Kansainvälisen enduron tulevaisuus?

Kirjoittaja: Pentti Raittila Tässä on viime aikoina tullut huonoja uutisia "KV-enskan" harrastajille. Suomen sixin kaatuminen oli selvä merkki siitä, että nykyinen "promoottori" haluaa viedä tämän "EM-sarjan" vain välimerenmaihin. Paljon turhaa työtä tehneille kerhoille on kai lohdutukseksi todettava, että huonommin siinä olisi käynyt, jos siellä 16.000 m asfaltti kentällä olisi ollut 6 kilpailijaa, kuten F 1 sarjassa. Tähän tämä johtaa, kun varsinaiset liittojen miehet ovat rahamiesten lahjomia, jotka luulevat jopa näistä "mopohommista" saavansa nopeasti miljoonavoittoja.
Toivottavasti Heinola näyttää, että vielä on Pohjolassa voimaa. Ottakaa listat täyteen suomalaisia. Komostenkylälle kunnon katsomot ja kuulutus,lipunmyynti ja "puhvetit"kuntoon, nyt on ainoa ja näillä näkymin viimeinen mp-urheilun MM-kisa tulossa Suomeen. Nettisivut ovat jo hyvät, mutta linkki myös täältä pitää avata heti. Kyllä homma varmasti kiinnostaa kaikkia. Tiedotusta lisää ... kyllä se siitä. t. Pappa

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on paljon hyviä ajatuksia, ja aikalailla puhutaan rahasta. Sitä tietysti tarvitaan kaikkeen, mutta ihan edurossa pysyäksemme, se ei kuitenkaan ehkä kaadu rahan puutteeseen. Jotenkin Suomen alamäki alkoi kisojen järjestelyssä, kun yhteistyö Ruotsin kanssa loppui. Se loppui, kun "Eekkis" löi hanskat tiskiin. Tämä meren takana oleva arktinen maa ei millään pärjää yksin, vaan ehdottomasti pitäisi olla koko pohjolan yhteistyötä. t. Pappa Ps. Milloin Heinolan sivut avautuvat täältä, ne ovat monelle siellä fin-enduro.com osoitteessa vähän hukassa.

Kirjoittaja: SEMANNI OY1981 esitin kaikkien kerhojen yhdistämistä , jotta yhteinen tarvittavan iso maa-alue oheispalveluineen , hotelli huoltotilat ym. voitaisiin rakentaa cross-enduro,rr-lumikelkka minimini ym toiminnan ympärille.
Kohtasin saman kuin virkamies, joka vain järkisyihin vedoten yrittää aikaan saada kuntaliitoksia Suomessa.
Nyt 24 vuotta myöhemmin esitys, ehdotus n:2
Kaikki kerhot perustavat yhteisen OY.n, jonka osakkeita ostaa kerholaiset , mp-kauppiaat, ym.alaan sitoutuneet.
Oy markkinoi Kunnalle , suuren vapaa-ajan / kilpailukeskuksen rakentamisen , joka sisältäisi kaiken mitä kuvitellasaattaa.. Kesäisin elämys enduroa, talvisin kelkkailua ,samalla katsoen maailman nopeimpien spoorikuskien ja "fyllien" treeniä.RR-jaCross radan jonka Kallion Mika suunnittelisi Salmisen Jussin kanssa
kera Tommi Mäkisen ja Kankkusen Juhan Aleenin Markkua unohtamatta. Paikalle kansainvälinen media tapahtumaa julistamaan ja ympäri maailmaa tulee elämysmatkailiaa putkettäynnä. Eli teemmekö me sen vai joku lidl.
Älkääkä per....le sanoko että se on mahdotonta.
Kerhot yhteen, voimat yhteen, sama tarkkaan suuniteltu tavoite ja se on mahdollista.
Terveisin Seppo I.Manninen

Kirjoittaja: Miika SavoErehdyin kerran vilkaisemaan Alahärmässä sijaitsevan Mika Salo -circuitin nettisivuja, ja voin sanoa että loksahti leuka melkein sijoiltaan hämmästyksestä. Paikka on kuin suoraan jenkkilästä tai ainakin jostain muualta kuin Suomesta. Hieno kartingrata, pilttuineen, entistä hienompi hotelli, ravintola, lomamökkejä sekä kokonainen huvipuisto vieressä! Kaikki nämä vielä sopivan pienellä alueella. Vastaavanlaisia suorituspaikkoja tarvitaan, jos nykyään haluaa miellyttää ulkomailta tulevia ihmisiä. Kyllä ne on ne puitteet mitkä ratkaisee ja tietysti raha siinä sivussa. Tässä Mika Salo circuitin tapauksessakin radan ympärille on perustettu bisnes, joka varmistaa radan käyttäjien viihtymisen. Eikä alueen käyttö rajoitu pelkästään karting harrastajien keskuuteen.
Hyvää jussia kaikille ja selvittäkää päät jos työt kutsuvat maanantaina!
- itse melkein selvänä -

Kirjoittaja: Marko LaineNiin kyllähän se Powerpark eli Lillbackan leikkipuisto on vertaansa vailla oleva paikka. Itsekin olen siellä vuonna 2001 ajanut SM-kilpailuissa isoa kovaa, mutta sen jälkeen ei sinne enää olekaan tullut kuin MM- ja EM-kilpailuja. Eli joskus vaatimustaso menee niin kovaksi että SM-kisojakaan ei enää järjestetä. Todellista syytä siihen en tiedä, koska ratahan tarjoaisi kyllä hyvät puitteet kisoille.
Tuolla on muuten omalla kartingautolla ajaminenkin 20 euroa / kerta, joten ihan joka päivä ei sielläkään viitsisi treenata. Toisaalta myös vuokra-autoja radalla on varmasti sen verran että sekaan ei voi omalla mennäkään.

Meiltä Suomesta ei vaan löydy toista yhtä moottoriurheiluhenkistä multimiljonääriä, joka tuollaisia alueita rakentasi moottoripyöräilijöille. Jopa tuo Powerpark on varmasti vielä pitkään tappiollinen hankintoihin nähden.

Kirjoittaja: juha koskiEttei hommassa olisi käynyt niin että ollaan täällä Suomessa jääty
järjestelyissä pahasti kivikaudelle! Näin ollaan tehty jo vuosia
ei ehkä enään riitä. Motocrossin MM ei olla nähty vuosikausiin
suomessa mitä olen kuullut syyksi että maksaa omaisuuden
saada järjestys oikeus varmaan! Mutta onko meillä edes täällä
suomessa tasokasta suoritus paikkaa joka on MM tasolle kelpaava?
Toivottavasti Suomessa ajetaan vielä joskus MM tason MP tapahtumia
olisi sääli jos joutuu matkustaa Latviaan seuraamaan vaikkapa
MM tason Crossia!!!!! LATVIAAN HALOO!!!!

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENNäyttää suuntaus menevän samaa rataa NYT crossin ja enduron kisoissa kuin vuosikymmenet sitten ratasarjojen kohdalla. Ei ole Suomessa semmoista moottorirataa mihin kuvittelisi saada RR tai F1 kisaa.

Ei enää riitä että pistetään hylättyyn soramonttuun "MX-MM rata" ja portille 20 ekee pääsylipuksi. Kaupungin tai jonkun it-miljonäärin pitäs innostua sijoittamaan moiseen hankkeeseen jotta pystyttäisiin rakentamaan kunnon katsomot ja varikot oheispalveluineen. Hyvä esimerkki karttingin puolelta on "keskellä ei mitään oleva lillbackan mika salo circuit"