Hellsten vaihtaa nelariin

Kuva
Antti Peltola
ALKUKAUDEN HUSQVARNAN TE 300i -PYÖRÄLLÄ AJANUT KYTÖNEN MOTORSPORT -KULJETTAJA PALAA TAKAISIN NELITAHTISEN OHJAIMIIN

Vuoden ajotauon pitänyt Antti Hellsten palasi kilparadoille Kytönen Motorsport -tiimin alle Husqvarnan 2-tahtisella TE 300i -pyörällä, joka oli monelle yllätys yleisesti 4-tahtimiehenä tunnetulta Hellsteniltä. Hellsten on ajanut menestyksekkäästi Suomessa ja maailmalla aina nelitahtisilla pyörillä ja nyt mies halusi keskittyä ajamisesta nauttimiseen ja harrastamiseen.

Siinä missä 2-tahtista pidetään äärimmäisen sopivana pyöränä spoorissa ajamiseen, ei Hellsten löytänyt ajolleen ominaista rytmiä kaksitahtisella.

”Olin todella innoissani uudesta ja täysin erityyppisestä pyörästä alkukaudella, sillä tiesin sen tuovan aivan erilaista intoa ajamiseen. Kerkesin talven aikana ajaa tarvittavan määrän 2-tahtisella, mutta en vain saanut ajosta niin rytmikästä ja sujuvaa, mitä se on 4-tahtisella aiemmin ollut."

"Huomasin kaipaavani 4-tahtisen moottorijarrua ja ymmärsin, ettei 2-tahtinen pyörä välttämättä vain sovi minun ajotyylilleni”, kertoo Hellsten. ”Haluan nauttia harrastamisesta enkä siis epäröinyt tarttua tilaisuuteen ajaa loppukautta Husqvarnan FE 350 -pyörällä, vaikka se tarkoittaakin siirtymistäni A2-luokkaan kesken kauden.”

Hellstenin ensimmäinen kisa uudella pyörällä on 16.-17.3. ajettava Päijänteen ympäriajo.

”Koen oloni 4-tahtisen päällä kuitenkin varmemmaksi ja olo on hieman kuin kotiin palanneella. Uskon, että ajo sujuvoituu ja pääsen nopeasti tuttuun ajorytmiin kiinni”, Hellsten päättää.