GAS GAS EC 300 säädöt

Kirjoittaja: Markus HallinenKeskustelua kaasarin säädöistä riittää, mutta isoon Gassiin en löytänyt ja vähän huonosti saa puhelimella ketään kiinni näin jouluna. Jos joku tietää hyvän perussetin näille pikkupakkasille, niin olisin kiitollinen. Ostin mopon vasta ja oli näissä säädöissä:

pääsuutin 175
tyhjäkäynti 45
neula N1EE ja sokka keskimmäisessä lovessa
ilmaruuvi 1,5 auki

Pytyn alla näyttää olevan pari paksumpaa tiivistettä ja äänenvaimentimena pienempi crossimallinen. Mopo on mallia 2004. Suuttimia löytyy pussillinen, mutta neuloja ei tähän hätään ole muita.

Matalilla kierroksillä röpötellessä tuntuu menevän vähän tukkoon, eli tyhjäkäyntisuutin tuntuisi vähän isolta. Ja isoja kierroksia pumppaillessa kuulosti kuin olisi vähän nakuttanut, tai sitten kuvittelin.

Onkohan joku kokeillut vakiovaimentimen ja ton crossimallin eroja tähän vehkeeseen? Vaikuttaako miten paljon?

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENSuuttimet on ihan oikean kokoiset, mutta ilmaruuvia puolesta kierrokseen lisää auki niin kyllä pelaa. On muuten itselläni samanlainen mopeti. Kokeilemalla paras tulee. Laita sylinterin kyljessä olevaan luukkuun 20mm paksu korokepala ja vetää ihan eritavalla alhaalta.

Kirjoittaja: Markus HallinenKiitän tiedosta, nyt pääsee huomenna hyvillä mielin kinkkuja sulattelemaan.

Löytyykö korokepaloja valmiina vai pitääkö askarrella itse?

Kirjoittaja: JUHA TANSKAPääsuutin on kyllä mun mielestä huiman pieni... Kokemusta on 300ec gasseista -03 ja -06 malleista yli 500 tuntia ja kummallakin on sopiva pääsuutin näille keleille ollut 188-190 nyt 190 kiinni ja ihan hyvin pelaa. Kesän lämpimimmillä keleillä pienin pääsuutin on ollut mulla 180, yli 10 asteen pakkasilla suurin 192 Tietysti ajotyyli ja maasto vaikuttaa vähän asiaan, mulla pääasiassa isolla vaihteella jurnuttamista metsässä... Alakierrosten röpöttäminen voi johtua myös väärästä neulasta: Mulla on pelannut molemmissa pyörissä parhaiten N1EG. EG on paksumpi kuin EE ja antaa laihemman seoksen alakierroksilla. Se, johtuuko röpöttäminen neulasta, vaiko tyhjäkäyntipiiristä ei selviä oikein muuten kuin kokeilemalla, koska alueet ovat niin lähellä toisiaan. Ilmaruuvia voit avata 2,5 kierrosta tai max. 3 kierrosta. jos ei auta niin sitten 42 tyhjäkäyntisuutin tai sitten se N1EG neula, alle +5 astetta sokka keskiuraan, lämpimämmällä kelillä 2. ura ylhäältä. Vaimennin voi kyllä vaikuttaa asiaan, ei kokemusta...

Kirjoittaja: JUHA TANSKA...Vielä korokepalasta: Ei tietoa, että erillistä korokepalaa kukaan valmistaisi, ellei itse tee, mutta ainakin tuolta löytyy powervalve cover : www.lt-racing.com Suosittelen! lisää selvästi ala- ja keskialueen vääntöä.

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENNiitä korokepaloja ei vissiin saa valmiina, mut voit kysyä Laakson Juhalta. Minä tein itse ja ensin koetin 10mm,mutta 20mm on parempi. Sitten niistä suuttimista vielä, että alle kympin pakkasella olen ajanut samoilla suuttimilla kesät ja talvet. Kovemmalla pakkasella tyhjäkäyntisuutinta isommaksi.

Kirjoittaja: Markus HallinenKokeilin 188 pääsuutinta, niin ei herännyt ylhäältä enää ollenkaan. Pelkkää röpöttämistä. Täytyy huomenna kokeilla pääsuuttimeksi 178 ja tyhjäkäynniksi 42. Mitähän kirja sanoo nollakelille, vai onko kirjat aina pielessä?

Korokepalan kokeilu kiinostaisi kovasti, onko ideoita missä lähtis Jyväskylän nurkilla palikkaa teettämään?

Kirjoittaja: JUHA TANSKAJos olet vasta ostanut ko. pyörän, niin kannattaa tarkistaa, että läppäventtiilin läpät ovat ehjät. Sekoittaa koneen toimintaa aika tehokkaasti jos ovat rikki... Pyörät ovat tietysti jossainmäärin yksilöitä ja samat säädöt eivät välttämättä toimi toisessa samanlaisessa pyörässä. Pääsuuttimen koosta sen verran, että Aaltosen Miska käytti tiettävästi kesäkelilläkin n.190 kokoista pääsuutinta ajaessaan 300 EC gassilla SM-sarjaa jokunen vuosi sitten...

Kirjoittaja: Markus HallinenNyt on 20mm korokepala paikallaan ja vetää hienosti alhaalta. Ilmeni vain uusi ihmetyksen aihe. Kone meinaa välillä tukehtua, kun päästää tyhjäkäynnille ja jos päästää tukehtumaan, niin ei lähde yhtä herkästi käymään kuin normaalisti. Ei lähde vaihde päällä käyntiin millään, vaan vaatii vapaalla potkaisun, tai pari. Muuten kone ei tunnu olevan paksullaan.

Mietin, että vedätinkö aikaisempaa pienemmillä kierroksilla ja kone on kuitenkin edelleen vähän paksullaan alhaalta. (Pyörä pelasi hienosti tähän asti 178/42/neula 2. lovi ylhäältä)

Vai vaikuttaako korokepalan laittaminen säätöihin jotenkin? Vai voiko paljon tunteja nähnyt mäntä kummitella?

Kirjoittaja: Jukka OittinenKulunut mäntä rikastaa vähän seosta.Samoin jos suurennat pakokammion tilavuutta.Vaikutushan on samankaltainen kuin pakoaukko olisi alempana.Tällöinhan palamaton soppa ei poistu yhtä tehokkaasti ja peli menaa rikkaalle.

Kirjoittaja: Markus HallinenVoi näinkin käydä. Valokatkaisin oli pyörähtänyt niin, että kytkinkahva pääsi painamaan sammutusnappia. Ei ihme ettei lähtenyt vaihde päällä ja kytkin pojassa käyntiin, kun samalla oli sammutusnappi pohjassa. En huomannut, kun oli käsienlämmityspussit tangossa..

Mutta toimii taas, eikä pätki eikä stumppaile. =)