Uudet vaatimukset kisakypärille

Teksti
Näin löysä kypärä ei juuri kisakuskin päätä suojaa jos vaikka starttikurvin rytäkässä jää oman pyörän alle.
Kuva
Sami Salonen
Kansainvälinen moottoriliitto on käynnistänyt FIM Racing Homologation Program (FRHP) hankkeen. Sen myötä kisakypärille tulee nykyistä tiukempi hyväksyntästandardi.

Kansainvälisen moottoriliitto FIM:n tekninen komissio ja ratalajien komissio ovat käynnistäneet kypärien hyväksyntää kiristävän standardin luomisen.

Tähän asti FIM on edellyttänyt kilpa-ajokäytössä olevilta kypäriltä ainoastaan yleismaailmallisten standardien läpäisyn. Kaudelle 2019 voimaan tuleva FIM Racing Homologation edellyttää kisakypäriltä tiukemman ja paljon nykyistä tarkoituksenmukaisemman testiseulan läpäisyä.

Uudessa standardissa tullaan kilpa-ajokypärien suojaavuutta testaamaan paljon nykyistä tarkemmin ja todenmukaisemmin. Tällä hetkellä hyväksynnän saamiseksi riittää, kun kypärä läpäisee yleisluontoiset isku- ja lujuustestit. Kansainvälisen liiton huolena on ollut se, että yleismaailmallisen standardin testausmenetelmät eivät huomio riittävän hyvin kilpa-ajotilanteissa tulevien kaatumisien voimien suuruutta. Nykyisin noudatetaan suojakypärästandardeja, joissa samat vaatimukset koskevat pizzalähetin skootterikypärää kuin GP-tason kisakypärääkin.

FIM:n presidentti Vito Ippolito toteaa virallisessa tiedotteessaan, tuleva hyväksyntämenettely mahdollistaa kattavamman ja laadukkaamman suojan kilpa-ajajille. Samoin uusi menettely takaa paremman valvonnan ja testiseurannan kilpakypärille. Ippolito toivoo, että FIM:n uusi standardi siirtyy nopeasti myös tavallisten maantiekypärien perusvaatimukseksi.

Uusi FRHP -menettely edellyttää kauden 2019 kisakypäriltä hyväksynnän FIM:n valtuuttamissa testilaboratorioissa. Enää ei siis riitä, että hyväksyntä on haettu nykykäytännön mukaan vaan kisakypärät on hyväksytettävä tiukemman protokollan testilaitoksissa.

FIM:n tiedotteessa useamman kypärävalmistajan edustaja kommentoi päätöstä uudesta linjasta, kehuen sen olevan iso askel kohti turvallisempaa kilpa-ajotoimintaa ja parantunutta tieliikkenneturvallisuutta tulevaisuudessa.