Vehkosen neuvoilla EM-kisaan

Teksti
Vuoden 1985 motocrossin maailmanmestari Pekka Vehkonen jakaa vinkkejä. Vuoden 1985 motocrossin maailmanmestari Pekka Vehkonen jakaa vinkkejä.
Kuva
Manninen Bros Racing

Vuoden 1985 motocrossin maailmanmestari Pekka Vehkonen teki paluun motocrossin pariin alkuviikosta, kun EMX150 EM-sarjassa kilpaileva Manninen Bros Honda -tiimi järjesti valmennuspäivän Siuntion radalla. Olosuhteet olivat kuumat lämpömittarin näyttäessä lähes 30 astetta ja rata pölisi merkittävästi, mutta tästä huolimatta päivä oli varsin onnistunut.

- Hyvinkään MM-crossien jälkeen luin lehdestä, että Vehkosella saattaisi olla intoa jakaa motocrossi-tietotaitoaan nykyjunioreille ja päätin ottaa yhteyttä. ”Pehu” suhtautui asiaan positiivisesti ja saimmekin järjestettyä treenipäivän lyhyellä varoitusajalla vielä ennen seuraavaa EM-osakilpailua. Samalle radalle osui myös EMX85-luokan suomalaishuippu Kim Savaste, MXJ-luokassa kilpaileva SE-teamin Topi Merinen sekä loukkaantumisesta kärsivä MX2-luokan Emil Silander ja pyysimme myös heidät mukaan Vehkosen oppiin. Kuten Vehkonenkin painotti olisi tärkeää, että suomalaishuiput treenaisivat mahdollisimman paljon yhdessä sillä se on yksi tärkeimpiä avaimia vauhdin kehittämisessä. Päävoite kuljettajilla tulisi olla ulkomailla pärjääminen ja yhdessä tekemällä siellä menestyminen on varmasti helpompaa, kertoo Manninen Bros. Hondan tiimipäällikkö Kusti Manninen.

Treenipäivän rungon muodostivat kolmen kierroksen pituiset nopeat ”aika-ajovedot”, jotka muodostuivat yhdestä lämmittelykierroksesta ja kolmesta nopeasta kierroksesta, joiden aikoja analysoitiin ja vertailtiin jokaisen setin jälkeen. Lisäksi Vehkosen johdolla käytiin jalkaisin läpi radan eri kohtia ja niissä käytettäviä ajolinjoja sekä tutustuttiin mm. Heikki Mikkolan ja Vehkosen aikoinaan käyttämään treenaamisen viikkorytmiin.

- On tärkeää, että kuljettaja miettii ajamistaan ja siksi näissä kolmen kierroksen pituisissa spurteissa otetaan aina kierrosaikoja ja seurataan mihin suuntaan nopeus kehittyy päivän mittaan. Esimerkiksi Tatu Junnola onnistui pudottamaan kierrosaikaansa reilut kuusi sekuntia, joka on todella iso parannus alle kahden minuutin pituisella radalla. Ilman aikojen seuraamista ja anlysointia homma menee helposti ajelemiseksi, eikä kehitystä tapahdu, kertoo Vehkonen.

EMX150-sarjassa toisena oleva Team Manninen Bros. Hondan Jere Haavisto oli paikalla mukana, mutta Saksan EM-osakilpailussa saadut vammat estivät ajamisen.

- Lapaluun murtuma ei ole valitettavasti vieläkään luutunut ja lisäksi uusissa magneettikuvissa huomattiin murtuma myös polvilumpiossa, joten eihän tässä juhlaan ole aihetta. Lähden kuitenkin viikonloppuna ajettavaan Tsekin EM-osakilpailuun taistelemaan, sillä olen ainoastaan 10 pistettä sarjaa johtavaa Englannin Albie Wilkietä perässä. Mestaruuden voittaminen on vielä omissa käsissä, joten ei heitetä kirvestä kaivoon, toteaa Haavisto.

Päivän päätteeksi Vehkonenkin pääsi vielä kokeilemaan ajamista tiimin kalustolla ja iskarien säätöjen jälkeen ajo alkoi sujua.

- Onhan tuo mahtavaa hommaa ja hiki tuli. Edellisestä ajokerrasta taisikin vierähtää jo muutama vuosi, kertoi Vehkonen.

Team Manninen Bros Hondan Matias Murto on EMX150 EM-sarjassa neljäntenä ja Tatu Junnola viidentenä. Sarjassa on jäljellä vielä kaksi osakilpailua, ensi viikonlopun Tsekin MXGP ja elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava Belgian MXGP.

EMX150 Euroopan mestaruussarja

 

Kaudella 2014 motocrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavia EMX150 luokan kilpailuja järjestetään viisi kappaletta ja jokaisessa osakilpailussa ajetaan kaksi erää. Luokassa ajetaan Honda CRF150R pyörillä, jotka Honda Motor Europe toimittaa jokaiseen osakilpailuun. Sarjan voittajalle Honda Europe tarjoaa tiimipaikan EMX250 Euroopanmestaruussarjaan kaudelle 2015.