Motorex 2-T Cross power

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENKyseisen purkin kyljessä lukee, että "seossude korkeintaan 1:100 (1%)". Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Ajaako, tai onko joku kokeillut ajaa 1% seoksella? Itse en ole ainakaan nähnyt että missään suositeltaisiin alle 2% seosta.

T:SS

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENmitä mieltä olette kendall gt-1 2-tahtiöljystä. oletteko käyttäneet? ostin sitä 12 litraa kesällä. 4 l viä jäljellä enkä ole mitään poikkeavaa huomannut

Kirjoittaja: Marko LaineKyllähän tuollainen iso kaksitahtinen on huippu kun tarvitaan paljon voimaa, mutta ei niin paljoa ketteryyttä eli esim. juuri sivuvaunullisissa.
Sooloissa taas Hondan CR500 on edelleen nopeampi kuin yksikään yksipyttyinen nelari, mutta kurveissa ja hypyissä noi uudet nelarit on vaan niin paljon parempia ajettavia. Mitä vaikeampi rata ajettavaksi, sen vaikeampaa myös tuollaisella isolla on ajaa pitkään kovaa. Itse olen ajanut CR500:lla 9 vuotta kilpaa jäällä ja pari vuotta 650cc MTH:n koneella varustetulla sivarilla. Noi oli kodella tehokkaita ajettavia, mutta soolossa tuli selkeästi vastaan se että syheröillä radoilla se ei ollut tarpeeksi ketterä, nopeilla taas ihan pitelemätön. Tuo MTH taasen oli mieletön voimanpesä, kierroksiakin se otti 9000 rpm.
Näissä nelarissa tuntuu että koskaan ei ole potkua tarpeeksi. Mutta kun se on vaan se tunne, kello taas sanoo usein toista eli sitä tehoa ei myöskään hukata niin paljoa. Mitä heikompi pito, sen parempi nelari on, mutta taasen kovalla pidolla kaksitahtinen vie voiton.
Tuo Maico näyttää tosi hyvälle, mutta kun tuo koneen suunnittelu on vieläkin ruotsalainen (kicksi vasemmalla), niin tuo lisähaasteita usein tuohon runkoon sovittamiseen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKuka hullu nyt mihinkään 16 vuotta vanhaan japsiin päin sylkisikään? Krossipyörät on kulutustavaraa eikä mitään taideteoksia joiden jokaista hitsisaumaa kuolataan insinöörien kokontumisissa. Ostan Orange County Customin sitten kun ei persaukset enää kestä röykkyjä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisihan se kiinnostavaa ähdä tämän "retaleen" sylinterin viimeistely, noin esimerkiksi, verrattuna saman ikäiluokan Kawiin tia Hondaan. Miksiköhän veikkaan, että japsi ei ihan pärjää?

Kirjoittaja: JANNE VOLANENUusia Maicoja voi ihastella:
www.koestler-bikeworld.de
ja vastaavia tappajia Hondalta : www.servicehonda.com

Kumpiakin saa erilaisilla viritystasoilla. Mihkä ihmeeseen nelareita tarvitaan?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMulla oli CR500 -97 ja -99(tällä ajelin jo ihan uutenakin, kun se oli faijan omistuksessa ennen kuin minun). Eivät ne nyt mitään tajuttomia tykkejä olleet verrattuna isoihin nelareihin.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö 500-kuutioisesta kaksitahtipelistä saisi huimia tehoja irti. Siitä minulla on suuri epäilys, että jostain Maiconretaleesta niitä olisi otettu muuten kuin hartaasti viilamalla ja höyläämällä.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEiköhän noi aikalailla oikeita lukuja ole. Ei nää nykyset nelarimiehet vaan tiedä...:-).

Kannattas joskus kokeilla tollasta "leskentekijää", oma ensikokemus moisesta oli viissatanen HVA 15- vuotiaana. Pikkuhiljaa alkaa painajaiset vähenemään ;-).

"Mun valtaa hämmennys ja kauhu..." (W. Shakespeare)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei toi 62Nm:kin olis jo aika lailla liikaa ;-), arvelisin että puolet siitä vois olla sopivasti!

Kirjoittaja: Harri VanhalaAnteeksi keskustelun latistaminen, mutta vääntö- ja tehokäyrä ovat itse asiassa sama asia ja ne voi muuntaa toisikseen yksinkertaisella matikalla (korjatkaa, jos nolaan tässä itseni), jonka hallitseminen ei ole vaikeaa. Jos selviää kauppalaskun tarkistamisesta, voi tämänkin tehdä. Testataan noihin Maicon lukemiin.

Suurimman tehon kierrosluvulla tuo Maicon ohjekirja kehittää 61 Nm väännön ja suurimman väännön kierrosluvulla ohjekirja jaksaa puskea 58,2 hv.

Tylsää taustaa: moottori kehittää vääntömomenttia kampiakseliin. Mitä vinhempaan moottori pystyy veiviään pyörittämään samalla väännöllä, sitä kovempi teho irtoaa. Jos tietää tehon ja kierrosluvun, voi laskea momentin. Jos tietää momentin ja kierrosluvun, voi laskea tehon.

Tehon saa, kun momentin kertoo kierrosluvulla ja luvulla 6,28. Pidetään momentti Newton-metreinä (Nm) ja kierrosluvut ei r/min, vaan r/s eli kierroksia sekunnissa. Tulos tulee watteina, ei hevosvoimina.

Tuo Maicon ohjekirja vääntää 62 Nm kierrosluvulla 6600 r/min. Rundeja on sekunnissa 6600/60 = 110. Teho tällä kierrosluvulla on siten: 62 * 110 * 6,28 = 42830 wattia eli 42,8 kW. Tämän saa hevosvoimiksi kertomalla luvulla 1,36: 1,36 * 42,8 = 58,2 hv.

Maico siis kehittäisi tehoa suurimman vääntömomenttinsa kohdalla 58,2 hv. Vääntö alkaa siitä sitten pudota, mutta kun kierrokset kasvavat ja vääntöä saadaan ulos tiuhemmalla tahdilla, teho vielä hetken nousee. Suurimman tehon (61 hv@7000) kohdalla vääntöä on matikan nurinpäin kääntäen: 61 hv/1,36 = 44,85 kW. Kierrokset ovat 7000 r/min eli 117 r/s. Jaetaan teho kierrosluvulla (r/s) ja luvulla 6,28: 44850/(117*6,28) = 61 Nm.

Eivätkös nämä Maicon lukemat ole ihan uskottavia. Yamahan historiikissa todetaan, että YZ490:n rakentajat oivalsivat ensimmäisten joukossa, ettei tehoa ole motocrossissa määrättömiin järkeä kasvattaa ja todettiin, ettei yli 60 hv:n tehoja saa millään rengasjärjestelyillä maahan.

Kirjoittaja: MATTI PAAVELATämähän ei tähän öljykeskusteluun liity muuten kun öljynpoltto mielessä, mutta
en malta olla kirjoittamatta jos joitain henkilöitä nämä isot 2-tahtiset kiinostaa,
että mm. Maicon isoa 500 "vesipyssyä" saa hieman päivitettynä 2007 mallisena
crossina tilaamalla esim. Köstleriltä . Tämä 500:n tuottaa nykyisin 67 hv ja
pikkuporauksella 320 crossi 56 hv. Jos supermoto Maico kiinostaa saa esim.
samaa vesipyssyä porauksella 620 ccm josta irtoaa n.76 hv. Mikäli itsetuho-
vimma on kyltymätön saa em. 500:sta kehitettyjä sivuvaunucrossikoneita
esim.Zabelilta jolloin löytyisi jo 800 ccm. kone 84 hv, jollaisia mm. ATV myy
Jenkeille aavikko"enduroon".

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMaailmassa on monta ihmeellistä asiaa, Anssi

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMuut kaks

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVoihan niihin ohjekirjoihin kirjoitella mitä huvittaa. Ihme jos yhdestäkään tehtaan portista tulleesta tollasesta Maicosta irtosi yli 50 hv millään ilveellä edes suoraan kampuralta.

Kirjoittaja: MATTI PAAVELATuli tuosta Sirkun tekstistä mieleen että Ko. Maicossa on varsin mukavat tehoarvot
vielä nykyisiinkin vermeisiin verrattuna ; Teho: 61 hv /7000 r/min ja vääntö
62 Nm/ 6600 r/min.

Kirjoittaja: JONI ROOSMäntä vaihdetaan n. 7 tunnin välein, harjoitusajoissa vaihdetaan n 10 tunnin välein
eli jos on kilpailuissa pidempi väli että ehtii käymään useamman kerran harjoittelemassa

Kirjoittaja: MATTI PAAVELAOman Maico GM-500:n ohjekirja neuvoo käyttämään synteettisellä öljyllä 1% seosta ja perusöljyllä 2% seosta. Laite on vuodelta -86. Hyvin on kestänyt
tuota 1% :n seosta, enkä ole ajellut vasta kun n. 16 vuotta. Tietysti hyvänlaatuisia
öljyjä on käytettävä esim. tuo tts on mielestäni yksi niitä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuli mieleeni yksi pieni yksityiskohta.
Karri, tarkoititko siis vähiten karstaavaa mineraaliöljyistä vai vielä vähemmän kuin H1R???

Jonka purkissa muuten lukee omat prosentit moottorikoon mukaan. Arvelisin, että se johtuu viristysasteesta, joka suuremmissa moottoreissä useinmiten on merkittävästi alhaisempi (ns. litrateho) kuin pienissä. Tuli vain tästä Maico 500-kommentista mieleen kun ei tuossa Shercossakaan ole kymmentäkään kaakkia ja kilistelemättä kulkee tahraamattomin säädöin alle 1.5%...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKoko talven ajot sillä H1R:llä ajoin, eli pakkas-ajojakin semmoisen 60 tuntia. Ainoastaan kahdesti jouduin turvautumaan Bikeen, kun en etukäteen muistanut lämpimästä annostella kanisteriin, kuten edellä kirjoitinkin, ja sitten mittarilla vaan hätävarapullo esiin. Eli 15 litraa tuli ajettua muulla öljyllä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoni, kuinka usein vaihdatte CR:ään mäntää?

Kirjoittaja: KARRI KUISMATotta joka sana BelRay mc-1 öljystä, ajoin itsekin aktiiviaikana 1%-1,2% seoksella, ja hienosti pelas.
Nykyöljyistä Elf halvin ( ei synteettinen) on toiminut hienosti jo siitä asti, kun Örthenin Tane sitä 80-luvulla alkoi myymään.
Nyt olen käytänyt sitä 2% seoksella YZ 85 Yamahassa, ja huomannut sen olevan vähiten karstaava öljy niistä mitä on tullut käytettyä. ( Castrol, BelRay, GRO, yms.)

Olisi mielenkiintoista kuulla nykybensiinien yhteensopivuudesta kaksitahti öljyjen kanssa käytettynä, varsinkin synteettinen/osasynteettinen/ mineraalipohjainen 2-t öljy.

mielenkiintoinen keskustelu kaikenkaikkineen....

Karri

Kirjoittaja: JONI ROOSLisäys edelliseen viestiin.
Pyörä on Honda CR 85

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENMielenkiintoinen keskustelu, mielipiteitä ainakin riittää! Mitenkäs toi H1R toimii enduroköröttelyssä talvipakkasilla vai toimiiko ollenkaan? Kannattaako yleensäkään talvella körötellä täyssynteettisen voimalla?

Kirjoittaja: JONI ROOSOn se varmaan aivan oikein, olemme ajaneet 2 vuotta Midland 2-T öljyllä.
Pääsääntöisesti käytetty 1.5% seosta, mutta olemme ajaneet myös 1%
seoksella eikä ole ollut mitään murheita.
Luonto vaan ei jotenkaan anna periksi ajaa 1% seoksella (henkinen)
puoli laittaa hanttiin.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMotulin 800 on parasta mitä mä olen koittanu. Ei oo karstannu vielä mitään. Ajan sillä 3,5 % seoksella ja siitä alaspäin en mene vaikka purnukka sanois mitä!

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENKyllä siinä niin lukee, kuin alussa kirjoitin. Se on suora lainaus 4l kanisterin kyljestä. 1 litran purkissa ei suomea lue ja nyt kun tämän suomalaisen tekstin huomasin, niin ajattelin vielä selvittää, olenko ollut täysin tietämätön tässä sekoitus asiassa.

Mutta kiitoksia vastauksista. Mun puolesta asia onkin loppuunkäsitelty.

T:SS

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKI...josta vielä pälkähti päähän että kukahan fakiiri vois tuoda maahan "cruising"- öljyä ?
Sitä ostaisin heti ja seokseksi laittaisin tollaset 8%...

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINimenomaan näin. Näitä 1% ajelijoita on jo ihan riittävästi ja onnea vaan jos rahaa säästyy...piru on irti jos joskus vielä ajelen alle 3% seoksilla.

Racing ja racing...se racing on siellä korvien välissä eikä tankissa :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, tuota Racing X:ää käytin itsekin alkuun, sitten ajoin joka viidennen tankin sillä ja muuten TB:n Bikellä, joka oli ainut kokeilemani halppis mikä ei pahasti karstannut. Mutta pesua X:llä sekin vaati silloin tällöin.

Erikoinen (mielestäni) havainto oli H1R:ää kokeillessani, ettei paisari ollutkaan enää sisäpuolelta tippuvan rasvainen, siis pakoaukon suulta. Änkän puoleisessa päässä tilanne oli ennallaan. Keli, kaasarin säädöt, yms. olivat siis samat. Havainto yllätti, odotin muutosta vastakkaiseen suuntaan, sillä H1R savuaa enemmän. Sylinteri oli kuitenkin samalla tapaa rasvainen sisäpinnastaan.

Toiset puhuvat ajavansa pienellä öljymäärällä kun tulee kuulemma tehoa oikein huomattavasti enemmän jos kone saa 1-2% enemmän bensaa...suhtaudun siihen hyvin epäilevästi. Trial-miehet taas vannovat TTS:n nimeen, prosentit 1-1,5. Kohta sekin nähdään, kun otan Shercosta pytyn irti, että onko aihetta vaihtaa öljylaatua siinä käytössä. Se jos mikä on ainakin karstoittavaa ajelua.

Kirjoittaja: TIMO UNKURILukeekos Sampo sun purkissas suomeksi tosiaan "seossuhde korkeintaan 1:100"? Mulla oli tallissa vanha motorexin purkki ja siinä ei ole suomenkielistä tekstiä, mutta saksasta ja englannista suomentaisin ainakin itse, että "seossuhde 1:100 asti" , eli 1 ltr öljyä korkeintaan 100 ltr:aan bensaa, eli vähintäin 1% ;).

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenTuo Sirkun mainostama Bell Ray H1R on kyllä erinomainen öljy ja EI karstaa edes yli 4 % seossuhteillakaan. Aika harva ns. Racing öljy karstaa muodostaa, ennemmin tulee ongelma että öljy tulee "läpi" eli pakoputken päästä tulee mönjää.

Shell Advance Racing X, jota itse käytän CR 125:ssa enduropörpöttelyssä, tulee kyllä ikävästi läpi moottorista, mutta siltikään ei mitään karstaantumista tapahdu. Ja todellakaan en aja "naru tiukalla". 3 % seos turvaa ainakin voitelun.

Mitä säästöä syntyy , jos pyrkii ajamaan mahd. pienellä öljymäärällä ? Entäs sitten vaikka 1% öljyä riittää suomi-endurossa, jos menet käymään enskareissulla vähän crossiradalla. Hieman laihalleen säädetty enskapeli leipoo aivan taatusti kiinni, jos hiemankaan tuppi nurin päästää menemään. Se 1 % riittää , jos moottori on säädöissään ja oikeassa käyntilämpötilassa, mutta jos pikkasenkaan menee moottori laihalle, niin sitä öljykalvoa ei ole jäljellä pätkääkään.

Tehoonkaan ei ole vaikutusta, onko öljyä 2 vai 4 %, vasta 6 - 7 % jälkeen alkaa tulla tehon heikkenemistä.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENtulipa tuosta mieleeni, että tietääkö kukaan millasta Castrolin TTS:stä tulee pakkasella?

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoron,kyllä ainakin meikä on käytänyt jo muutaman vuoden tts:sää,
2%seos eikä ole ollut mitään ongelmia,männillä ajettu 60-90 tuntia ja hyvin on kestänyt.Ja mopo on KTM 125-06.T-TIMO

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, kirjoitit myös: "Niimpä 34vuoden kokemuksella kyseisestä ilmiöstä suosittelen käyttämään enduropeleissä harrastekäytössä 3% normaali 2T-öljyä ei RACING".
Olisin siis odottanut vastausta kysymykseeni mikä ei Racing -öljy sitten toimii karstaamatta.

Aika liisteriä nuo täyssynteettiset ovat tänäkin päivänä kaikki, ei tarvitse pakkasessa alkaa annostella, kyllä purkki on pidettävä lämpimässä. Läpinäkyvän kanisterin kanssa kun kokeilin, 1,5dl kannuun ja sitten auton perään, niin huoltsikalla 5l päälle tankattuani huomasin etteipä tahdo oikein sekoittua. Niinpä olen varmuuden vuoksi ravitellut kanistereja ensin pienen bensamäärän kanssa ja sitten vasta tankannut kanisterin täyteen asti.

Mutta ettei kukaan rikkoisi moottoriaan liian pienellä öljymäärällä, niin tietääkö kukaan tarkoittaako tuo Motorex

Kirjoittaja: SEMANNI OYNO NYTHÄN PÄÄSTIINKIN ASIAAN. SPOORIFYLLI KIRJOITTI NIMENOMAAN ENSIMMÄISELLÄ RIVILLÄ ETTÄ LUKEKAA ÖLJYTEHTAAN OHJEET JA USKOKAA NIITÄ.KYSEINEN H1-R ON EDELTÄJÄNSÄ MC-1+ JA SEN EDELTÄJÄN MC-1 TYYPPIMERKINNÄLTÄÄN OLEVAN RACING ÖLJYN KEHITYSVERSIO 3.
TEHDAS LAIMENSI "TIIVISTETTÄÄN" JUURI EDELLÄMAINITUSTA SYYSTÄ.
SATUIN NIMITTÄIN TUOMAAN TUOTA "TÖKÖTTIÄ" 1980-1985 JOLLOIN SE OLI MC-1+ NIMELLÄ.NE KAVERIT , JOTKA USKOIVAT ETTEI SITÄ TODELLAKAAN TARVITTU KUIN 1% PÄRJÄSIVÄT SEN KANSSA MUTTA NE JOTKA PANIVAT "VARMUUDENVUOKSI VIELÄ LORAUS , KUN OHJEKIRJAKIN PUHUI 3% " RIKKOIVAT LAITTEENSA LIIKAAN ÖLJYYN .KYSEINEN MC-1 OLI MUUTEN ENSIMMÄINEN TÄYSINSYNTEETTINEN 2-T.ÖLJY MARKKINOILLA.
MYYN ITSEKIN TUOTA HI-R EDELLEEN JA HYVÄ ETTÄ TOIMII.
MC-1 VERSIO , SIIS SE ENSIMMÄINEN , OLI MONEN MIELESTÄ MAAILMANPARASTA,KUNNES SILLOINEN MAAHANTUOJA EDESMENNYT BENSOW MENETTI SEN MARKKINOINNIN , SITTEN ALKOIKIN OIKEA MUSTAMAALAUSKAMPANJA , NO SE ON HISTORIAA NIIN KUIN BENSOWKIN.
1% TIIVISTEISSÄ ON SE VAARA , ETTÄ NIIDENKANSSA PITÄÄ OLLA TOD. HUOLELLINEN SEKOITTAESSA. NE EIVÄT VARSINKAAN KYLMÄLLÄ HALUA LAINKAAN EMULGOITUA JA NE PITÄÄKIN SEKOITTAA HUONEENLÄMPÖISENÄ JOS HALUAA OLLA VARMA SEOKSESTA , SAMOIN SEOS % TULEE HELPOMMIN VIRHE , JOS ON HUOLIMATON , ELI ESISEKOITETTU NYKYINEN VERSIO ON KÄYTTÄJÄYSTÄVÄLLISEMPI. SE SOVELTUU MYÖS SUOMEEN.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSpoorifylli voisi sitten olla ystävällinen ja kertoa, että mikähän sellainen tavan 2T-öljy olisi, mikä EI karstoittaisi?

Olen nimittäin ajanut viimeiset sata tuntia tuolla moottorillani BelRayn H1R:llä, joka on sitä "reisinki"-öljyä, eikä ole karstaa näkynyt männän renkaan urissa, kannessa tahi pakoaukon säätimessä.
Sen sijaan mitä alkujaan kokeilin muutamaa 6-10e/l ovh. öljyjä, niin karstaa, jopa toimintahäiriöitä ilmeni jo 2-10h ajolla. Pakoaukosta tarkastellen syykin oli selvä, mutta karsta poistui ajamalla jo muutama litra KUNNON öljyllä.

Kirjoitat ihan loogisesti, mutta karsta ei ole enää subjektiivista, kuten "tehon tuntu", ja meikäläisen ajo on nimenomaan sitä välikaasuköröttelyä, joten hämmästelen ohjettasi ja jatkan moottorini puhtaana pitämistä 2.5-3% H1R:llä kunnes kerrot halvemman öljyn, joka toimii yhtä hyvin.

Kirjoittaja: SEMANNI OYUskokaa hyvät ihmiset siihen öljytehtaan alkuperäiseentekstiin !!
2T RACING-ÖLJYT ovat vähemmän "esiplandattuja" kuin esim perämoottori ja kelkkaöljyt , joiden viskositeetti pitää olla jo lämpötilasyistäkin paremmin kylmässä emulgoituvaa. Kuvitelkaa vaikka täysmehutiivisteeksi , niin on helpompi ymmärtää mistä on kysymys , eli jos laitat 3,3% tiukkaa RACINGÖLJYÄ , jonka palamis lämpötila on korkeampi , kuin esim perämoottori tai kelkkaöljyn , on pomminvarmaa että männänrenkaasi pikeytyy jumiin , koska moottori ei kertakaikkiaan ehdi polttamaan kaikkea ,varsinkaan endurokäytössä jossa kone käy paljon vajaakierroksilla. Kun nyt on vielä niin että 2T mäntä on kartio , eli helmasta leveämpi kuin männänrenkaiden alta , seuraa kiinikarstoittuneesta männänrenkaasta palopaineen ohivirtausta, kuumentaen männän tapin ja renkaiden väliseltä alueelta , aiheuttaen monesti kiinileikkautumisen , jonka syynä on LIIKAA ÖLJYÄ SEOKSESSA.Niimpä 34vuoden kokemuksella kyseisestä ilmiöstä suosittelen käyttämään enduropeleissä harrastekäytössä 3% normaali 2T-öljyä ei RACING. Ne on tarkoitettu koneisiin , joilla AJETAAN KOKOAIKA NARUKIREÄLLÄ.
TERVEISIN VANHA SPOORIFYLLI.

Kirjoittaja: KARI HERMUNENKyllä se nyt on perunat sellanen homma että öljynlaadusta ja kaasun asennosta riippuu aika pitkälti se suhde..

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENKannattaa käyttää sillä seossuhteella millä oman pyörän ohjekirja suosittelee käyttään. esim. mun pyörässä 3,3 % on ohjekirjan suositus ja ajan silti 3,5-4,0%. ja oma öljypurkki sanoo että 2,5 % tai jotain tällasta. en mää ainakaan rupee konetta särkeen purkin sanomisen mukaan.

Kirjoittaja: ANTTI AHAVAno en oo kyl kokeillu mitää 1 %. ja en oo kyllä kuullu et missää suositeltas alle 2 %.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENoisko suomentajalla pieni moka käyny...vois luulla, että sen kuuluis tarkottaa että tuo on se minimi määrä.