Testissä HVA 2019

Teksti
Pian ilmestyvässä OFFROADPron uusimmassa numerossa on iso koeajoraportti Hussen ensi vuoden uutuuksista.

Husqvarnan koko malliston uudistukset noudattavat samaa linjaa jo julkistetun KTM:n malliston kanssa. Kusti koeajoi pyörät niiden lehdistöpäivänä Floridassa ja itse kokeilin pyöriä myöhemmin Lavangon radalla.

Tulevan lehden juttuun liittyen, oli mielenkiintoista huomata, kuinka paljon rata ja keli vaikuttavat pyörien ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen.

Hussen mallistossa 450-kuutioisessa tuntuu isojen uudistusten vaikutus eniten. Näin oli myös KTM:n mallistossa.

Edellisen lehden jutussa Kotarin 2019 crossimallistosta juurikin tuo nelipuolikas nousi jalustalle. Kotarit ajettiin sateiden liukastamalla, kovapintaisella radalla, missä ison pyörän jouheaksi uudistunut alavoima säväytti suuresti.

Floridan hautovassa kuumuudessa, Baker’s Factoryn jauhomaisen pehmeällä radalla Husseilla ajanut Kusti sen sijaan kehui 350-kuutioista. Tästä kinasimme videopuhelun välityksellä, sillä minusta taas KTM:n 350 ei säväyttänyt yhtään.

Syy tuohon varsin erilaiseen testituntumaan tulee radasta. Vaikka pyörät ovat samanlaisia eri radoilla ja KTM ja HVA varsin samankaltaisia ominaisuuksiltaan, vaikuttaa rata ja keli todella paljon. Floridan spoorisella radalla kolmepuolikkaan voima mutta sen kevyt käsiteltävyys oli paras yhdistelmä.

Tämä pyöri mielessä HVA:n mallistoa Lavangon radalla kokeillessa. Minusta Lavankoon sille päivälle ja siihen keliin 450-kuutioinen sopi yhtä hyvin kuin 350-kuutioinen. Tämä hämmensi, koska kuvittelin kolmepuolikkaan olevan altavastaaja. Pikkunelari on radasta riippumatta aina ollut helpoimman tuntuinen vaihtoehto.

Näitä puntaroidessa Lavangon rataa kiertäessä varmaksi kävi se, että itselle paras vaihtoehto löytyy kuitenkin vain kokeilemalla.

Valintojen pohjaksi kannattaa lukea uusimman lehden raportti Husqvarnojen 2019 pyöristä.

Pää pyörällä Lavangossa... 350 ja 450 tuntuivat yhtä lailla makeilta, 250 taas helpoimmalta. Joka pelissä on puolensa, valinnan ratkaisee lopulta vain se, mikä omaan ajotapaan parhaiten istuu.