sitä varten pitää olla jämäkkä kippari.

OP: Motocrossin lajiryhmä ehdottaa taas nipun uudistuksia luokkiin ja sääntöihin. Varikolla purnataan, että muutoksia tehdään muuttamisen ilosta, mitä mieltä sinä olet?

AJ: Kyllähän se niin on, ettei muutoksia pitäisi tehdä liikaa. Pitää päättää hyvässä yhteisymmärryksessä, mitä tehdään ja muutetaan. Ja sitten parannetaan tai säädetään hiukan joka vuosi. Ei siinä ole mitään järkeä, että joka vuosi pistetään luokat uusiksi. Kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja vaatii hienosäätöä ja virittämistä. Jatkuva muuttaminen vie pohjan pois kehittämiseltä, kun juuri jotenkin opitut asiat heitetään romukoppaan. Lajin kehittäminen vaatii koko kentän yhteistyötä kerhojen, kilpailujen järjestäjien, toimitsijoiden, yhteistyökumppaneiden ja  muiden sidosryhmien välillä. Nyt tuo yhteinen vuorovaikutus ei pelaa.

Mitä Harri Kullaksen liittyminen Viron joukkueeseen kertoo liiton toiminnasta? Onko supermotojoukkue oikeutettu 3000 euron kuskikohtaiseen matkarahaan? Mitä Arto Jokinen tekisi, jos hänellä olisi valta muuttaa lajiryhmä haluamansa kaltaiseksi.

Kaikki tämä selviää uusimmasta OFFROADPro-lehden numerosta 7/14.

Tilaajat voivat lukea jutun koko version TÄÄLTÄ

Lehden digitaalisen version pääset tilaamaan TÄSTÄ