Testattu: Husqvarnan 2019 motocross-mallisto

Teksti
Husqvarnan täysikokoisten motocross-pyörien kauden 2019 mallisto esiteltiin tällä viikolla Floridassa valmentajalegenda Aldon Bakerin tiluksilla. Baker Factoryksi nimetty treenikeskus tarjosikin erinomaiset puitteet uutuusmallien testaamiseen.

Husqvarna tarjoaa runsaasti uudistuksia kaudelle 2019, joista suuri osa on yhteisiä koko mallistolle. Muutosten keskiössä on uudistunut runko, jonka lisääntynyt pitkittäisjäykkyys ja iskunvaimennuskyky parantaa ajotuntumaa ja vakautta kovissa vauhdeissa. Geometriaerot eri mallien välillä rajoittuvatkin moottorin alakehtoon. Ylempi T-kappale on entistä jäykempi ja tarjoaa entistä paremman ajotuntuman kuljettajalle. Komposiitista valmistettu takahäkki on nyt kaksiosainen ja 250 grammaa kevyempi. Lisäksi takaswingi tarjoaa nyt 5 mm pidemmän ketjujen säätövaran. Luonnollisesti myös muoviosat on uusittu ja sen ansiosta mallisto on entistä ergonomisempi ja kompaktimpi, joka tekee erityisesti mutka-ajosta sujuvampaa. Penkki on sentin matalampi edelliseen malliin verrattuna. Koko mallistoon on myös moottoripuolella on tehty muutoksia, joiden tavoitteena on lisääntynyt teho ja helpompi ajettavuus. Pakoputkissa ja erityisesti vaimentajissa on tehty muutoksia koko mallistoon. Pankl Racing Systemin valmistaman vaihteiston asentotunnistin mahdollistaa erilaiset sytytyskartat eri vaihteille. Jäähdyttimet ovat sijoitettu matalammalle ja virtausta on parannettu. Edestä löytyy viime vuoden tapaan WP:n valmistamat AER48 ilmaiskarit, joiden säädöt on päivitetty vastaamaan rungon muutoksia. WP DCC takaiskarin mäntä on uusi ja myös sen säädöt ovat uudet kaudelle 2019. Pro Taperin valmistaman ohjaustangon vääntöä on muutettu, rungon väri on nyt sininen ja grafiikat on päivitetty.

Husqvarna FC450

Malliston kattavien muutosten lisäksi 450-kuutioisen moottorin kansi on uudistunut ja tarjoaa 63 hevosvoiman tehon. Kannen painoa on onnistuttu pudottamaan 500g ja painopiste on nyt matalammalla parantaen ajettavuutta. Käytännössä pyörä on kuitenkin teknisiltä ratkaisuiltaan sama kuin viime vuoden lopulla julkaistu Husqvarna FC450 Rockstar Edition, jonka kestotesti on luettavissa OffroadPron numerosta 3/2018.

Husqvarna FC350

350-kuutioisessa kannen valumuotit on uudistettu ja sitä kautta painoa on säästettu kannessa 200 grammaa. Uusi kytkin ja vaihteisto.

Husqvarna FC250

Pikkunelarin pakopuolen venttiilien ajoitusta on muutettu, jonka lisäksi pyörässä on uusi vaihteisto ja kytkin. FC250:sen kytkimen eroaa FC450 vaimennuksen osalta ja muutoksen tavoittena on entistä parempi ja tarkempi tuntuma.

Husqvarna TC250

Ylempi pakoaukko on nyt koneistettu paremman virtauksen aikaansamiseksi. Uusittu, kevyempi äänenvaimennin. Uusi pakoputken alkukäyräkulkee lähempänä runkoa ja on näin vähemmän herkkä vaurioille.

Husqvarna TC125

Myös 125-kuutioisen sylinterin ylempi pakoaukko on koneistettu virtauksen parantamiseksi. Lisäksi piikistä löytyy uudet kaasuttimen säädöt sekä uusi vaihteisto ja äänenvaimennin. Myös käynnistyksen ensiöratasta on vahvistettu.

Uusi mallisto on saatavilla valtuutetuilta Husqvarna -jälleenmyyjiltä heinäkuun alussa. Koeajokiertue tullaan järjestämään elo-syyskuun aikana. Koeajoista tiedotetaan lähiviikkoina.

Tilaa nyt OffroadPro ja lue testikuljettajien kommentit uutuuspyöristä! Tulossa myös kommenttivideo testeistä!

Koeajossa oli sekä nelitahtiset FC250, FC350 ja FC450 pyörät, että kaksitahtiset TC125 ja TC250 pyörät.
Yölliset sateet varmistivat massiiviset spoorit Bakers Factoryn syvään möhityillä ulkoradoilla.
Testikuljettajamme Kusti Mannisen suosikki oli FC350, jossa yhdistyi kevyt ajettavuus mutkissa ja riittävä teho myös isompiin hyppyreihin kiihdytettäessä.
Kaksitahtinen 250-kuutioinen TC250 on omiaan vallien räjäyttelyssä, mutta tottumattomissa käsissä kierrosajat olivat kaukana nelitahtisten vastaavista.