X20 kotimaan hiekalla

Teksti

Syy toiseen kokeiluun on siinä, että Bridgestonen koeajossa radan pinta ei täysin vastannut tyypilistä meikäläistä crossirataa. Vaikka radalta löytyi soraa reunoilta, tuntui järkevältä kokeilla uusi X20 vielä tutuilla hiekkaradoilla.

Bridgestonen crossirengasmallistossa on nyt kolme eri versiota, Aiemmat kovan radan X40 ja puolipehmeän radan X30 saivat nyt siis seurakseen puhtaasti hiekalle tarkoitetun X20-mallin.

Se tuntui hyvältä jo ensimmäisessä koeajossa. Tehdas on panostanut renkaan mutkapitoon ja se tuntui purevalta. Samoin kiihdytyspito pystyssä kiihdyttäessä vakuutti. Aivan 100% varmuutta uuden X20:n ominaisuuksista ei kuitenkaan kovahkolla radalla saanut, siksi ajo jatkui tutulla hiekalla.

Meille tyypillisillä hiekkaradoilla renkaan ominaisuudet miellyttivät  jopa enemmän kuin ensimmäisessä koeajossa. Eturenkaan tarkka ohjattavuus vallimutkissa sekä myös vallin sisäpuolella, sileällä hiekalla, on hyvä. Pito on harvan nappulan ansiosta kiitettävä ja kapeahkon profiilinsa ansiosta pistopaine pitää huolen ajolinjan vakaasta säilymisestä.

Eturenkaassa on kahta muuta X-mallia joustavampi runko mutta silti se on niin jämäkkä, että tuntuma rataan on hyvä. Sekä etu- että takarenkaan reunanappulat on muotoitu sileän kurvin mutkapidon maksimoimiseen ja siinä Bridgestone on onnistunut. Renkailla pystyy leikkailemaan vallista sisäkurvin puolelle ilman että pito karkaisi odottamatta. Renkaan antavat jämäköiden runkojensa ansiosta selkeitä merkkejä aina kun pito alkaa kadota.

Takarenkaassa nappuloiden keskirivit ovat melkein kauharenkaiden tapaan kuvioitu ja reunat taas muistuttavat keskikovien renkaiden nappulointia. Tämä erikoinen yhdistelmä toimii ja kiihdytyspito hiekalla on erittäin hyvä.

Tässä kokeilussa ei vertailtu muiden merkkien renkaita vaan kaikki tulokset perustuvat vanhaan kokemukseen eri renkaista. Ilman vertailua ja sekkaria ei tietenkään voi väittää Bridgestonen uuden X20-renkaan olevan paras mutta erittäin hyvä se näiden koeajojen perusteella on.