CRF250R vai CRF450R 2010 tai 11.

Noniin arvon kanssa kuskit, heitänpä otsikon mukaisen kysymyksen ilmoille. Pyörä tulisi harrasteajoon, crossia, polkuja, jäätä ja kaikenlaista maastoa eli kumpaa lähteä ostamaan 250R vai 450R. kakspuokista olen kuullut että on keveämpi/helpompi ajaa kuin nelipuokki mutta olen kuullut myös että 2010 450R olisi huomattavasti keveämpi/helpompi käsitellä kuin vanhemmat 450R. otappa noista nyt selvää joten kysynkin teiltä ammattilaisilta ja harrastajilta että lähteäkö 250R liikkeelle ja päivittää myöh.450R vai laittaako suoraan se 450R. Asiallisista ja selventävistä vastauksista olisin kiitollinen.

Olli

Foorumit

Jos pyörä tulee harrastekäyttöön ja aikasempaa kokemusta ei crossipyöristä ole niin suosittelen cr250 kaksitahtista. Helpompi ja halvempi huoltaa kuin nelitahti.

Toi 2009 - 2011 mallinen CRF 450 on kyllä tosi kevyt ja hyvä pyörä ajaa, ja sopii tosi hyvin harrastekäyttöön (takarattaan voi harrastekäytössä vaihtaa 49 tai 50 hampaiseksi, ettei mene liian kovaa ykkösellä). Itse vaihdoin CRF250:sestä tuohon ja on mukava, että voimaa on jos esimerkiksi johonkin hyppyriin tarvitsee vauhtia lisää. Kaikin puolin on ollut luotettava ja hyvä peli.

Hieman omia kokemuksia....
Itse olen viimeisen 1,5 vuoden aikana omistanut 05 YZ450F, 2-tahti 250RM:n, 09 mallisen 250 CRF Hondan ja nyt omistan 10 mallisen 450 Hondan.
Olen harrastelija eikä vauhti tai taito juurikaan päätä huimaa, mutta ajelen silti crossia keskimäärin sen 2 kertaa viikossa, jopa nyt talvella, kesällä sen 3 kertaa kun työt sen sallivat :)

En itse ostaisi 2-tahtista, pääset paremmin sisään koko hommaan nelarilla, helpompi ajaa, nopeampi ainakin aloittelijalle ja huomattavasti mukavampi kaikin puolin. Halvempi huoltaa? kyllä ja ei.

Itse hieman "pelkäsin" ostaa nelaria aluksi kun lueskelin noita huoltovälejä jne....ja ihan turhaan. Vaihdan öljyt joka 4h välein molemmille puolille ja pesen ilmanputsarin joka kerta tai vaihdan uuteen...pidän pyöristäni hyvää huolta ja pyörät toimivat moitteitta, jos ei ole varaa vaihtaa öljyjä ei kannata ajaa.

250 CRF oli aivan sairaan makee peli ajaa, mutta jo noin 15h jälkeen tuntui että alkaa vaan teho loppua ja joutu vaihtamaan aika lailla vaihteita tiukemmissa mutkissa. Sai ajaa kuitenkin aika kierroksilla vs. 450. 250 on todella ketterä ja kevyt ajaa, mutta kuitenkin hieman tehoton, toki noi vetomiehet menee niillä todella kovaa kierrokset rajoittimessa, mutta itse en todellakaan siihen vauhtiin edes pysty.

Omistin aikaisemmin 450 YZF 05 joka oli todella raskas ajaa...joten ei ollu kauheeta hehkua lähteä vaihtamaan pyörää isompaan, kunnes menin ajamaan kaverin 08 KTM:llä Hyvinkäällä :)
Olihan kiva ajaa...pystyi ajelemaan kakkosella tiukkoihinkin mutkiin ja sitten vaan kaasua...kulkee eikä tarvi todellakaan ajaa kovilla kierroksilla. Lavankoa pystyy ajelemaan pääosin kolmesella kokoajan.

Myin 250 Hondani pois ja ostin 2010 CRF450R...paras pyörä jolla olen koskaan ajanut, ja olen ajanut nyt viimeisten 2kk aikana muitakin 2010 mallin 450 pyöriä, mutta on se vaan niin kevyt ajaa. Pyörää voi ajaa kuin 250, kääntyy, kevyt, mutta tehoa on enemmän. Itse vaihdoin pyörääni toisen putken ja välityksen 14 eteen ja taakse 53. Kyllä toimii ainakin mulle.
Laitoin pyöräni jopa tuossa mielenhäiriössä myyntiin kun olin saanut sen juuri laitettua, mutta onneksi tajusin että tuskin parempaa löydän itselleni Pyysin muutamaa kovemman luokan kisakuskia ajamaan sillä ja molemmat kehuivat Hondaa maasta taivaaseen.

Jos olisi paljon rahaa niin ostaisin varmasti rinnalle 350KTM ihan mielenkiinnosta, mutta Hondaa en myy...ainakaan vielä. Seuraava punainen päivitys tulee varmaan kun 12 mallit tulevat.
Tämä siis vain minun mielipiteeni...tiedän kuinka vaikeaa voi olla löytää se hyvä pyörä itselle...toisaalta ei hirveen vikaan voi mennä vaikka ostat keltaisen, vihreän, sinisen tai oranssin pyörän.

Kiitoksia vastauksista.
Kyllä mä sen olen jo päättänyt et se on nelari ja honda ja 2010 tai uudempi. kokemusta pyöristä on mutta tämän hetkinen laite on TRX450ER 2007 ja kiva peli ajaa sekin mut nyt pitää saada kaksipyöränen alle. näyttää siltä että rupee kääntyyn pahasti tuohon 450R:ään. niin mulla olisi sitten tuo crossimönkkäri myynnissä jos jotakin saattaisi kiinnostaa :D mennäänpäs näillä eväillä mopokauppaan :D

voi olla kyyti pikkusen eri tolla 2 rattaisella 450cc kuin tolla mönkkärillä ;-)

joo , kokemusta on tollasestakin mönkkäristä jonkin verran

Pitää itsekkin kokeilla tollasta uutta 450 pyörää vaikka tuo 350 nelari on näin aloittelijalle kyllä mahtava laite.

Ootkos joutunut vaihtaa merkkiä vai? :P

Voi voi kun pyöräkuume vain nousee... Toisaalta olen katellu uutta Kawasakiakin KX450F tai KX250F.. kehuvat kovaksi kamppeeksi totakin maailmalla... voi tätä valinnan vaikeutta... :D

Varmasti kaikki uudet pyörät on hyviä, mutta ainakin 450 kuutioisista toi Honda on kevyin ja myös kevyimmän tuntuinen ajaa.

Kuinkas usein ootte mäntää vaihtanu Hondan pikkunelariin vm.2010? Kun tuo manuaalin suositus 15h välein kuulostaa kyllä aikas tiheeltä, jopa crossi ajossa.

Harrasteajossa riittää varmasti kun männän vaihtaa noin 30h välein 250:ssä...riippuu siitä varmasti millä vauhdilla työntää menemään ja miten sitä viitsii huoltaa.
Omassa 450 pyörässä mäntä vaihdettiin 19,8h kohdalla ja mäntä oli kuin uusi...eli tässä tapauksessa täysin turha vaihto...nyt sitten vaihdetaan mäntä keväällä, jolloin uudella männällä tunteja takana noin 30-40, sitten näkee missä kuosissa mäntä on.

Noniin nyt on pyörä tilattu eli uusi CRF450R 2011 malli ja parin viikon päästä pitäis sitä päästä sitte laittaan käyttökuntoon. kahvasuojat ja pohjapanssarin siihen jo tilasinkin ettei tuu sitte lisähankintoja jos mettässä kiven päälle sopivasti kaatuessa hajoo esim vesipumpun kuoret niinku kaverille just viime kesänä kävi :D Mitäs sitä kannattaa kattoa kun tätä bränikkää pyörää valmistelee, tietenkin öljyt ja nesteet tarkistaa ja ilmanputsari öljytä, millä öljyillä ajaa sisään uusi pyörä? mönkijässä käytin BelRayn Thumperia jonka pitäisi olla hyvä öljy. Eipä vaan malttaisi odotella et saisi kamppeen talliin!

Olli

Tästä ohjeet videomuodossa ; )

http://www.youtube.com/watch?v=9G_0B6nzw3c

Kuljetussyistä uusissa Hondissa on tosi vähän vaihteistoöljyä eli ennen käyttöönottoa öljyä saa laittaa ihan reippaasti lisää.

Jeps nuo videot mä jo löysinkin ja kattelin läpitte, siinä tuliki aika hyvä tietopaketti! Kiitosta vaan tekijöille!! :)

Hondasta savut otettu ja varusteltu lopputalvea varten, sisäänajo suoritettu ja ekaa kertaa öljyt vaihdettu. Vaikuttaapa erittäin hauskalta ja hyvältä kamppeelta ajaa, tätä hankintaa en taida koskaan katua. =)

Moro!

Olisiko kellään tietoa että saako mistään kyseiseen pyörään pienempää 1. Vaihteen hammasratasta vaihdelaatikkoon? Pyöränähän siis toimii Crf450R vm, 2010

Kiitän ja kuittaan!