Päitsi Trophy

Kuva
Milla Vahtila
Uuden Päitsi Trophy -reitin tarkoituksena on madaltaa kynnystä osallistua legendaariselle Päijänteen ympäriajolle.

Siinä missä juoksijakin osallistuu ensin puolimaratonille ja vasta sitten kokonaiselle maratonille, niin uudet kuskitkin voivat ensin tulla ottamaan tuntumaa Päitsi Trophyyn ja seuraavana vuonna halutessaan osallistua täyspitkälle Päitsille.

Päitsi Trophy -reitti on lyhyempi kuin normaali Päijänteen ympäriajon reitti. Trophy-reitille osallistuvat kilpailevat niin omissa kilpailuluokissaan kuin Päitsi Trophyn voitosta.

Lauantaina Trophy-reitillä ajetaan Päijänteen länsipuolella alkupään endurotesteistä neljä kappaletta: ET1 Vierumäki, ET2 Matkakeidas, ET3 Vesivehmaa ja ET4 Evo. Evolta Trophy-reitti erkanee Pulkkilanharjun kautta Kukkolan mäelle, jonka jälkeen se liittyy Päijänteen itäpuolta tulevaan reittiin. Loppupään endurotesteistä ajetaan kolme viimeistä ennen Vierumäen yötaukoa: ET14 Ravioskorpi, ET15 Marjoniemi ja ET16 Vierumäki.

Sunnuntaina Trophy-reitillä ajetaan Vierumäeltä Vantaan Lavankoon, missä sijaitsee kilpailun maali. Endurotestejä on sunnuntaina alustavan suunnitelman mukaan kahdeksan kappaletta: ET17 Vierumäki, ET 18 Pälli, ET19 Ruuhijärvi, ET21 Huhdanoja, ET23 Jussinkorpi, ET24 Ilomaa, ET26 Annivaara ja ET28 Lavanko.

Trophy-reitin ensimmäinen kilpailija starttaa lauantaina 9.33 ja saapuu yötauolle klo 17.08. Lauantaina ajokilometrejä kertyy noin 235 ja ajoaika on seitsemän ja puoli tuntia. Sunnuntaina ensimmäinen kilpailija starttaa klo 10.03 ja saapuu maaliin klo 17.49. Ajokilometrejä kertyy sunnuntaina reilut 200 ja ajoaika on vajaat kahdeksan tuntia. Trophy-reitti ajetaan siis kokonaan valoisaan aikaan, eli osallistujat eivät tarvitse erillisiä lisävaloja.

Trophy-reitti ajetaan seuraavissa luokissa: D eli naiset, K eli kuntoluokka, C eli Classic ja Pariajo. Trophy-reitillä, enduron säännöistä poiketen, renkaan saa vaihtaa myös joku muu henkilö kuin kuljettaja itse.

Pariajossa kaksi kuljettajaa ajavat yhdessä, ja halutessaan ensi kertaa Päitsille osallistuva kuski voi esimerkiksi lähteä kokeneemman kuljettajan kaveriksi.

Päitsi Trophy -reitillä huoltovälit ovat pääsääntöisesti maksimissaan 60 kilometrin pituisia, poislukien siirtymäväli Evo-Ravioskorpi, jolle kertyy pituutta 70 kilometriä. Kyseiselle välille on syytä pukeutua lämpimästi.

Huollon järjestämiseen kannattaa miettiä helpotukseksi yhteis- ja haalarihuoltoa. Niistä saa kaiken kilpailuviikonloppuna tarvittavan huollon laadukkaana palveluna. Huoltopakettiin kuuluvat ruokailut (yksi lämmin ateria per kisapäivä), polttoaineet, työkalut ja niin edelleen.

Lisää uutisia

Ensi kevään VGN reitistä saa esimakua Jesse Viljakaisen kuvaamalla videolla.
Santtu Tiainen tiedottaa Instagramissa siirtyvänsä ensi kaudeksi Jokikoneen tiimiin ja nelipuolikkaan KTM:n puikkoihin.
Kärme Kustaan kiemurat ajettiin tänään Hämeenlinnassa perinteisin menoin. Vuorossa oli 42. kerta tällä klassikkokilpailulla ja keli oli tällä kertaa poikkeuksellisen kuiva.
Kongoon suuntautuneelta edustusmatkalta tarttunut malaria on vakava sairaus.
Keravalla SE-Team vietti tänään jo kymmenennen kerran Kurapyöräpäivää perinteisein menoin.