Varkauteen turvalaidat

Teksti
Speedwayn uusimmat turvalaidat ensimmäisenä maailmassa

- Hankinnan taustalla on kuljettajien turvallisuus. Kansainvälisissä kilpailuissa A-turvaluokituksen laidat ovat pakollisia. Haluamme olla turvallisuusasioissa edelläkävijöitä, hankkeen puuhamies, Varkaus Racing Teamin Sakari Häyrinen kertoo.

Maailman ensimmäiset A+ -turvalaidat pääsevät tositoimiin Varkaudessa tulevalla kaudella. Siellä ajetaan Varkauden Ankkureiden kotiotteluiden lisäksi nuorten U21-luokan EM-semifinaali.

Uusi malli pakolliseksi 2017

Uusimmassa A+ -luokitetussa laidassa on alleajosuoja, mikä estää kuljettajan kiilautumisen aidan alle. Ne ovat myös entistä paksummat ja korkeammat.

- A+ -laitojen suojausteho on 15 prosenttia FIMin nykyisten vaatimusten mukaisia turva-aitoja parempi. Tämä on myös investointi tulevaisuuteen. Tämä laitamalli tulee pakolliseksi vuonna 2017, Häyrinen kertoo.

Laidat ovat 5,5 metriä pitkiä ja 1,2 metriä korkeita elementtejä, jotka pidetään muodossa ilmapuhaltimilla. Laidoissa on velcro-tarralla kiinnitettyjä luukkuja, jotka aukeavat törmäyksen voimasta. Paksuutta laidoilla on vajaa metri.

Laita on osastoitu sisältä, jolloin ilma virtaa ulos vaimennetusti. Hallitulla tyhjenemisellä saadaan aikaan haluttu vaimennus. Vastaavaan tekniikkaan perustuvia laitoja käytetään myös MotoGP-luokissa.

- Uskon, että tämän kaltaiset laidat tulevat yleistymään myös motocrossradoilla. Tähän on ollut kiinnostusta Suomessa rataturvallisuuteen keskittyvässä MX-safety -työryhmässä. Aitoja tultaneen käyttämään myös Imatran ajoissa.

Turva-aitoja käytetään moottoripyörämessuilla rajamaan sinne tehtävää Euroopan suurinta sisäkoeajorataa. Laidat ovat nähtävillä myös VRT:n osastolla 7m57.

Taustalla oma törmäys

Maailmassa on viisi turvalaitojen valmistajaa. No Pain Barriers -turvalaitojen kehitystyön takana on ammattilaiskilpakuljettaja Tony Briggs. Hän törmäsi suojalaidan tukipylvääseen Iso-Britannian Coventryssa vuonna 1981.

Briggs oli halvaantuneena kaksi viikkoa. Hän palasi vielä kilparadoille, mutta huippukunnossa pysyminen oli liian kovan työn takana. Briggs aloitti kokemustensa perusteella ilmalaitojen jatkokehittämisen vuonna 1996.

Kilpailu teollisten valmistajien kanssa oli kovaa ja laidan toimivuus oli todistettava jollain tavalla. Laitaa testattiin ajamalla motorcrosspyörää reilua kuuttakymppiä laitaa kohti. Briggs hyppäsi kyydistä pois juuri ennen törmäystä. Testi toistettiin 15-20 kertaa ja pyörän ainoaksi vaurioiksi jäivät rikkoontuneet kahvakumit. No Pain Barriers on ensimmäinen A+ -luokan laitojen valmistaja.