Tutkimustulos on kiistaton

Teksti
Kuva
Sami Salonen
Enduron luokkajako ei kaipaa uudistusta

Enduron uudistuksista on käyty väittelyä suunnassa ja toisessa koko kauden. SM-formaattia on kritisoitu ankarastikin.

Siinä ylivoimaisesti eniten negatiivista on nähty sääntöjen määräämässä reitin pituudessa, joka on pakottanut osan kisajärjestäjistä venyttämään reittiä ajattamalla pitkiä tiesiirtymiä.

Viimeisin käänne suunniteltujen muutosten listalla on luokitusten muuttaminen. Nykyinen E1, E2 ja E2 sekä nuorten U20, kaksi veteraaniluokkaa ja Naiset on vastaava luokkajako, kuin mitä käytetään valtaosassa enduromaita. Se on jako, jolla ajetaan eri maiden kansallisia kisoja, mestaruussarjoja ja kansainväliset arvosarjat.

Kotimaiseen luokitukseen on esitetty muutoksia, jotka rikkoisivat tämän kansainvälisen luokkajaon.

Riihimäellä tehdyn kuljettajatutkimuksen tulos osoittaa, että lähes poikkeuksetta kuljettajat haluavat säilyttää nykyisen luokkajaon.

Enduron vallitsevaa, yleistä luokkajakoa tukee alan tehtaiden tuotantolinjaukset. Pyöriä, niiden osia ja tarvikkeita valmistetaan nykyisen luokituksen mukaisesti. Samoin toimivat alan maahantuojat, jotka valitsevat tuontimallistonsa yleisen luokkajaon mukaan.

Luokituksien muuttaminen voisi tuoda paljon epäselvyyttä ja taloudellisia haasteita alan toimijoille. Tässä suunnitelmassa olisi syytä huomioida Riihimäellä tehdyn tutkimuksen tulos, joka on kiistaton.

Kuljettajatutkimuksessa kysyttiin myös eri vaihtoehdoista mieluisinta SM-kisaviikonlopun kestoa. Siinä erikseen kysyttiin mielipidettä yksi- tai kaksipäiväisen kisan väliltä sekä ajettujen kierrosten määrää ja erikoiskokeiden määrää per kierros.

Selkeä enemmistö kuljettajista piti nykyistä mallia parhaana. Kaksipäiväiset SM-kisat, joissa ajetaan kolme kierrosta ja kolme pätkää per kierros oli enemmistön suosikki.