Ajokorttiuudistus tulisi kuluttajille kalliiksi

Teksti
Päitsi, Päijänteen Ympäriajo
Kuva
Marko Vihriä
Hallituksen kaavailemalla ajokorttilain muutoksella olisi pääasiassa negatiivisia vaikutuksia mopo- ja moottoripyöräkorttien hankintaan. Kuluttajille tulisi ylimääräisiä kustannuksia ja liikenneturvallisuusriskit kasvaisivat.

Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat toivovat lakiesitykseen vielä muutoksia.

Ajokorttiuudistusta perustellaan liikenneturvallisuudella, mutta toteutuessaan se päinvastoin vähentäisi käytännön ajoharjoittelua etenkin mopokortin osalta. Hallituksen esityksessä korvataan käytännön harjoittelu muutamalla teoriatunnilla, ja hyväksi osoittautuneen ajoneuvon käsittelykokeen tilalle tulisi liikenteessä suoritettava ajokoe.

- Mopolla ajamista ei pysty harjoittelemaan laillisesti ilman mopokorttia muuten kuin autokoulun kautta. Autokoululiiton mukaan se kaksinkertaistaisi mopokortin hinnan nykyisestä noin 500 eurosta helposti yli 1000 euroon, kertoo asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.

Lisäksi lakiesityksessä tiukennetaan moottoripyöräkortin käsittelykoetta, vaikka se on jo nyt EU-direktiivin mukainen. Uusi vaatimus U-käännöksen kääntösäteeksi on alan kouluttajien ja asiantuntijoiden mukaan liian tiukka ja Autokoululiiton mukaan turha. Sen harjoitteleminen vie moottoripyöräkorttia suorittavalta paljon aikaa, jolloin liikenneturvallisuuden näkökulmasta tärkeimpien asioiden harjoittelu jää vähemmälle.

Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat esittävät lakiesitykseen muutoksia, jotta liikenneturvallisuus ei kärsisi ja ajokortin hankkiminen olisi kustannuksiltaan järkevällä tasolla. Hintaa pitäisi alentaa muun muassa vähentämällä pakollisen teoriakoulutuksen osuutta ja lisäämällä ajoharjoittelumahdollisuuksia. Mopokortin ajokoe liikenteessä pitäisi poistaa ja sen sijaan kehittää nykyistä käsittelykoevaatimusta. Lisäksi moottoripyörien ajokorttiluokkien korottamista pitäisi helpottaa hallituksen esityksen mukaisesti ja käsittelykoevaatimukset pitää ennallaan. Ensimmäisen kortin suorittamiseen liitettäisiin liikenteen perusteiden koulutus, joka olisi vapaasti hankittavissa tai se sisällytettäisiin toisen asteen koulutukseen.

- Ajokorttilain tiukentaminen mopojen ja moottoripyörien osalta on erikoista, sillä sille ei ole onnettomuustilastojen valossa perusteita. EU:n liikenteen valkoisen kirjan mukaan varsinkin kaupunkialueilla pitäisi suosia moottoroituja kaksipyöräisiä. Se vähentäisi ruuhkia ja päästöjä ja vaatisi paljon vähemmän pysäköintitilaa. Lisäksi se parantaisi liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta, Kyyhkynen sanoo.

Moottoripyöräilijöiden edunvalvojiin kuuluvat alan keskusjärjestöt: Teknisen Kaupan Liitto ry:n Moottoripyöräjaosto maahantuojien edustajana, MP-kauppiaat ry kauppiaiden edustajana, Suomen Motoristit ry (Smoto) harrastajien edustajana sekä Suomen Moottoriliitto moottoriurheilun edustajana.

Lisää uutisia

Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab ja Dailymotors Oy ovat sopineet Hondamoottoripyörien ja -mönkijöiden myynnin aloittamisesta Kokkolassa.
MX-liiga Gaala, 2017
Kotimaisen motocrossin MX-liigasarjan perinteinen palkintojenjakotilaisuus pidetään tänäkin vuonna kovan kansainvälisen supercrosskilpailun yhteydessä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa lauantaina 10. marraskuuta.
Cross country, Säkylä
Cross countryn viimeisen SM-osakilpailun kaikkiin luokkiin on ilmoittautunut yhteensä 262 kuljettajaa Säkylään lauantaiksi.
EMX250- ja EMX300-luokat muutosten kourissa
Enduron MM-sarjan kauden päätös osakilpailu on juuri päättynyt Saksan Rüdersdorfissa. Suomalaisittain sarja päättyi hienosti, kun E2-luokan maailman mestariksi kruunattiin Eero Remes.