Pari kierrosta malliksi

Teksti
Ryan Dungey täräytti muutaman kierroksen 2019-mallisella tuotantopyörällä.
Perjantaina ilmestyvässä lehdessä on iso juttu KTM:n 2019 crossimalleista. Koeajossa Ryan Dungey ja Tony Cairoli kävivät näyttämässä, miten vakiolla kerkiää.

KTM:n ensi vuoden crossimalleista 450-kuutioinen uudistuu eniten. Siinä tuntuvat myös koko mallistoa koskevat muutokset vahvimmin ja pyörä nousi koeajotilaisuudessa omaksi suosikikseni koko mallistosta. Juttu 2019-vuosimallin SX-mallistosta on seuraavassa lehdessä.

Usein tehtaiden uutuusesittelyissä paikalla on merkin ammattilaiskuskeja. Niin tälläkin kertaa, Tony Cairoli, Ryan Dungey ja Jorge Prado kävivät kukin radalla täräyttämässä pienet setit koeajopyörillä. Kilpauransa päättänyt Dungey myönsi, ettei ole tuntenut poltetta ajamiseen ja vierailut pyörän päällä ovat jääneet vähiin. Uran aikana ajotunteja tuli niin paljon, että nyt ymmärrettävästi tekee mieli touhuta muuta ja ajella huvikseen vasta myöhemmin tulevaisuudessa. Kohtelias herrasmies vietti kuitenkin päivän varikolla eikä muutamien ajosettien aikana 450-kuutioisen sarvissa näkynyt tauon vaikutuksia. Ajo oli rentoa ja eleetöntä, vauhtikin näytti olevan kohdallaan.

Oli hienoa nähdä Dungey myös 125-kuutioisen puikoissa. Tietämättä tarkalleen miehen ajotunteja piikillä, saattoi vain todeta ammattimiehen olevan kova minkäkokoisella pyörällä tahansa.

Tony Cairoli ja Jorge Prado vetivät pitkät setit kuraisella radalla. Cairoli nappasi rivistä yhden vakiosäätöisen nelipuolikkaan ja lähti tyrkkäämään. Prado pyyhkäisi radalle omalla pyörällään ja monen kierroksen ajan pääsimme seuraamaan aitiopaikalta kahden huippukuskin menoa. Vaikea sanoa, kuinka tosissaan miehet vetivät, mutta kovaa kaksikko meni.

Cairoli tuli samalla todistaneeksi jälleen sen, että täysin vakiolla pyörällä pystyy ajamaan hämmästyttävän lujaa. Vaikka lehdistön testikuskien joukossa oli muutamista maista kansallisen kärkitason kuskeja, ei kukaan ollut vauhdillisesti tietenkään lähelläkään Cairolin ja Pradon kyytiä. Jorge Prado on tällä kaudella osoittanut kuuluvansa pikkuluokan terävimpään kärkeen. Se että Cairoli vastasi Pradon vauhtiin helpon näköisesti vakiopyörällä, kertoo paljon tämän päivän pyörien tasosta ja tietysti siitä, kuinka taitava tämä multimestari ajollisesti on.

Kahden mantereen mestareiden kunniaksi oli leivottu näyttävät jälkkärikakut.
Uudistunut piikki tuntui koeajossa hyvältä ja myös Ryan Dungey näytti viihtyvän piikin puikoissa.
Cairolin kyyti 450-kuutioisella oli kylmää, huolimatta sateen liukastuttaman radan vaikeudesta. Dungey seurasi kiinnostuksella sivusta Cairolin menoa.
Protyypeillä ajetaan valtavan pitkiä kestotestejä jarrupenkissä robotin toimesta. Runkoon, jousitukseen ja moottoriin pystytään kohdistamaan kovia rasituksia pitkien aikojen ajan ja robotin datankeruu tallentaa kaikki tapahtumat ja muutokset analysointia varten.
Jorge Prado, Tony Cairoli ja Ryan Dungey.