KOEAJETTU: 2019 Kawasaki KX450

Täysin uusi pyörä yllätti positiivisesti

Kawasaki julkaisi alkuviikosta vuoden 2019 mallisen KX450 pyöränsä ja eilen Palan radalla pääsimme ottamaan ensi maistiaiset tästä uutuudesta. Pyörä on täysin uudistunut ja viime vuoden mallista lainattua on oikeastaan vain takapyörä ja muutamat muut pikkuosat. Uutta on myös se, että nimestä on pudotettu F-lisäpääte, joka aikoinaan lisättiin erottamaan nelitahtiset kaksitahtisista.

 

TEKNISET UUDISTUKSET

- keveympi ja tehokkampi moottori

- kapeampi runko ja takaswingi

- Superbike-pyöristä tuttu venttiilin seuraaja mahdollistaa uudet agressiivisemmat nokka-akselin kulmat

- suuremmat venttiilit

- suorempi ilmankulku ilmapuhdistinkotelosta sylinteriin ja uudistunut ilmapuhdistin

- pidempi pakoputken alkukäyrä alaväännön parantamiseksi

- suurempi 44 mm ruiskurunko

- sähköstartti

- hydraalinen kytkin 

- uusi bensiinipumppu

- tehdaspyöristä tuttuun A-kitti teknologiaan perustuvat teräsjousin varustetut Showa 49mm etuiskunvaimentimet

- uusi takaiskunvaimennus ja linkusto

- uudet jarrusylinterit edessä ja takana sekä uusi isompi 250mm takajarrulevy

- suurempi 22mm etuakseli

- uudet leveämmät jalkatapi

- uudet muovit ja penkki

- uusi bensiinitankki sijaitsee matalammalla

- ilmaohjaimen tarrat on laminoitu muovin sisään kulutuskestävyyden parantamiseksi

 

RADALLA

Starttinapista painettaessa Kawasakin iso tykki tärähtää terävästi käyntiin ja toisin kuin joissain kilpailijamerkeissä startti pyörittää rivakasti ja nappin painamisessa ei ole viivettä. Pyörän uusi, varsin kookas äänenvaimennin huolehtii siitä, että käyntiääni on miellyttävän pehmeä ja matala, eikä vihlo korvissa niin kuin aikaisemmin. Heti liikkeelle lähdettäessä huomio kiinnittyy kuinka helpolta ja kevyeltä pyörä tuntuu kääntää. Radalla sama keveys ja helppo ajettavuus jatkuu, mutta suurin muutos aikaisempaan on kuinka hyvin uusi teräsjousin varustettu etujousitus toimii verrattuna edellisen vuoden ilmakeulaan. Uusi hydraalinen kytkin toimii hyvin, mutta vaikkakaan tuntuma ei ole yhtä hyvä kuin perinteisessä vaijerivälitteisessä kytkimessä. Jarrut ovat tehokkaat, vaikkakin allekirjoittaneelle takajarru oli jopa hieman liian tehokas ja lukkiutui varsin helposti. Moottori vastaa erinomaisesti kaasuun, jonka ansiosta pyörä tuntuu erittäin kevyeltä. Voimaa on riittävästi, mutta se on helpommin kontrolloitavissa kuin aikaisemmin ja näin ollen pyörällä on huomattavasti helpompi ajaa. Kokonaisuutena pyörä on varsin toimiva paketti ja jo tässä vaiheessa voidaan sanoa, että se varmasti tulee sijoittumaan erinomaisesti loppukesän 450-vertailutestissä.

Tulevassa Offroadpron numerossa luvassa perusteellinen koeajoraportti sekä säätövinkit. Tilaa nyt!

 

 

KX450:sen varsin kookas äänenvaimennin hallitsee sivuprofiilia
Starttinappi on nykypäivää motocross-pyörissäkin
Kawasakin crossipyörien mallimerkinnästä on poistunut F-kirjain ja näin ollaan palattu alkuperäisen KX-muotoon.
Offroadpro oli ainoana eurooppalaismediana paikan päällä testamassa uutuutta