Liikennevakuutusmaksu nousee yli 5000 euroon

Esimerkkitapauksessamme motocrosspyörä on vuosimallin 2014 Kawasaki KX250F. Esimerkkiyhtiönä toimii If, koska siellä hinnankorotus on vuodenvaihteessa huikea.

Mikäli pyörä vakuutetaan 1.1.2014 tai myöhemmin, maksaa liikennevakuutus vuodeksi 5673 euroa.

Mikäli sama pyörä vakuutetaan vielä tämän vuoden puolella, on hinta 225 euroa.

Uutinen: Liikennevakuutusmaksu nousee yli 5000 euroon

Foorumit

Kertokaahan viisaammat kuinka tämä rossimopon vakuutusasia nyt oikeasti menee tänä päivänä.
Mulla tällähetkellä vakuutus iffissä noin 250€/vuosi. Aattelin vaihtaa pyörän uudempaan, ja kysäisin siihen liikennevakuutusta niin hinnaksi tuli 5700€. No nopea soittokierros ja päästiin halvimmillaan vähän alle tonniin. Mutta silti.. Ei todellakaan ole aikomusta maksaa satunnaisista ajoista tonnia vuosi!
Saako sen liikennevakuutuksen oikeasti jostakin asialliseen hintaan, vai ajeleeko porukka vaan tätänykyä ilman vakuutuksia? Koska tuskin kauhean moni harrastaja on valmis tuollaisia vakuutusmaksuja makselemaan.

Erittäin osuva kysymys, johon ei ole tällä hetkellä oikeaa vastausta. Itse ainakin ajan lisenssivakuutuksen antamalla turvalla, niinkuin joskus silloin ennen. Korvaa siis vamman hoidon tiettyyn rajaan asti.
Ei mitään kivusta ja särystä korvauksia, eikä myöskään sairauspoissaolokorvauksia.

Lajiin liittyy riskejä ja olen valmis ottamaan osan siitä riskistä omalle vastuulle.

Mielestäni sellainen, joka haluaa täysturvan riskialttiissa lajissa, joutuu siitä myös maksamaan kovan hinnan.

Joo olen kyllä samaa mieltä että jos ehdontahdon koheltamaan lähtee, niin pitää siitä joku vastuu myös itsellä olla. Saako tuollaisen lisenssi vakuutuksen vaikkei kilpaa ajaisikaan, ja mitä se suurinpiirtein maksaa ja korvaa?
Eikä minua itseni vakuuttaminen nyt niin huoleta, mutta auta armias jos ajat vahingossa jonkun toisen päälle eikä sulla olekkaan vakuutusta.
Niinkun sanoit, tässä lajissa sattuu ja tapahtuu..

Moottoriliiton sivuilta http://www.moottoriliitto.fi/ löytyy lisenssivakuutuksen ehdot. Jos et varmasti aio ajaa vuoteen kisaa, voisin kuvitella jonkun laajennetun(eli moottoriurheilurajoitus poistettu) tapaturmavakuutuksen tarjoavan paremman hinta-/laatu-suhteen.

Ymmärränkö uusimman lisenssivakuutuksen klausuulin nyt oikein, kun käsitän tuolta korvattavan ajoharjoittelussakin sattuneen haaverin lisenssin haltijalle.
Tästähän on esimerkkejä vaikka kuinka, eli liikennevakuutuksesta nuo haverit ovat korvatut, kun lajia harjoitellaan, vaikka useimmilla lisenssi taskussa onkin.

Katkelmia lisenssin ehdoista: korvauskohteiden listalta löytyy "moottoripyörällä tai -kelkalla tapahtuvassa lajille ominaisessa ajoharjoittelussa".
Toinen lauseke laajentaa lisenssiä sporttiturvasta (johon liitolle myönnetty vakuutus hyvin pitkälti perustuu) ylöspäin: "Tässä sopimuksessa ei sovelleta vakuutusehtojen kohdan 3.2 osaa: Sporttiturvan vakuutuksesta ei korvata tapaturmia, joista on tai olisi ollut oikeus korvaukseen liikennevakuutuslain nojalla."

Näin siis ajoharjoittelu ei lisenssikuskilla ole täysin korvaussuojatonta, vaikka liikennevakuutusta ei olisikaan - siis omalle kohdalle, yksin sattuneessa mällissä.
(Olkoon tämä edellinen lause nyt vain ääneen pohdiskelua, koska muutoin seuraavat viestit käsittelevät maastoliikennelain kohtia ja marjastajia yms yms.)

Ei olisi eka kerta kun olen täysin pihalla, mutta evästäkää paremmin tietävät.

Pop vakuutus möi ennen marraskuuta siedettävän hintaisia liikennevakuutuksia crossipyörille 2800 ja muutamia kymppejä pääälle/vuosi. Soitin Marraskuun alussa heidän as.palveluun ja ajattelin jälleen aktivoida vakuutuksen pojan lähtiessä ajamaan. Vakuutus jäi kuitenkin ottamatta ja syynä oli uusi 1.11.2016 voimaan tullut hinta. Se oli 27 810€/vuosi. Kyllä luit ihan oikein. En uskonut itsekään ensimmäisen soiton jälkeen, vaan soitin uudelleen eri henkilölle ja hän vahvisti saman hinnan. Kohta ei taidetta enää crossia ajella

No nythän se tais sitten tulla stoppi kokonaisuudessaan tolle IF.n asiakkuudelle meikäläisellä, useampi tuhatlappunen on vuosittain yhteensä vakuutuksiin menny ja hyvin on palveltu, mut ny meni köyhältä ranka poikki...

Itse kävin Ifissä ottamassa maastoliikennevakuutuksen n. kuukausi sitten ja sanoivat tuosta että hinnat nousevat seuraavalle vakuutus kaudelle muistaakseni jotain 13 %.

T : T.Oksanen

Miten saadaan lajeihin uusia harrastajia...?

Otetaanpa hyvät vapaa-ajan vakuutukset ja kaadutaan fillarilla. Ei kyllä onnistu kisa kuskeilla.

Ei rekisteröidyillä suljetuilla alueilla ajettavilla moottoripyörillä ole mitään lakisääteistä pakkoa ottaa liikennevakuutusta. Kun on lisenssivakuutus , on kyse tarpeettomasta kaksinkertaisesta vakuutuksesta, Moottoriliiton pitäisi poistaa vaatimus (, jos sitä on ? ) liikennevakuutuksesta ja jokainen voisi ottaa halutessaan palo- ja varkausvakuutuksen. Enduropyörät, joilla ajetaan liikenteessä , on eri juttu. Olen loukkaantunut kaksi kertaa ja olen molemmilla kerroilla saanut korvausta hoitokuluista lisenssivakuutuksesta enkä ole edes asioinut liikennevakuutusyhtiössä. liikenenvakutuus on ollut minulle täysin turha, vaikka olen sen ottanut.: Liikennevakuutuksen hinta on noussut n. 50 eurosta moninkertaiseksi.

Motocross ei ole liikennettä ; jos menee motocross- radalle, rata-alueella tai varikolle ottaa itse riskin, Pakollinen liikennevakuutus on aivan eri asia ; on harhaanjohtavaa käyttää liikenenvakuutuksen nimeä vakuutuksesta, joka annetaan motocrosspyörälle. Motocrosspyörällä ei edes saa ajaa liikenteessä.
Moottoriliiton lisenssivakuutuksen ehdoissa nimenomaisesti todetaan, ettei liikennevakuutus ole korvaustapuksissa ensisijainen vakuutus, kuten muissa urheiluvakuutuksissa, joissa liikennevakuutuksella tarkoitetaan lakisääteistä pakollista liikennevakuutusta. Luonnollisesti vakuutusyhtiöiltä voi ( ? )ostaa kattavan vakuutuksen, mutta jos sen korvaus on motocrossissa yhtä laaja kuin lakisääteisen pakollisen liikennevakuutuksen korvaus liikenteessä ,niin ymärrän , että sellaisen vakuutuksen oikea hinta voi olla tuhansia euroja vuosi. Jos tälläinen vakuutus olisi pakollinen ,niin se merkitsisi käytännössä lajin loppumista

Ymmärsinkö oikein että kannattaa ottaa lisenssivakuutus,vaikka ei kilpailisikaan?

Täytyy kommentoida tässä itsekkin, tein soittokierrosta vakuutuksesta punakilpiselle KTM 250 EXC:lle lokakuussa...

Pohjola (osakasko): arvio 1060EUR
Pohjantähti: 1400EUR (osakaskoa voidaan harkita jos muutkin vakuutukset ovat yhtiössä), ainoa hintaan vaikuttava tekijä oli muistaakseni pyörän kuutiotilavuus
Fennia: 3500EUR

Mahdottomaksi tulee pyörän vaihto, kun on vielä vanha vakuutus Ifissä, jonka hinta on osakaskolla ollut muistaakseni vähän reilu 200EUR...

Huomaa kyllä vakuutushintojen nousun vaikutuksen kun samat punakilpiset pyörät eivät ole nettimotossa liikkuneet moneen kuukauteen mihinkään.

Kaveri otti uuteen 150SX:ään vakuutuksen Fenniasta keväällä, reilu 500EUR ilman kaskovakuutuksia. Tosiaan nyt kun kysyin niin 3500EUR. Eli vakuutusyhtiöt ovat ilmeisesti tähän syksylle nostaneet hintoja ihan tosissaan.

Valkokilpisien vakuutushintoja tarkkailin Pohjolasta, niin järestään erilaiset KTM:n endurot vm. 2010-2014 olivat osakaskon kanssa reilu 500EUR.