Tapaturmat moottotiurheilussa!

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENRallin parissa sattui viikonloppuna kaksi kuolemaan johtanutta tapaturmaa.
Onko kellän tiedossa onko endurossa/ crossissa ollut kuolemaan johtaneita tapaturmia? ja jos on niin milloin? Ja onko esim alaraaja/ muihin halvaantumisiin johtaneet tapaturmat kuinka yleisiä yllämainituissa lajeissa?

Jyrki

Kirjoittaja: Marko LaineVaikka ei onnettomuus ollutkaan, niin ihmettelen että tietoa ei ole täällä julkaistu. Katsokaapa moottoriliiton viimeisin tiedote.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSAika hurjaa alkaa sopimaan parittomista ja parillisista päivistä, ainakaan täällä ja yleispätevästi. Varmasti tulee kolareita jollei paikalla ole kiinteästi kalenteria ja ohjeita. Eihän krossiradallakaan vaihdella suuntia päivän mukaan. Eri asia on jos treenipätkällä on tietty porukka ja asiasta sovitaan kaikkien kuullen. Sittenkin on vaara lähteä väärään suuntaan esim. kaatumisten jälkeen.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENHämeenlinnan Moreenissa on ainakin sellainen systeemi, että sieltä mistä lähtee se enskalenkki niin on kalenteri laitettuna muoveihin ja nuolet "pariton" ja "parillinen". Ei luulisi epäselvyyksiä. Ei ko. paikassa kyllä ainakaan itse kovaa pääse, kun sellaista kivikkoo ja juurakkoo =)

Kirjoittaja: MIKKO ONALI80-luvulla enska kuski jäi auton alle kun käynnisti autoaan "sivusta" ja auto lähti liikkeelle.
Ja sit oli se rautatielle jäänyt jo edellä mainittu, mutta mielestäni eräässä lehdessä sitä selvennettiin reittimerkkien yms. huomiojuttujen puutteellisuuden takia.

Kirjoittaja: RAIMO PALMGRENTotti on aivan oikeassa kumpa tavoittaisi myös ns. epäviralliset kuljettajatkin. Ensinäkin voitaisiin virallisesti sopia että epävirallisilla radolla ja enskareiteillä kierrettääisiin kuukauden PARILLISENA päivänä MYÖTÄpäivään ja PARITOMANA VASTApäivään. Aina kun itse lähden "reitille" jätän "TUORREEN" runtujäljen mihin suuntaan lähdin myös mahdollisiin liittymiin. terv: seppä

Kirjoittaja: Miika SavoKorjatkaa taas jos olin väärässä tässä Karhulan turmassa. Kuulin siitäkin muilta enkä siis ole täysin varma.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILA...eli aina kun menette ajamaan, ennen radalle/reitille menoa PITÄÄ tietää kumpaan suuntaan ajetaan. Varsinaisilla oikeilla crossiradoilla ei yleensä pitäisi olla ongelma, mutta epäviralliset ajopaikat ja enskapolut onkin sitten jo vähän eri juttu.

Kirjoittaja: PEKKA KOSKELAei ollut kaverin kotikisa tää -80 luvulla sattunut onnettomuus,turma sattui Toijalassa ja tää kuski oli Uudeltamaalta!

Kirjoittaja: Miika SavoNyt muistui mieleen vielä yksi tapaus. Kuulin siitä tänä kesänä. Tapaus sattui Karhulan crossiradalla. Moottorikelkka ja mönkkärikuski (vissiin) oli siinä mukana. Ajoivat rataa eri suuntiin ja tietäähän sen millä seurauksella. Kelkkakuski siitä selvisi, mutta tämä toinen oli menehtynyt kun kelkan suksi oli osunut kuskia törmäyksessä keskellä hyppyriä.

Niin ja sattuihan Heinolan MM-enduron harjoituksissa periaatteessa vastaavanlainen yhteenajo, jossa osapuolina olivat Saarenkoski ja Anders Eriksson.

Itsekin olen nuorempana ajanut crossiradalla itseäni pienemmän ajajan kanssa yhteen hyppyrin jälkeen. Siinä olivat suojelusenkelit mukana, eikä vakavaa sattunut. Vauhti oli ilmeisesti vielä tuolloin hieman pienempi mitä nykyään =) Nämä yhteenajot on kuitenkin aina tosi vaarallisia.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITuo on tuo Hyrylän tapaus tuttu, kaksi setääni olivat ensimmäisinä paikalla antamassa ensiapua mutta sillä ei valitettavasti enää voinut kaveria auttaa. Silloin sitä ensimmäistä kertaa, itsekin ajavana pikkusällinä tuli mietittyä näitä ajamisen vaaroja. Tuo tapaus sattui normaalissa ajossa mutta kyllä siinä paikassa sattui ja tapahtui muutenkin. Varsinaista rataa ei ollut vaan se vaihteli vähän väliä ja aina silloin tällöin joku lähti vetelemään vanhasta muistista eilistä reittiä...siellä liikkui myös paljon hevosia samalla alueella joten nykymittapuun mukaan aika villiä touhua.

Onneksi nämä rankimmat tapaukset ovat kuitenkin aika harvinaisia.

Kirjoittaja: Jukka NieminenJoskus 90-luvun alussa (?) menehtyi Ruskeasannan crossiradalla mies jäätyään hiekkakuopan rinnettä alas syöksyvän auton alle. Auto oli kuulemma ollut parkissa jossain kuopan reunalla ja kaveri oli mennyt ilmeisesti ottamaan avaimia pois virtalukosta tai laittamaan vaihdetta päälle kun auto olikin lähtenyt liikkeelle kohtalokkain seurauksin. En tunne tapausta tai tapahtumien kulkua sen tarkemmin mutta jotain tämän tapaista siellä ilmeisesti tapahtui.

Kirjoittaja: SANTTU HUJANENViime kesänä nilsiässä kuoli joku tyyppi.Oli yksin ajamassa ja sitten kaatunu ja ei saanu apua paikalle nii kuoli sinne ja löydettiin monen tunnin päästä.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEhkä aiheeseen liittyen tästä maikkarin Motor Forum TÄKJYYYY ohjelmasta. Eilen oli joku SM rallin ekstra. Mutta silti oli omituista, ettei sanaakaan näistä ikävistä uutisista....noo ei siellä kyllä ennenkään juuri enskastakaan oo puhuttu, joten en sixistä mitään odottanutkaan.....Kähmy

Kirjoittaja: ARI RAHKONENKotimaisessa endurossa 80-luvulla menetti nuori kilpailija henkensä siirtymällä jäätyään vartioimattomassa rautatien ylityksessä junan alle. Osasyyksi onnettomuuteen arveltiin pojan olleen kylmissään mm. vesisateesta johtuen ja tämän takia huomiokyky herpaantui. Taisi olla vieläpä kotikisassa.

Kirjoittaja: Miika SavoKiitos Marko korjauksesta. Taisi olla kuulopuheita joita kerroin joten... Itse en siis ollut silloin paikalla. Mutta kuitenkin erittäin ikävä tapaus.

Kirjoittaja: Jukka NieminenJoskus 80-luvun alussa menetti eräs SM-tason motocrossari henkensä harjoitellessaan Hyrylässä yhdellä hiekkakuopalla.

Kirjoittaja: Jani KoskimäkiTuosta Hyrylän tapauksesta joskus kuullutkin. Eikös muutama enduromieskin kuollut, kun pakettiauto kaatui päälle Lavangossa? Ei nyt ihan liity aiheeseen..

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANEikö enää kukaan muista viime vuoden Dakar-rallissa kuollutta italialaista Fabrizio Meonia? Minulle se tuli ensimmäisenä mieleen. Kaatui kovassa vauhdissa ja menehtyi heti saamiinsa vammoihin.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTossa juttua siitä viimevuoden HULLUSTA kuudenpäivän ajosta..

http://www.offroadpro.net/fin/artikkelit/index.asp?nro=669&hakusana=isd…

Kirjoittaja: Marko LaineSen verran täytyy korjata tuota jäärataonnettomuutta että pyörä lähti vallin päällä etukautta kerimään ja nastoilla ei ollut mitään tekemistä vammojen kanssa. Koko tapahtuma alkoi kuljettajan ajovirheestä kilpailujen harjoituksissa.

Tämä korjaus vain siksi että ei tulisi väärinkäsityksiä tulevalle jääratakaudelle.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINEN2004 Puolan sixdays kisassa taitaa olla edellinen kuolemaan johtanut onnettemuus MM-endurossa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJossain iltapäivälehdessä oli krossi ja enska kärjessä kun suhteutettiin jotain selkärankavammoja lisenssien määrään. Vauhdit on niin hiljasia, että henki lähtee harvemmin vaikka vähän väliä niinkin ikäviä tapauksia sattuu maailman mittakaavassa.

Kirjoittaja: Miika SavoViime vuoden six days endurossa kuoli yksi saksalaiskilpailija siirtymällä. Kuolinsyystä ei ole tarkkaa tietoa, mutta jos en ihan väärin muista ajaja taisi törmätä puuhun. Myös samassa kisassa repuupyörää ajanut kuoli törmättyään tiellä autoon.

Motocrossin puolella muistuu yksi kuolintapaus lähihistoriasta. Se taisi tapahtua supercrosskisassa (paikkaa en muista, mutta luultavasti USA) toissa vuonna. Kaveri törmäsi betoniseen seinämään.

Halvaantumistapauksia onkin sitten paljon useampia. Tuoreimmat ja kuuluisimmat lienevät tapaukset Avo Leok (tänä keväänä), Pit Beirer (muutama vuosi sitten) ja J-P Konttinen (vuonna -95).

Jääradalla tapahtui muutama vuosi sitten kuolintapaus, jossa kaveri ajautui ulos radalta lumihankeen. Sieltä takaisin radalle yrittäessään pyörä nousi pystyyn, kuski tippui kyydistä ja pyörä tuli piikit edellä ajajan niskaan. Todella ikävä loppu elämälle.

Moottoriurheilu on kyllä vaarallista, mutta vastaavia riskejä onkaikissa elämän tilanteissa. Riskit pitää tiedostaa, mutta niitä ei pidä pelätä.