Yamahalta uudenlainen nelipuolikas enduroon

Teksti
Kuva
Yamaha Motor Corp.
Yamaha WR450F vm. 2016 julkaistu
Yamaha WR450F on aiemmin perustunut niin sanotusti vanhaan runko- ja konesuunnitteluun, mutta vuosimallin 2016 pyörä hyppää motocrosspyöristä tutulle suunnalle. Sylinterinkansi on käännetty 180 astetta, eli pakoputki lähtee taaksepäin ja imukanava sijaitsee edessä ylhäällä. Perinteisellä polttoainetankin paikalla on ilmansuodatinkotelo. Tankki sijaitsee satulan alla. Luonnollisesti koko runkopuoli muoviosineen on laitettu uusiksi.
 
Täysin uudistunut WR450F on ulkoisesti aivan erilainen kuin vuosimalli 2015. Painoa on hävinnyt, tehoa on enemmän ja ajettavuutta pyritty parantamaan. Iskunvaimentimet on muokattu enduroa ajatellen.
 
Moottorin ulosannissa on pyritty jouheuteen, sitkeyteen, voimaan sekä helppoon käyttöön. Myös massan keskittäminen on ollut tärkeää.
 
Polttoaineensyötöstä vastaa polttoaineensuihkutus. Kaasuläppärunko on 44-millinen ja moottorinohjausyksikön asetukset on ohjelmoitu enduroon sopivaksi. Moottorinohjausyksikön asetuksia voi säätää Yamaha Power Tuner -työkalulla.
 
Jäähdyttimet on suunniteltu enduroon ja toisen jäähdyttimen yhteydessä on tuuletin.
 
Nelipuolikkaassa on sähköstartti ja varmuuden vuoksi myös käynnistyspoljin.
 
Vaihdelaatikko on viisiportainen ja kytkin on suunniteltu nimenomaan enduromalliin.
 

Yamaha WR450F vm. 2016 yksityiskohdat

 
- YZ450F:n tekniikkaan perustuva, polttoainesuihkutuksella varustettu, nestejäähdytteinen, 450cc, 4-venttiilinen, DOHC, nelitahtimoottori.
 
- Innovatiivinen, "takaperin käännetty" sylinterikansi, jonka imusarja on suunnattu ajosuuntaan.
 
- Moottorin käyntikarttojen ominaisuuksien helppo ja tarkka hienosäätö sekä ohjelmointi Yamaha Power Tuner -säätötyökalulla (lisävaruste).
 
- Välityksiltään enduroajoon sovitettu 5-portainen vaihteisto ja kevyt kytkin.
 
- Tehokas jäähdytys ja sähkötoiminen tuuletin.
 
- Helposti käsillä oleva ja vaihdettava, pikalukitteinen ilmanpuhdistin.
 
- YZ-F-tekniikkaan perustuva, ominaisuuksiltaan optimoitu alumiininen bilateral beam-, eli poikittaistuettu kaksoiskehtorunko.
 
- Alan uusinta tekniikkaa edustava KYB® AOS (Air-Oil-Separate) etuhaarukka.
 
- Progressiivisesti nivelöity Monocross-takajousitus. 
 
- Ilman virta-avainta toimiva sähköstartti.
 
- Digitaalinen ajotietokoneen näyttö; ajomatkat, ajat, polttoainemäärä jne. tiedot havaittavissa helposti.
 

Yamaha WR450F -enduromalli uudistuu täysin kaudelle 2016

Yamaha WR450F enduromoottoripyörämalli uudistuu täysin kaudelle 2016. Uudistuksessa on hyödynnetty Yamahan menestyksekkäästä YZ-F-sarjasta tuttua tekniikkaa, joka on optimoitu enduroajoon sopivaksi. Uuden moottorin tekniikka ja suoraviivainen ja kattava vääntö tarjoavat helppoa tehon hallintaa. Kompakti ja painoa keskittävä rakenne takaa ketterät ajo-ominaisuudet, hyvän ajotuntuman ja helpon käsiteltävyyden. Enduroon sovitettu jousitus varmistaa vakaan kulun ja tuntuman vaikeissakin olosuhteissa.
 
WR450F - uuden moottorin ansiosta entistäkin tehokkaampaa vääntöä
 
Yamahan YZ-F-sarjan motocrosspyörien ja WR250F-enduromallin tavoin myös uudessa WR450F:ssa taakse kallistetun sylinterin suora imusarja osoittaa ajosuuntaan ja pakopuoli taakse. Tämä moottorin hengitystä edistävä ratkaisu mahdollistaa suoraviivaisen ja voimakkaan väännön, sekä helposti hallittavat, mittavat tehovarat.
 
Yamahan kehittämä "käänteinen" moottoritekniikkaa on jo osoittanut kilpailukykynsä niin motocrossin- kuin enduron MM-sarjoissa. Hyvän teho- ja vääntökäytöksen ohella Yamahan "käänteisen" moottoritekniikan suuri etu on tehokas painon keskitys, jota tehostavat myös satulan alla oleva bensatankki ja kompakti pakoputkisto.
Innovatiivinen tekniikka, kuten "takaperin" käännetty sylinterikansi, saattaa tietämättömälle näyttää oudolta. Silti sen myötä saatu hyöty moottorin suorituskyvyn ja ketterän ajettavuuden kannalta olennaisen painon keskittämisen osalta on kiistaton. Siksi moni menestykseen tähtäävä, tinkimätöntä suorituskykyä ja ajettavuutta vaativa motocross- ja endurokuljettaja luottaa Yamaha YZ-F ja WR 250F kalustoon.
 
Uusi 44 mm läppärunko ja parannettu polttoaineensuihkutus
 
WR450F:n moottorin polttoainesuihkutuksen parannukset varmistavat helpon käynnistyvyyden ja kaikin puolin tehokkaan suorituskyvyn. Näin kuljettajan käytössä on aina tilanteen vaatimat voimavarat.
 
Uusimpaan 2016 YZ450F tekniikkaan perustuva, uuden WR450F:n polttoainejärjestelmä on ohjelmoitu ja sovitettu enduroajon vaatimuksiin. Uusi, toiminnaltaan optimoitu 44 mm läppärunko on kaksi millimetriä aiempaa isompi. Tämä ja polttoainesuuttimen uusi, tarkkaan laskettu suihkutuskulma tuottavat kattavan vääntöalueen lisäksi erinomaisen huipputehon. Moottorin voimavarat ovat myös helposti hallittavissa joka tilanteessa.
 
Enduro-spec-jäähdyttimet ja tuuletin
 
Maasto- ja enduroajon ääritilanteissa moottorin jäähdytys on usein kovilla. Uuden WR450F jäähdyttimet ja ilmanohjaimet on mitoitettu ja varusteltu näihin ääriolosuhteisiin. Toimintavarmuutta lisää myös tarpeen mukaan käynnistyvä tuuletin, joka varmistaa moottorin toiminnan äärivaikeissakin olosuhteissa.
 
Uudentyyppinen sähköstartti
 
Kylmän tai ajosta lämpimän WR450F:n käynnistäminen on vaivatonta ja nopeaa uudella, ilman virta-avainta toimivalla sähköstartilla. Kylmäkäynnistyksessä polttoainejärjestelmän ilmansaantia on mahdollista lisätä 40 %. Tämän ansiosta järjestelmä rikastaa seosta - lisää polttoaineen määrä - kylmäkäynnistyksen varmistamiseksi. Jos sähköstartti syystä tai toisesta ei olisi käytettävissä, on WR450F:ssä myös perinteinen käynnistyspoljin.
 
Välityksiltään kattava 5-portainen vaihteisto ja kevyt enduro-kytkin
 
Uuden WR450F vaihteiston välitykset on sovitettu paremmin toimiviksi maastoajon eri olosuhteissa hidasajosta aina aggressiivisen nopeisiin erikoiskokeisiin. Aikaisempaan verrattuna uuden WR450F:n vaihteiston 2-, 3- ja 4-vaihteiden välitys on pidempi, mutta 1- ja 5-vaihteen välitys entisellään.
 
Voimansiirron uudenlainen, kevyttoiminen enduro-kytkin on mitoitettu kestämään nimenomaan maastoajon ääritilanteita. Keveän käytettävyyden ja toimintavarmuuden takeeksi kytkimessä on uudenlaisia materiaaleja niin kitka- kuin painelevyissä. Kytkimessä on myös uudentyyppinen työntötanko.
 
Digitaalinen Yamaha Power Tuner -säätötyökalu (lisävaruste)
 
WR450F:n virtapiiriin kytkeytyvä Yamaha Power Tuner on "plug and play" –tyyppinen, digitaalinen säätötyökalu. Sen avulla käyttäjä voi vaikka ratavarikolla muokata moottorin teho- ja vääntöominaisuuksia - polttoainesyöttöä ja sytytystä - ajo-olosuhteiden mukaisiksi. Eri käyntikarttoja varten on valittavissa useita eri säätöjä. Lisäksi siitä löytyy monitorointi-toiminto. Sen avulla voi säätää tyhjäkäyntiä ja seurata moottorin käyttötuntimäärää.
 
Kahdella AA-paristolla toimiva Yamaha Power Tuner -säätötyökalu kytkeytyy suoraan WR450F virtapiiriin, joten se toimii ilman kannettavaa tietokonetta tai tablettia.
 
Kompakti rakenne keskittää tehokkaasti painoa
 
Taakse kallistetulla sylinterillä varustetun uuden WR450F-moottorin ympärille suunniteltu alumiininen bilateral beam-, eli poikittaistuettu kaksoiskehtorunko, on olennaisilta osin samanlainen kuin maailmanmestaruuteen yltäneessä YZ450F-motocrosspyörämallissa.
 
Moottorin tavoin kompakti ja painoa keskittävä alumiinirunko, sekä korkealuokkainen etu- ja takajousitus varmistavat ketterät ajo-ominaisuudet. Helppoa ajettavuutta tehostaa keveän käsiteltävyyden ohella myös moottorin suoraviivainen vääntökäytös ja helposti hallittava tehon ulostulo. Näin kuljettaja voi joka tilanteessa hyödyntää WR450F:n koko potentiaalin äärimmilleen.
 
Jotta enduroajossa kuljettajalle tärkeä tuntuma ajoalustaan olisi mahdollisimman herkkä, ovat moottorin ylä- ja etukiinnityslevyt 6 mm paksua terästä, eli 2 mm ohuemmat kuin YZ450F-motocrosspyörässä.
 
Erityisesti enduroon säädetty KYB® AOS (Air-Oil-Separate) -etuhaarukka
 
Yamaha YZ450F -motocrosspyörien AOS-etuhaarukka on tällä hetkellä alan ehdoton huipputuote. Sen rakenteen suurin etu on, että teleskooppiputkessa oleva ilma ja öljy ovat erillään omissa kammioissaan. Tämä varmistaa jousituksen vakaan toimivuuden ja sitä kautta vakaat ajo-ominaisuudet pitkissäkin kilpailuissa.
Kauden 2016 WR450F:ssa on sama, alan uusinta tekniikka edustava KYB® AOS (Air-Oil-Separate) -etuhaarukka, kuin YZ450F-motocrosspyörämallissa. Erityisesti enduroajoon säädetyn WR450F:n etuhaarukan perusasetuksissa on huomioitu erityisesti jousituksen hitaan liikkeen tehokas toiminta, sekä hetkittäisten kovien iskujen hallinta.
 
WR450F:n takajousituksen progressiivisen Monocross-takahaarukan iskunvaimennin on samanlainen kuin YZ450F:n iskunvaimennin. WR450F:n iskunvaimentimen hitaan ja nopean liikkeen perusasetukset on säädetty enduroajon vaihtelevien ajonopeuksien vaatimusten mukaisesti mahdollisimman tehokkaaksi - niin rengaspidon kuin ajohallinnan osalta.
 
Erityisesti WR450F:n ominaisuuksille sovitetut jousituksen perusasetukset varmistavat, että kuljettaja voi luottaa jousituksen toimintaan haastavissakin olosuhteissa ja tilanteissa.
 
Huippuluokan jousitus ja erityisesti enduroon sovitetut asetukset vähentävät myös ajorasitusta pitkillä kilpailujaksoilla. Näin WR450F:n kuljettaja voi aina ajaa oman suorituskykynsä mukaisesti.
 
Tehokas 270 mm etujarru
 
2016 mallisen YZ450F motocrosspyörän tavoin uuden WR450F etujarru on tehokas ja tunnokas, iso 270 mm läpimittainen levyjarru.
 
18-tuuman ja 21-tuuman pyörät ja enduro-luokitellut renkaat
 
WR450F:ssä on tehdasasennuksena 21- ja 18-tuuman Metzeler 6 Days Extreme -endurorenkaat (mustilla vanteilla). Varustelusta mainittakoon myös muun muassa moottorin keveä pohjapanssari, sivuseisontatuki ja 22 mm taka-akseli.'
 
Virtaviivainen muotoilu ja kulutusta kestävät grafiikat
 
WR450F:n pitkänkapea, tasainen satula ja muutenkin kapea etuosa helpottavat ajohallintaa tehostavaa kehopainon siirtoa jarrutuksissa, käännöksissä ja kiihdytyksissä.
 
Ohjaustangon 4-asentoinen säätömahdollisuus takaa, että kuljettaja löytää aina omille mitoille ja tottumuksille sopivan ajoasennon. Tehokkaasti kätketyn bensakorkin ansiosta tasainen satula yltää pitkälle eteen, joten kuljettajan liikkumavara on mahdollisimman suuri.
 
WR450F:n aggressiivisen virtaviivaiset muodot ovat lähes identtiset motocrossin MM-sarjassa menestyksellisen YZ450F-tehdaskilpurin kanssa. Vahvan suojakerroksen alla olevat muoviosien grafiikat kestävät kovaakin kulutusta.
 
Ajovalot ja mittaristo
 
Uusi WR450F on varustettu asianmukaisilla ajovaloilla ja tehokkaalla laturilla. Keveän, digitaalisen mittariston monitoiminäyttö ja ajotietokone kertovat kuljettajalle ajon kannalta olennaiset tiedot ja polttoaineen varoitusvalo sen, milloin on aika poiketa tankkaamaan. Käyttömukavuutta lisää osaltaan myös ilman virta-avainta, napin painalluksella toimiva sähköstartti.