Yamahalta pikkuenduro kilpakäyttöön

Teksti
Kuva
Yamaha Motor
Vuodelle 2014 Yamaha esitteli YZ250F:n, joka poikkesi monella tapaa edeltäjästään. Nyt esiteltävä WR250F perustuu kyseiseen motocrossmalliin, mutta on WR-sarjalaisena suunniteltu nimenomaan enduroon ja mahdollista rekisteröidä tieliikennekäyttöön.
 
WR250F on ensimmäinen enduro, jossa on Yamahan motocrosspyöristä tuttu taaksepäin kallistettu sylinteri ja käännetty sylinterinkansi.
 
WR250F 2015 -mallin hintatiedot ilmoitetaan myöhemmin. Ensimmäinen erä WR250F-malleja saapuu Suomeen helmi-maaliskuussa 2015.
 

WR250F:n erityispiirteet:

- kevyt 250-kuutioinen nelitahtimoottori
- sähköstartti
- 6-portainen vaihteisto ja endurokytkin
- YZ250F:ään perustuva polttoaineensuihkutus
- 3D ECU
- Power tuner -säätötyökalu moottorin ominaisuuksien muokkaamiseen
- keskitetysti sijoitettu 7,5 litran polttoainesäiliö
- ilmansuodatin pikalukituksella
- painon keskittämiseen tähtäävä muotoilu - kevyt alumiinirunko
- YZ-F-tyyliset keulaputket
- 10 mm pidempi takajousto kuin YZ250F:ssä
- nopeusmittari ja varoitusvalot
 

WR250F:n moottori

Nyt myös enduromallissa on kallistettu sylinteri ja käänteinen sylinterinkansi. Satulan alle sijoitettu polttoainesäiliö ja kuljettajan edessä sijaitseva ilmanpuhdistin ovat osa painon keskittämistä ja takaavat hyvän, sekä kevyen käsiteltävyyden, jota helpottaa myös pitkä ja matala satula. Pikalukitteinen ilmanpuhdistin on nopeasti vaihdettavissa. WR250F:n moottorissa ovat sama isku x-poraus, puristussuhde, nokka-akseli, taottu
alumiininen mäntä ja kampiakseli kuin YZ250F:ssä.
 
6-portainen vaihteisto
Vaihteiston välitykset on suunniteltu niin, että ne toimivat niin hitaissa kivikoissa, kuin nopeasti ajettavilla siirtymilläkin. Kevyesti toimiva ja kestävä kytkin on suunniteltu enduron rajujen vaatimusten mukaan.
 
Yamaha Power Tuner
Lisävarusteena saatavalla Yamaha Power Tunerilla on nopea säätää polttoaineen suihkutusta ja sytytystä rataolosuhteiden ja ajotyylin mukaan. Näin jokainen kuski voi hyödyntää moottoria juuri haluamallaan tavalla.
 
Sähköstartti
WR250F on helppo käynnistää sähköstartin avulla. Pyörässä on sama 12V6A-akku kuin WR450F:ssä. Kompaktissa mittaristossa on nopeusmittarin lisäksi polttoaineen ja moottorin varoitusvalot.
 
Runko
WR250F:n alumiinirunko perustuu YZ250F:n runkoon perustuva. Moottorin kiinnityspisteet on suunniteltu enduron vaatimusten mukaan ja siten massan keskittäminen auttaa etupyörän hallintaa ja takapyörän pitoa.
 
Jousitus
2014 YZ250F:stä tuttu up side down -kaksikammiokeula löytyy myös tästä WR-mallista. Tämä tekninen ratkaisu parantaa kuljettajan tuntumaa maastoon ja luo enemmän kapasiteettia vaimennukseen. Verrattuna YZ250F:ään WR250F:n takaiskunvaimennin on 4 mm pidempi ja sen takia takajousituksen matka on 10 mm pidempi. Näin pyörän käsiteltävyys on enduroon sopiva.
 
7,5 litran polttoainesäiliö
Painon keskittämisen vuoksi polttoainesäiliö on satulan alla. Polttoaineensuihkutuksen ja pyörän keveyden vuoksi kulutus on saatu minimoitua ja siksi 7,5 litran säiliö riittää pitkillekin tankkausväleille.
 
Yksityiskohtia
WR250F:ssä on 18 tuuman takapyörä ja renkaina on Metzeler 6 Days Extreme. Vakiovarustukseen kuuluvat myös kevyt pohjapanssari ja sivutuki. Lokasuojien uusi muotoilu ja näyttävät sini-valkoiset grafiikat luovat raikkaan ulkonäön. Mallin väri on Yamahan Competition Blue.