Koeajossa Lahden SM-rata

Teksti
Kuva
SsMK
Ensi lauantaina Lahden maastoissa ajetaan enduron SM-osakilpailu. Koeajoimme tulevan kisareitin.

Useimmille endurokuskeille tutuissa Hälvälän, Kukonkoivun, Nuuttilan ja Lehtimäen maastoissa kiertelevän kilparadan koeajo tarkoitti hikistä päivää. Ensi lauantain SM-osakilpailun järjestävä Salpausselän Moottorikerho halusi tehdä kisastaan oikean endurokilpailun. Käytännössä se tarkoittaa kestoltaan noin 10-14 minuutin erikoiskokeita ja runsaasti maastosiirtymää.

Ratakierroksen kolme erikoiskoetta ovat kaikki omanlaisiaan. MK1 on tuttu esimerkiksi viime vuoden sprinttikisasta. Hälvälän varuskunta-alueen maastoissa kiertelevä EK on kangasmaastoa, jossa sekoittuvat sekä jouhea hiekkapolku että kivisempi, kovapintainen metsäpolku. Eilisessä koeajossa pätkä oli makean tuntuinen ajaa. Hälvälä on tarkasti ajettavaa ja siksi vaativaa, mutta koko ajan joutuisasti etenevää polkua.

MK 2 Kukonkoivussa on hiekkamaata ja soraharjua. Pääosin pattinen pätkä on paikoin todella crossityylisen nopeaa mutta pätkällä on raskaalle patille kuluneempia, fyysisesti vaativia jaksoja. Kukonkoivu ei sateen sattuessakaan huonone, pätkä on vauhdikas ja rytmiltään crossityylinen. Kukon maastot on käytetty tehokkaasti ja pätkällä on pituutta sen verran, että hulluna ei lähdöstä ehkä kannata lähteä raivoamaan.

MK2 jälkeen käydään huollossa ja sitten alkaa reilun mittainen maastosiirtymä kohti Nuuttilan legendaarisia maastoja. Jos keliennusteet pitävät paikkansa, tulee hiki valumaan oikein kunnolla jo ennen MK3:n alkua. Kolmospätkä on Lehtimäkeä ja Nuuttilaa. Fyysisesti vaativaa ja teknisesti haastavaa. Erityisen hienoa tällä pitkällä erikoiskokeella on se, että vaikka pätkä on koko ajan vaativa, se on myös koko ajan täysin ajettava. Yhtään työntö- tai kantopaikkaa ei pätkällä ole, sen sijaan rytminvaihdoksia vaativaa maastoa tuntuu jatkuvan loputtomiin. Järkevästi ajamalla ja hyvän rytmin säilyttämällä voi tällä EK:lla tehdä isoja ratkaisuja.

Eilinen reittikatselmus jätti tulevan lauantain kisalle kovat odotukset. EK:t on hienosti suunniteltuja ja niissä kuskeilta vaaditaan oikean enduron tyylin mukaista taitoa, kuntoa ja malttia. Pitkät maastosiirtymät ovat nekin enskaa aidoimmillaan, huolellinen kuski etenee vaivatta mutta reuhtomalla raivokkaasti voi ajaa itsensä ongelmiin.

Sateen sattuessa erityisesti MK1 ja MK3 voivat paikoin olla todella liukkaita, jos kivikot saavat renkaiden mukana vähän savimaata ylleen. Jos taas helle hellii väkeä, on fyysinen vaativuus vahvasti esillä.

Varmuudella tulossa on hieno endurokisa, jossa lajin peruselementit ovat vahvasti esillä.

Kisasta lisätietoja saa SsMK:n sivuilta, sinne pääsee TÄSTÄ