Ammattilaiseksi MM-sarjaan

20-vuotias motocrosskuljettaja Miro Sihvonen suuntaa kansainvälisille areenoille nyt tosissaan. Tavoitteena on saada ammattikuljettajan paikka motocrossin MM-sarjasta.

Miro Sihvonen nousi otsikoihin huhtikuussa 2017, kun hän vei nimiinsä Hollannin osakilpailussa EMX250-luokan molemmat erät. Hänestä tuli tuolloin ensimmäinen suomalainen 25 vuoteen, joka on voittanut motocrossin kansainvälisen sarjan molemmat erät. Samalla hän nousi erittäin kovatasoisen sarjan kärkeen.

Pian kaikki kuitenkin muuttui, ja nuorukainen joutui putoamaan huipulta pohjalle loukkaantumisten myötä. Sihvosen unelmakausi jäi kesken. Nyt nuorukainen on toipunut rauhassa ja hän lähtee täysillä uutta kautta kohden. Katse on itseasiassa suunnattu jo tätä vuotta pidemmälle.

– Mun ainoa tavoite on nousta vakiokuskiksi motocrossin MM-sarjaan, Sihvonen kiteyttää.

Taistelu kohti ammattilaisuutta aloitetaan tosissaan tänä vuonna.

– Ajan muutaman MM-osakilpailun mitä pystyn, mutta pääasiassa kisaan Saksan Adac Masters –sarjassa. Tulen osallistumaan sarjan kaikkiin seitsemään osakilpailuun.

Suomalaisnuorukaisella on isoja tavoitteita Saksan mestaruussarjaan, jossa taso on tunnetusti kova. Menestys sarjassa kuitenkin palkitaan, sillä Adac Masters -tunnetaan siitä, että MM-sarjan tiimit seuraavat tarkalla silmällä potentiaalisia lahjakkuuksia.

– Totta kai Adaciin lähden voittamaan, vaikka siellä onkin edellisiä GP-voittajia, mutta kolmen joukkoon on päästävä vähintään. Mikään muu ei tyydytä. Siellä on paljon GP-tiimejä, jotka näkevät suoritukset.

Myös MM-sarjassa Sihvosen tavoitteena on saada tiimien huomio.

– GP:ssä pitää vaan ajaa niin hyvin, että jää mieleen. Sijoille 10-15 pitäisi päästä, niin sitten kiinnostusta alkaa tulla oikeasti.

Sihvonen lähtee valloittamaan kansainvälisiä areenoita oman tiiminsä kanssa. Taustalla on tukemassa KTM Motorsport Finland ja mekaanikkona mies, joka ei esittelyjä kaipaa: enduron viisinkertainen maailmanmestari Samuli Aro.

– Siinä on kyllä tietotaitoa sillä kaverilla, että siitä puolesta ei jää ainakaan kiinni, Sihvonen naurahtaa.

Kotimaisia kenttiä hän ei kuitenkaan ole täysin hyvästelemässä.

– Ajan muutaman kisan Suomessa, mutta pääpaino on nyt ulkomailla, Sihvonen päättää.