Metri ketjut...

Kirjoittaja: Hannu HelinOnko kukaan kokeillut metritavarana saatavaa ketjua crossipyörissä.

Esim. REGINA valmistaa maatalous koneisiin ja muihin työkoneisiin soveltuvaa "ns. yleis ketjua" jota myydään metritavarana ja kokoja löytyy...
Näiden luujuudet pitäisi olla kanssa huippu luokkaa, mutta kun crossissa tulee niitä repäsy kuormia...
Reginan muatalousketjun perustiedoissa/mainos kuvastossa mainitaan että ketju on esivenytetty eli jollain kuormalla/momentilla jo venytetty ettei sitten käytössä tarvitse heti olla kirimässä venymän löysiä pois... yksinkertaista ja helpppoa..!!??

Ketjusta/ketjuista pitäisi saada kaikki arvot kertova taulukko...
Nämä ketjut olisi aikapaljon edullisempia kuin MOOTTORIPYÖRÄ KÄYTTÖÖN VARTAVASTEN MYYTÄVÄT ketjut.. ja voipi jopa olla ihan saamaa ketjua....?!

Kirjoittaja: TOM NORDMANMinulle valkeni sen jälkeen kun rikoin takapään keskiön ja "venyttelin parit ketjut" että KTM:n ketjut saavat olla löysemmällä mitä ohjekirjat sanoo.

Nyt kun ketjut ovat erittäin löysällä, eli ottavat kiinni lähes swingiin alhaalta kun pyörä pukilta, on venyminen vähentynyt _merkittävästi_. Ainut mikä ärsyttää on släp-släp ääni mitä tulee löysistä ketjuista ajettaessa tasaisella kaasulla esim. siirtymää. Tämän äänen saa poistettua näppärästi siten, että laittaa sen liukurin alle, joka kiertää swinginin alle pienen siivun vaahtomuovia / 2 puoleista teippiä.

Vaikka ketjut on nyt todella löysällä en ole vielä kertaakaan saanut näitä pois päältä ilman "kiven apua".

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJep - kyllä ne päällä pysyvät kunhan ohjurit ovat suljettua mallia. SXC:ssä oli avomallinen takaohjuri ja ketjut pomppas pois heti ekassa kaarroksessa. Upgrade EXC:n ohjuriin ja ongelma katosi...

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENjoo ei ne oo kyl liian tiukalla.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIHemmetti tää mieshän on rankempi kuntoihme kuin Panttila aikanaan ! Viidet ketjut kesässä ja ainoastaan jotain kälystä SM:ää vetäessä, eri asia jos paiskois vielä joutoajalla parit mäkikisat ja euroopan rantakisat. Tai sitten on mekatsun kyvyt samaa tasoa kuin Groucho Marxilla :-D.
Hanki hyvä mies kardaani, tulee halvemmaksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTietäisit edes kenelle pottuilet ettet käy pianaika niittaan ratavalliin väärää kuskia...vääksys en ole ikän käynykkää...Muuta oikeesti asennettas, ei tee Tommista tai kestään muustakaan pussihuousua tai riisisäkkiä ellei saa kulumaan viisiä ketjuja kesässä.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENainii joo sori siis tarkotin jämsää. Emmä tommia hauku mut sua =D

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENmuuta säki tota kaikkitietävää ja "pätevää" asennettas sit, joo sori emmä ketään hauku. ajakoo kaikki ihan niinku lystää.

Kirjoittaja: TONI SIEPPIjuu-u.. poika taitaa kiriä "vähän" liian kireelle ne ketjut jos viidet ketjut menee

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKyllä noita Kotarin alkuperäisketjuja saa olla jatkuvasti kiristämässä, jos haluaa pitää ne ohjeen mukaisessa kuosissa eli ei niitä varmaankaan mitään eri laatuja venymisen suhteen ole. Pakkohan niiden on olla sitä samaa metritavaraa jossain vaiheessa ja jos ei halua venymää, niin jättää joka toisen kiristyksen väliin.

Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenKTM:n alkuperäiskeltjuilla on ajettu nyt 61h, josta 1/3 on siirtymää yleistä tietä pitkin enskapolulle ja takaisin. Rattaissa näkyy jo kulumaa, mutta eivät vielä lopussa ole.

Kirjoittaja: Jouni PatjasTerve!

Törmäsin suomalaiseen firmaan, joka kauppaa 520-ketjua metritavarana. Valmistajasta ei ollut ainakaan sivulla tietoa, mutta käykääpäs tutustumassa.
http://koti.japo.fi/~saku/varaosat.htm

T: Jouni
www.rck.urli.net

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKäy Riku ottaan vielä pari drinkkiä äidinmaitoo.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENkäy sä sirkku ottaa pari huikkaa vauhtia et pääset johonki. ei tainnu oikee temmi laulaa vääksys ja oli aika omistajan otteet siin tokas mutkas =DDDDDD kyl noilla ketjuilla ajaa joku 30-40h, kyllä niitä rasvataan aina säännöllisesti paha sanoo tarkkaa ajomäärää ku on useempi pyörä.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKerroppa Riku vähän tuntimääriä joita takapyörä pyörii viikossa? Ei siis sitä aikaa ku pappa duunaa pyörää varikolla.

Kirjoittaja: Manu HakolaPaljonko Riku ajat yksillä ketjuilla tunneissa, kilometreissa, minuuteissa tai muissa mitattavissa suureissa ilmoitettuna? Vaihdatko ketjujen kanssa yhtä aikaa rattaat? Huollatko ketjuja: rasvaus? Miten kireällä tai löysällä pidät ketjuja? Jos krossia kerran ajat niin enimmäkseen ilmeisesti ajat hiekka- tai sora-alustalla? Ovatko ketjusi O- tai X-rengasketjut?

Tuli paljon kysymyksiä koska alkoi kiinnostamaan.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENte oottekki tommosii pussihousuja mitkä ei käy treenaa, se on ehkä eriasia jos kiertaa molemmat sm sarjat ku ajaa tollasten riisisäkkien kanssa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKylläpäs kestääkin hyvin.

Kirjoittaja: Tommi IkonenVIIDET? :)

Kirjoittaja: Tommi IkonenAikas monet meinaan.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJotkut ajaa yksillä ketjuilla vuoden enskaa ja siihen sisältyy kaikki kisat jopa Päitsi, joten ei ne kauhean kestävät ketjut ole jos viidet saat kulumaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä.
Kun murtolujuus on jotain niin myötöraja on jotain prosenttia siitä ja jos esim. murtoraja tulee vastaan 15kN jatkuvan kuormituksen ollessa 11kN niin venyminen on takuulla suurempaa verrattuna tilanteeseen, jossa murtoraja olisi vaikkapa 22kN. Mutta tämähän vaan kertoo levyjen materiaalista. Kulumiseen vaikuttaakin sitten tappien ja holkkien materiaalin kulumiskestävyys erilaisille siihen väliin joutuville hioville matskuille, mitä nyt hiesua ja hiekkaa yms. vastaan tulee. Tälle ei ketjuspekseistä numeroita löydy. Tiivistetty, teollisuusketjukin, on kuitenkin tarkoitettu nimeomaan likaisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitettu.
Tänään tuli 1:45 h lisää, eikä vihjettäkään kirimistarpeesta vielä ole...ja mutaista oli, kuten enduröpöräyksen henkeen taitaa kuulua.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIItse aikoinaan selvittelin teollisuus ketjukauppiaalta "520" (5/8 x 1/4") kokosta ketjua O tai X renkaalla. Ei löytynyt metritavarana, kertokaa jos jostain löytyy?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOReginalta löytyy vastaava. Mittaa rullat ja jako.
Tässä hiukan lisää aiheesta:
DID 428VM, X-rinkuli, ei tuoda Suomeen, vetomurtolujuus 26,7kN. Löytyy samalla spekalla myös tiivistämätöntä.
Regina 428 ORN mopon O-rengasketju, +-10% 22,5kN
Regina 126OR teollisuus-O-rengasketju +-8% 22,0kN
Irish 428 O-rengas 19kN, 520 32kN...repikää siitä
Mulla on nyt viimeset 4h tehokasta ollut mopossani tuo 126OR, eikä ole tarvinnut kiristää. Ylempää voi lukea ed. kokeilusta, mopoketjusta oikein. Samalla kun se mopoketju söi 15h aikana loppuun kuluessaan eturattaan loppuun ja maksoi 70e.
Allright

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENIte oon ainaki aina ajanu did:n ketjuilla, mallia en tiiä, semmoset mis on kokonaa kullanväriset sivut. hyvin on kestäny. ehkä viidet ketjut menee kesän aikana, ja kuitenki kaikki sm:t tulee kierrettyä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTunnen piimateriaalin ja sen sovellutukset, mutta tuo rauta on vähän vieraampi aine. Siksi kysyn: onko vetomurtolujuus kovinkaan merkityksellinen, joskin se on helposti spekseistä luettava parametri.

Ketju kai "venyy" rullien ja tappien kulumisen kautta, eikä sen materiaali varsinaisesti veny tai vetämällä katkea. Tietysti niin käy, jos otetaan tarpeeksi heikkoa ainetta. Voi olla, että vetomurtolujuus jotenkin heijastelee ketjun kulumistakin, muttei se kai ilman muuta sitä tee.

Onko ketjuspekseissä mitään lukua, joka kertoisi kulumisherkkyydestä?

Kirjoittaja: Rauno RavanttiNiin noista ketjuista...

Itsellä oli sama kanssa mielessä, että käyttäisi noita teollisuusketjuja, kun työpaikan puolestakin niistä voisi saada alennusta..

No ei siinä kun marssimaan ketjuja maahantuovaan firmaan ja sieltä kyselemään.. Ovat joskus ennen tuoneet maahan prätkän ketjujakin, mutta nykyään kaikki kulkee noitten mopoliikkeiden kautta.. Sanoivat vaan että moottoripyörässä nuo nopeudet ketjulle ovat niin suuria, ettei tavalliset koneketjut kestä kunnolla..

Mun onneksi niillä oli jäänyt yhdet sopivat MP-ketjut kaapin peränurkkaan, jotka kävivät sen hetkiseen RM:ään. Sain ne vielä todella halvalla sieltä mukaani... Halvalla niitä varmaan saisi muutenkin jos vaan toisivat edelleen maahan.

Että näin..

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMulla ainakin ovat DID 520 VM (X-rengas-)-ketjut toimineet niin hyvin, että en näe juuri syytä vaihtaa mallia. Renthalin eturatas ja JT:n teräsratas takana, niin kestävät mun ajossa sellaset 60h, vaikka olisi muta-ajoa mukana.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSama havainto nyt 428-Iris-X-rengas-ketjusta. Ne perkuleet venyy...ajattelin, että josko nyt vaan alkuun, mutta kun 10h on jo takana ja kolmatta kertaa tarttis homma tehdä niin hiukan harmittaa.
Kuitenkin mulla oli pikkunelarissa Iriksen 520-X-rinkulit ja niiden suhteen ei ollut mitään valittamista, ajoin niillä kahdessa pyörässä yhteensä yli 60h ja olivat silti ihan hyvät edelleenkin. Tämä siksi, kun alkoi nyppiä ketjujen kiristely ja tallissa oli vielä edellinen peli, jossa oli uudehkot X-rinkulit.
Mutta ellei metriketju, niin mitä sitten? Löytyykö 428-ketjua X-rengastiivistein muilta kuin Irikseltä? DID O-rengas tai Regina O-rengas löytyy, mutta DID-O ei ainakaan 520:nä vakuuttanut yhtään.

Kirjoittaja: Jukka NieminenMyös jenkkilehdissä näkyy amerikkalaisten mp-liikkeiden mainoksia joissa ketjujen hinnat ilmoitetaan tyylin $0.32 per lenkki. Asiakas voi siis ostaa ketjua juuri tarvitsemansa lenkkimäärän eikä näin tarvitse maksaa ylimääräisistä lenkeistä joita joutuu pakatuista ketjuista aina katkomaan pois. Milloinkahan meillä nähdään vastaavaa, olisi kiinnostavaa jos joku maahantuojan tai kauppiaan edustaja vastaisi tähän viestiin.

Kirjoittaja: Hannu HelinItsellä kiinni nyt IRIS 520 RX PRO alussa tuntui että ketjut venyvät loputtomiin, eli kiristystä ja taas muutaman ajokerran jälkeen taas kiristystä.
Ja nyt on lenkki välit venyneet aika isoiksi. Kaikki vaihdoin etu,takaratas ja ketjut yhtä aikaa...
DID 520 ERT oli ennen tätä ja ne venyivät alussa sen minkä venyivät ja sen jälkeen niitä tarvitsi kiristellä todella harvakseltaan...Hyvät ketjut..

IRIS ketjujen valmistusjälkikin on todella huonoa verrattuna DID:iin.

Kirjoittaja: Petri Holopainenhttp://mdmetric.com/pt1/pt/motorcyclechain.html

Tuolla Jotain taulukoita aiheeseen liittyen esim : 520= ISO Chain No.10MA
Kiinnostuksella odottaen kuka hankkii ekat "metri ketjut"?

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENOmassa classic-luokan kilpurissani olen käyttänyt renoldin teollisuus ketjua ja yhden kesän jälkeen (n.25 h ajoa) on selvää venymistä ja kulumaa havaittavissa.
Omasta mielestäni harrastajalle halvin vaihtoehto on mp-käyttöön suunnitellut O/X
rengas ketjut.

Kirjoittaja: MATTI ALAKYLMÄNEN428 moottoripyörän ketjut näyttää olevan mitoiltaan samoja kuin standardin DIN ISO 08B-1 mukaiset rullaketjut (Renolds, Eurochain, Arnold).
Minimi vetomurtolujuus DIN:in mukaisilla ketjuilla vähintään 18000 N, kun esim. Reginan 428 ketjujen ilmoitettu vetomurtolujuus on 22500 N.

Kirjoittaja: Hannu HelinNo niin.... nyt tulee jonkin sortin faktaa... Asiallista..

Kirjoittaja: Hannu HelinTyökoneissa on monesti paljon isommista voimista/momenteista kyse kuin crossi pyörissä ikinä saavutettavista voimista/tehoista.

Pitää ottaa joskus.... selville mitkä ovat metriketjujen speksit ja verrata niitä ns. orkkis moottoripyörä ketjujen spekseihin.

Uudet Reginat ja Renthalit hyllyssä odotellen...vaihtoa...

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHajotessaan ketju tekee aika pahaa jälkeä, oli sitten edessä metallia tai lihaa. (kokemusta löytyy). Itse en uskaltaisi käyttää työkoneisiin tarkoittuja ketjuja, se saavutettu säästö voipi tulla moninkertaisena maksuun. Tämän päivän O ja varsinkin X-ketjut ovat huollettuna harrastuskäytössä todella pitkäikäisiä!

Kirjoittaja: Manu HakolaKyllä mp:n ketjujakin saa metritavarana. Japanissa kun olen käynyt mp-liikkeissä on heillä DID:n ketjurullia korjaamon nurkassa. Siitä sitten otetaan sopivia pätkiä kun tarvitaan. Suomessa en ole vastaavaa nähnyt mutta sehän ei mitään todista. Metritavaranahan ne ketjut kuitenkin valmistetaan.