Jousittamaton paino

Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENMitä se on muuta kuin esim: nastoista tuleva lisäpaino. Miten se vaikuttaa esim:ajokäytökseen

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKyllähän se oma "enduro" muistuttaa lähinnä jalat maassa ajettavaa trialia,kesät-talvet, ihan oma lajinsa, mutta uhotahan aina pitää, sehän kuuluu lajin luonteeseen.
Näissä kommenteissa näemmä tulee helposti ylilyöntejä joita sitten jälkeenpäin harmittelee, (niinkuin minulle kävi tuossa edellisessä vastauksessa, olen pahoillani). Pitää ottaa opiksi.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroA ylen zanaisa on poikain arkku ollut,ja hauskaksi on herennyt keskusteleva kansa..Tällasta on kiva lukea!..Pakko vielä hämmentää,ja todeta ettei Pena ihan "hangessa"ole ton liu`utus tekniikan kanssa.Huomioon pitää nyt myös ottaa maantieteellinen seikka.Eli siellä Otavan korkeudella myös hanget ja nietokset ovat korkeita (%),joten jos spoori on sileä ja syvä,joutuu saappaita pitämään jonglööriasennossa tossa heti kaulan korkeudella liu

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIMuuan Hämeenlinnalainen nuorimies (olikohan se Mika, no Mikojahan ne lähes kaikki nopeat taitaa olla) taannoin ajoi K-SMPK:n lumilenkillä tapeilta sellaista kyytiä että taisi voittaa senkin kisan. Liekö pojalla ollut silloin edes kevarikorttia. Yritin apinoida perässä, mutta eihän siitä tänäpäivänäkään mitään tule. Auttaisikohan jos vaihtaisin etunimeni Mikaksi.

Ai niin ne hymiöt pitää muistaa. Tässä on Sirkku Kannistollekin: : ) : ) ; ) ; ) : ) : ) = ) = ) = ).
Laita jemmaan ja lisää sellaisiin kohtiin mistä se tuntuu puuttuvan : )

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHerkkia hetkia itse kullakin, eiko vain...:-)
Et kai vaan yleista...eihan siina nyt aina nain kay. Pitas varmaan aina silloin talloin viljella noita hymioita vahan taajempaan meikalaisenkin.

No, hups kumminkin edellisesta.
Kaikki ei ole kuitenkaan niin herkkaa kuin milta kuulostaa, meikalaisella vaan tama verbaalinen ilmaisuherkkyys johtaa aika ajoin asioiden karrikointeihin, onneksi se on edes jonkun mielesta joskus hauskaa...ainakin kotona.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIHei toi Raittilan tekniikka, "Kun enskassa ajetaan spooria ei pyörän päällä saisi olla käytännössä ollenkaan kuljettajan painoa. Kuljettajan pitäisi luistella liukkailla saappailla pyörän mukana", kuulostaa tosi upealta. Pitääkin ruveta heti harjoittelemaan uutta tyyliä kun lumet taas tulee. Pitää hankkia vaan nippu uusia saappaita ensin (ettei heti lopu kesken) ja varmaan kannattaa lisätä suojavarustukseen alasuojat ettei heti sattuisi niin kovasti ja varmaan tarvitaan vielä muutakin sujavarustusta jos saappaat kumminkin tökkää patikossa ja kaatuu mahalleen pyörän päälle? Vai onko siinä pyörä ollenkaan jalkojen välissä vai luistellanko pyörän sivulla tai perässä? Saako edes ojien kohdalla ajaa tapeilta? Taas on lyöty päätä seinään kun olen yrittänyt spoorissa pitää vähintään toista jalkaa tapilla ja keventää sillä röykyissä, mutta oppia ikä kaikki.
Eikä noilla fysiikan laeillakaan ole enää merkitystä , kiitos vaan Raittila opetuksesta ja oikaisusta, kyllä me tästä pikkuhiljaa opitaan.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIOn jutun aihe, kieliasu tai huumoripitoisuus mitä hyvänsä, Sirkku Kannisto ottaa sen herkkääkin herkemmin henk koht vinoiluna.
Tällä kertaa minä olin riidankylväjä, anteeksi.
Löysää nyt kuitenkin pikkaisen paluuvaimennusta, ei tämä niin vakavaa ole.

Timo Unkurille: Ei siinä -02 Päitsissä muuta vikaa ollut, kuin että se loppui jo sunnuntaina.
Minulla olisi ollut maanantaikin joutilasta aikaa jähdyttelyyn.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTimo:
Kun kerran olet teekkari tai TTY:lla toissa, niin sinun kylla pitaisi erikoistumisalueestasi riippumatta ymmartaa nama asiat eika mussuttaa jotain kaasukahvasta, jonka massan ja liikenopeuden tiedat varmasti riittamattomiksi hievauttamaan edes karpasta jalalta toiselle!
Ja tiedat varmaan ilman eri lopinoitakin myos sen, etta se nastojen massa vaikeuttaa sita pyoran kaantamista. Vaikken mina viela ole paassyt talvella ajamaankaan niin ainakin toivon, etta se on muutakin kuin pelkkaa spooria, etta joskus tulle vaikka puiden valissa paikka kihdyttaa mutakasta ulos ja joskus vahan paniikki jarruttaakin.
Tiedat varmasti senkin, etta tuo massa tuolla jousittamattomalla puolella saa jonkin liike-energian jostakin esteesta ja iskunvaimennus/jousitus-pakettien pitaisi se niella, mutta kuulostat silta kuin haluaisit vain vaintaa pikku pottuilusta kunnon V**tuiluun? Ei kai?

Mutta, onhan se tasapainoa, etta yksi hassu luulee haettavan teoreettista lahestymistapaa ja vahemman itsestaan selvyyksia, toinen vaittaa luonnon lakien teoreettisen asun olevan kumottavissa kaytannolla ja kolmas tekeytyy teknisella taustalla "tyhmaksi".

Nimim. "Yleensa ensin kaytannossa oppinut ja sitten teoriaa pohtinut"

Kirjoittaja: TIMO UNKURITässähän Majamäki ruvetaan näemmä lähestymään moottoripyöräilyn syvintä olemusta, josta alan miehenä osaat herkistellä. Samoja fiiliksiä nousee pintaan -02 päitsiltä ja monilta muilta viikonlopuilta ennen ja jälkeen sen nastoilla ja ilman.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIPentin kanssa en ihan samaa mieltä ole. Kyllä spoorissakin nopein ajaa paljon tapeilta ja istahtaa joskus kun tilanne vaatii.
Ja on sillä sousittamattomalla painolla harrastelijatasolla merkitystä tai ei, silti ilmiö on tuttu ja vaikuttaa oleellisesti ajamiseen.
Tempo on ihan eri, kun turpeella ja jäällä muuratut vanteet ja nastarekkaat vaihtuvat puhtaisiin kesäversioihin.
Vaikka jousitus ja hyrrävoimat kuuluvatkin yhteen kokonaisuuteen, painottuu niiden merkitys mm. pyörän, ajotavan ja maaston suhteen.
Minulle kuitenkin riittää kun joku valmistaa mopoja ja renkaita, ja pääsen kiinni sinne moottoripyöräilyn syvimpään olemukseen silloin kun siihen on tilaisuus. Aina kun pääsen satulaan teen kaiken tunteella.
Olosuhteet vaihtuvat, havainnot ja kokemukset ajamisesta lisääntyvät, vaikka mopoiluvuosia on takanani yli 20.
Jossain vaiheessa kuitenkin tulee seinä eteen, ja vanha koira lakkaa oppimasta.
Sen takia olen alkanut kiinnostumaan lajin teoreettisesta puolesta. Onhan se hienoa kun joku kertoo olenko kenties nauttinut väärin.

Kertoisiko joku vielä miten kaasukapulan aiheuttama gyrovoima vaikuttaa vasemmalle kääntyvässä mutkassa.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIEli kuten jokainen talvienskakuski on havainnut, mopo muuttuu aikalailla erilaiseksi käsitellä kun se saa kynnet lisäpainokseen.
Kaikkea ei voi oppia kirjoista lukemalla, vaan niitä renkaita pitää tuhota aikas läjä ihan itse.
Paljon tietysti auttaa kun on perillä asioista noinniinkuin tieteellisessä mielessä. Minäkin opin taas jotain eo. jutut luettuani.

Nastoista tulee vielä mieleen paljon myöteisiä asioita. Ne eivät kuitenkaan kaikki liity varsinaiseen aiheeseen, eli jousittamattomaan painoon.
Eli:
-Päijänteen ympäriajo
-Kevätaurinko
-Musta turveraita vitivalkoisessa hangessa
-Onnelliseen hymyyn kangistuneet kasvot
-Sauna

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOnpa tässä mielenkiintoinen keskustelu edellä. Puhutaan "insinöörijärjellä" ja sitten ihan tunteella. Kuitenkin käytäntö on jotain muuta. Kun enskassa ajetaan spooria ei pyörän päällä saisi olla käytännössä ollenkaan kuljettajan painoa. Kuljettajan pitäisi luistella liukkailla saappailla pyörän mukana, ja silloin pyörän ominaisuudet vaativat ihan erilaista säätöä kuin kesäkelillä. Ei sillä jousittamallomalla painolla ole talvella mitään merkitystä. Kesä ja crossitouhut on sitten ihan erikseen. Siellä se tulee esiin, mutta sielläkin vain MM-tasolla? Jatkakoon joku viisaampi....

Kirjoittaja: TIMO UNKURIJuu, nastat aiheuttavat vielä tietenkin massallaan pyörän/renkaan ns. liikemäärämomentin kasvun, jonka johdosta pyörän suunnanmuutokseen tarvitaan suurempi voima. Riippuu massasta, nopeudesta ja hitausmomentista, laskettavissa oleva juttu. Aivan kuten Timo tuossa edellä sanoi ja jota Sirkkukin tuossa aiemmin tarkoitti.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKun tähän keskusteluun nyt kerran tuli otettua osaa niin pitänee vielä lisätä mitä muuta ajoon vaikuttavaa tulee äkkiseltään mieleen nastarenkaista.
-reagoi kierroksien muutoksiin hitaammin.
-koko mopon painon kasvu, kiihtyy ja pysähtyy hitaammin.
sitten noi jo aiemmin mainitut:
-vakaampi mutta ei niin ketterä
-iskarit ei samoilla säädöillä toimi yhtä hyvin.
sitten vielä tietysti tosi inhottavat ajaa vähälumisilla/lumettomilla kivipoluilla (viime pyhän konkreettisin huomio nastarenkaista)

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKISeppo kysyi vielä mitä se vaikuttaa ajokäytökseen.
Tosiaankin aika paljon. Iskareilla on hommia sitä enemmän mitä useampi jousittamaton kilo niillä on hoidettavanaan.
Pari kiloa nastoja (tai kuraa tai lunta) liimattuna kauas pyörien navoista, muuttaa nopean ajon erilaiseksi. Sitä ei voi olla huomaamatta.
Ohjaaminen on erilaista kun nastarengas ei enää niin herkästi vaihdakaan suuntaa. Se on toisaalta hyväkin asia sotkuisissa paikoissa ja spoorissakin missä voi jättää osan ohjaamisesta pyörivien massojen hoidettavaksi (niin kai se kaksipyöräinen aina toimii, mutta kun nyt puhutaan nimenomaan nastaefektistä).
Lukkojarrutuksissa tai hitaassa ajossa tämä ilmiö osin poistuu ja mopo muuttuu möykyksi jota käännellään erilaisin ehdoin.
Fysiikan virallisia lakeja en tunne, koska en niitä lakikirjoja ole niin huolella koskaan tutkinut. Voi olla että edellinen on harhakuvitelmaa, koska se perustuu ainoastaan perstuntumaan.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIVähän monisanaisemmin sama asia jota jo Anssi sanoi:
Pyörän massa voidaan jakaa kahteen osaan, siihen osaan joka lepää jousien päällä, ja siihen joka ei.
Jousittamattomaan massaan kuuluu renkaat, vanteet, jarrut, ja kaikki muu mikä liikkuu pyörien mukana ylös alas suhteessa runkoon. Jouset kuuluvat osittain jousitettuun, ja osittain jousittamattomaan massaan.
Mitä pienempi jousittamaton massa on, sitä paremmin renkaat pystyvät seuraamaan epätasaisuuksia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei, ei se mitaan snobbailua ollut vaan puhdas, hivenen ivallinen, tekninen nakokulma asiaan. Gyro-voima/momentti on se, joka kampeaa kallistuksessa vastaan, yleisemmin liitettyna moottorin ominaisuuksiin, ja se joka ei asiaa tunne tukkikoot suunsa vaikka mina nyt erehdyinkin siita jotain laittamaan, jos vaikka jolla kulla olisi noin periaatetasolla uteliaisuutta ollut.
Viimeksi itse esittamaani kysymykseen sain lahinna "pain persetta" neuvoja, vain yksi hlo oli todellinen tietaja ja kysyi tarkennusta oireista, joten kuvittelisin etta kelpaisi kelle vaan sellasten sanomiset, jotka eivat "snobbaile" asioilla, joita eivat tieda!

En kylla enaa edes muista mita oli tarkoitus sanoa, mutta alunperin ivallisuuden aiheutti kummastus koko kysymyksesta:
Entas sitten? Jos meinaa nastoilla ajaa, niin lisapainoahan siita tulee ja se jousittamaton lisapaino muuttaa kaytosta juuri sen kun on muuttaakseen, joten minkas sille sitten voi! Kylla sen sitten ajaissa varmasti ihan itsekin huomaa, en arvannut etta kysymys oli esitetty avun saamiseksi paatoksen "ajanko nastoilla ylipaataan" tekemiseen...pikemminkin niin, etta kysyjaa olis kiinnostanut hieman analyyttisempi lahestymistapa.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJonkun menneen keskusteluaiheen alla joku oli punninnut nastattoman,ja nastarenkaan,ja eroa löytyi (en muista tarkkaa).Mutta kyllä varmasti ajaessa painon,ja käytöseron huomaa,ellei sitten aivan puuperse ole...nim"ilman gyrokikkailua oikeilla aakkosilla".

Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENKiitos. Kysymykseeni vastaaminen taitaakin olla vaikea juttu, sillälailla kun sen haluaisin. Anssin vastaus on lähinnä sitä mitä haen. Siitä gyrokikkailusta ei taida Sirkku tietää itsekkään. Ei millään pahalla, mutta sellainen snobbailu ei kerro kellekään mitään.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAiheesta voisi kirjoittaa (ja on kirjoitettu) vaikka kirjan, mutta lyhyesti jousittamaton paino haittaa/hidastaa jousituksen reagoimista maastoon.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiista nastoista tulee useita Newtoneita lisaa gyro-voimia, ajattele!
Ei nyt kumminkaan kannata huolestua, silla saattaa jopa olla etta herkinkaan kuski ei kurviin kaantaissa eroa huomaa...