Yamaha julkisti WR450F ja WR250F 2018 -enduromallit

Teksti
Kuva
Yamaha Motor
Yamaha on esitellyt WR250F- ja WR450F-enduropyörät vuosimallia 2018.

WR250F- ja WR450F-malleissa on GP-tason moottori ja alustatekniikka. WR-F-sarjan malleissa on käännetty sylinterikansi, jossa imupuoli on suunnattu eteenpäin ja pakopuoli taaksepäin, mikä tehostaa imu- ja pakopuolen virtausta ja parantaa moottorin lineaarista vääntöä. Tämä innovatiivinen muotoilu takaa helposti hallittavaa tehoa.

Larrieu nousi WR450F:llä selvään voittoon ISDE 2017 -kilpailussa

Loïc Larrieu kiisi voittoon Outsiders Yamaha Official Enduro Teamin WR450F-pyörällä 92. kertaa järjestetyssä International Six Days Enduro -kilpailussa. Kisat käytiin Brivessä, Ranskassa, 28.8-2.9.2017. Larrieu ylsi nopeimpiin kokonaisaikoihin ensimmäisenä, kolmantena ja viidentenä päivänä. Näin hän varmisti selvän henkilökohtaisen voittonsa ja avusti osaltaan Ranskan World Trophy Teamin voittoon.

Kilpailua vuoden 2017 EnduroGP- ja Enduro 2 -titteleistä

Yamahalla on menestyksekäs kausi myös enduron MM-sarjassa, sillä Larrieu nappasi kaksi palkintosijaa kolmesti peräkkäin EnduroGP:ssä. Lahjakas ranskalaiskuljettaja pitää vahvasti kiinni toisesta sijasta WR450F:llään EGP:n kokonaistilastoissa, kun kuusi kilpailua kahdeksasta on ajettu.

Enduro 2 -luokassa tilanne on vielä tiukempi, sillä Yamahan WR250F:llä ajava Jamie McCanney on vain 6 pistettä jäljessä sarjan johtajasta. Syyskuussa Isossa-Britanniassa pidettävissä kisoissa McCanney on vahvoilla kotiyleisönsä edessä ja taistelee vankasti maailmanmestaruuden eteen.

Kauden 2018 WR250F ja WR450F

Kauden 2018 WR-F-mallit on kehitetty Yamahan kattavan EnduroGP- ja rallikokemuksen pohjalta. Sekä WR250F- ja WR450F-mallissa on käytetty Yamahan uusinta käännettyä sylinterikantta, jossa on eteenpäin suunnattu imupuoli välitöntä vastetta varten ja vahva lineaarinen vääntö. Sähkökäynnistimen ansiosta laitteen käynnistäminen on nopeaa ja helppoa, mistä on hyötyä esimerkiksi rinteessä tai upottavassa maaperässä ajettaessa. Endurotyyppisissä jäähdyttimissä on kevyt tuuletin, joka säätelee moottorin lämpötilaa myös haastavissa olosuhteissa.

WR-F-malliston erityisominaisuuksiin kuuluu välityssuhteeltaan laaja vaihteisto. WR450F:ssä on 5-portainen ja WR250F:ssä on 6-portainen vaihteisto. Lisäksi malleissa on massakeskitetty muotoilu ja helposti käsiteltävä, etuosaan asennettu ilmansuodatin. Molemmissa WR-F-malleissa on myös optimoitu kytkin, O-rengasketju, 18 tuuman takarengas, 7,5 litran polttoainesäiliö, sivujalka ja pohjapanssari.

Vakiovarusteisiin sisältyvät myös kirkas ajovalo, LED-takavalo ja monitoiminen LCD-endurokisatietokone, josta näkee tärkeitä ajotietoja.

Vuosimallin 2018 uudet ominaisuudet

WR250F-mallissa on paljon uusia ominaisuuksia, kuten taaksepäin kallistettu, nestejäähdytteinen, DOHC-nelitahtimoottori, jossa on neljä titaaniventtiiliä. Uusi sylinterikansi ja uudistettu imu- ja pakoaukkojen muoto istuvat lyhyempään imukanavaan nostaen moottorin ylätehoa. Uudet nokka-akselit ja venttiilijouset on kehitetty parantamaan ala- ja keskikierrosalueen tehoa.

WR250F:ssä on myös uusi kevyempi, tasalakimäntä, joka sopii uuteen lyhyempään DLC-pinnoitettuun (diamond like carbon) männäntappiin. Pinnoite vähentää kitkaa ja tekee tapista kestävämmän. Kampiakselin uusi tasapainotus ja uusi nikkeli-kromi-teräs-seoksesta valmistetu kiertokanki luovat laaja-alaisen, tasapainoisen ja ennakoitavan ajotehon.

Moottorinohjaus on muuttunut uuden ECU:n myötä. Näiden muutosten ansioista on voitu muuttaa myös kierroksen rajoittimen toimintaa. Pehmeämpää kytkintuntumaa varten kytkimen painovipua on uudistettu, ja käynnistyspoljinmekanismi on poistettu painon vähentämiseksi.

WR250F:ssä on hallittavuutta parantava bilateral beam -runko, joka löytyy myös YZ250F-mallista. Vuoden 2018 WR250F:ssä on keskitanko, joka on 12 mm alkuperäistä leveämpi leveimmästä kohdastaan. Lisäksi siinä on uudistetut teräksiset moottorin kiinnikkeet ja uuteen kohtaan sijoitetut jalkatapit.

Alan johtava, täysin säädettävä, kierrejousin varustettu KYB-etuhaarukka ja KYB-takaiskunvaimennin toimitetaan optimaalisesti säädettynä, jotta ne toimivat tasapainoisesti yhdessä uudistetun rungon ja moottorin kanssa. Vuoden 2018 WR250F-mallissa on täysin uudistetut grafiikat, siniset vanteet ja lisäsivusuojukset.

Vuoden 2018 WR450F-mallissa on uusi ECU-yksikkö, joka optimoi polttoaineensyötön ja sytytyksen ajoituksen. Uudistetut jousituksen säädöt takaavat paremman hallinnan. Mallin painoa on vähennetty poistamalla käynnistyspoljin ja siihen liittyvä tekniikka. Uudet grafiikat, siniset vanteet ja lisäsivusuojukset tekevät vuoden 2018 WR450F-mallista pyörän jokaiselle kuljettajalle.

Vuoden 2018 WR250F- ja WR450F-mallien yleiskatsaus

WR250F: uudet ominaisuudet

- Uudistettu sylinterikansi
- Kevyt tasalakimäntä ja DLC-pinnoite
- Imu- ja pakonokka-akselit ja venttiilijouset
- Lyhyempi imukanava
- Uusi ECU-yksikkö
- Uudelleen kehitetty, YZ250F:ään perustuva alumiinirunko
- Optimoidut jousituksen säädöt
- Lisäsivusuojus
- Uudet grafiikat ja siniset vanteet

WR450F: uudet ominaisuudet

- Uusi ECU-yksikkö ja moottorikartat
- Optimoidut jousituksen säädöt
- Lisäsivusuojus
- Uudet grafiikat ja siniset vanteet

WR250F & WR450F - tekniset kohokohdat

- Tehokas, kompakti ja hallittu 450-/250-kuutioinen nelitahtimoottori
- Tehokas polttoainesuihkutettu moottori ja lineaarinen vääntö
- Käännetty sylinterikansi ja eteenpäin suunnattu imupuoli
- Beam-alumiinirunko ja optimoitu jäykkyys
- Välityssuhteeltaan laaja vaihteisto (WR250F: 6-portainen; WR450F: 5-portainen)
- Kestävä endurokytkin
- Kytkimetön sähkökäynnistys ja automaattinen puristuksen alennin
- Lisävarusteena saatava kätevä Power Tuner helppoa tehontuoton säätelyä varten
- Ketterää käsiteltävyyttä tehostava painon keskitys
- Helposti irrotettavat yläosaan asennetut ilmansuodattimet ja istuimen alla oleva polttoainesäiliö
- Edistyksellinen jousitusjärjestelmä
- 18 tuuman takarengas ja Metzeler 6 Days FIM / Extreme -renkaat
- Endurotyyppiset jäähdyttimet ja kevyt tuuletin 

Saatavuus:

- Vuoden 2018 WR250F- ja WR450F-malli ovat saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä lokakuussa 2017.
WR250F suositushinta Suomessa punakilpisenä: 10 290 €
WR450F suositushinta Suomessa punakilpisenä: 10 490 €

TT-R ja PW50

Yamahan TT-R ja PW50 ovat siivittäneet monet ammatti- ja harrastekuljettajat motocrossuralle. Vuoden 2018 mallit ovat saatavilla syyskuusta eteenpäin. Näissä suosituissa ja käyttäjäystävällisissä juniorimalleissa on uudistettu väritys / grafiikka.

Alkuperäiset Yamaha-lisävarusteet

Yamahalla on kattava valikoima alkuperäisiä lisävarusteita, joita kehitetään jatkuvasti asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi. Viimeisimpinä tulokkaina ovat GYTR-viritysosat, slip-on-äänenvaimentimet ja huoltotarvikkeet, sekä ainutlaatuinen valikoima kiinnitettäviä lisävarusteita, joilla jokainen kuljettaja voi tehdä pyörästä haluamansa näköisen.