Uudet vaatimukset kisakypärille
Kansainvälisen moottoriliitto FIM:n tekninen komissio ja ratalajien komissio ovat käynnistäneet kypärien hyväksyntää kiristävän standardin luomisen.
Tähän asti FIM on edellyttänyt kilpa-ajokäytössä olevilta kypäriltä ainoastaan yleismaailmallisten standardien läpäisyn. Kaudelle 2019 voimaan tuleva FIM Racing Homologation edellyttää kisakypäriltä tiukemman ja paljon nykyistä tarkoituksenmukaisemman testiseulan läpäisyä.
Uudessa standardissa tullaan kilpa-ajokypärien suojaavuutta testaamaan paljon nykyistä tarkemmin ja todenmukaisemmin. Tällä hetkellä hyväksynnän saamiseksi riittää, kun kypärä läpäisee yleisluontoiset isku- ja lujuustestit. Kansainvälisen liiton huolena on ollut se, että yleismaailmallisen standardin testausmenetelmät eivät huomio riittävän hyvin kilpa-ajotilanteissa tulevien kaatumisien voimien suuruutta. Nykyisin noudatetaan suojakypärästandardeja, joissa samat vaatimukset koskevat pizzalähetin skootterikypärää kuin GP-tason kisakypärääkin.
FIM:n presidentti Vito Ippolito toteaa virallisessa tiedotteessaan, tuleva hyväksyntämenettely mahdollistaa kattavamman ja laadukkaamman suojan kilpa-ajajille. Samoin uusi menettely takaa paremman valvonnan ja testiseurannan kilpakypärille. Ippolito toivoo, että FIM:n uusi standardi siirtyy nopeasti myös tavallisten maantiekypärien perusvaatimukseksi.
Uusi FRHP -menettely edellyttää kauden 2019 kisakypäriltä hyväksynnän FIM:n valtuuttamissa testilaboratorioissa. Enää ei siis riitä, että hyväksyntä on haettu nykykäytännön mukaan vaan kisakypärät on hyväksytettävä tiukemman protokollan testilaitoksissa.
FIM:n tiedotteessa useamman kypärävalmistajan edustaja kommentoi päätöstä uudesta linjasta, kehuen sen olevan iso askel kohti turvallisempaa kilpa-ajotoimintaa ja parantunutta tieliikkenneturvallisuutta tulevaisuudessa.