Testissä Silanderin pikkunelari

Teksti
Kuva
Sami Salonen

Viime kaudella hyvää vauhtia MXJ-luokassa ajanut Emil Silander napsi voittoja ja kärkisijoituksia. Vielä tänä keväänä kaikki näytti hyvältä ajatellen tätä kautta. Talven aikana peruskuntotreenit olivat tehonneet ja kevään koittaessa kisapyörään ajettiin ahkerasti testejä. Kuitenkin kesän korvalla kaikki meni pieleen. Emilin polvesta hajosivat luistellessa nivelsiteet ja hoidoksi tarvittiin leikkaus ja kuntoutumisjakso. Nyt kolhusta on kulunut useita kuukausia ja nuori mies on päässyt aloittamaan ajotreenit. Kokeilimme millaisella pyörällä Emil olisi tämän kauden ajanut, jos polvivamma ei olisi katkaissut kautta.

Ulkonäkö

Silanderin Honda on vuodenaikaan nähden siistissä kunnossa. Syy tähän on tietysti siinä, että kesän ajamiset rajoittuivat keväälle ja nyt syksyn myötä pyörälle on vasta alkanut tulla lisää ajotunteja. Tapesnaken tekemä tarrasarja on tyylikäs ja antaa pyörälle kunnon kisapelin ilmeen. Talonin punaiset navat ja D.I.D:n mustat vanteet niin ikään korostavat pyörän perustyylikästä olemusta. Yhtään ylimääräistä kimalletta tai nippeliä pyörässä ei ole, se on omistajansa mukaan tehty tarkoituksenmukaiseksi, eikä aikaa ole haaskattu turhan kiillotteluun.

Tuunaukset

Tiukasti tarkoituksenmukaisuuteen tähtäävä tuunailu näkyy makeasti pakoputkistossa. FMF:n putkisto parantaa suorituskykyä ja näyttää hyvältä. Hondissa vaimentimet ovat tuplasti hyvän näköiset, koska niitä on kaksi. XTrigin T-kappaleissa on myöskin sekä ulkonäköpuoli että käytettävyyskysymys. T-kappaleissa on mahdollisuus säätää tangon paikkaa moneen eri kohtaan ja sitä on Silanderin mukaan hyödynnetty paljon. Sopiva kiinnikekohta löytyi pitkän kokeilun kautta. Mainittujen vanteiden ja napojen lisäksi pyörässä on myös starttikoukku. Ajettavuutta parantava muutos on myöskin välityksen harventaminen.

 

Minkälaiseen lopputulokseen pyörän kanssa päästiin? Olivatko iskarit kunnossa? Minkälainen on yhteenveto?

Kaikki tämä selviää 10.10 myyntiin tulevasta OFFROADPro-lehden numerosta 7/14. Tilaajilla lehti on jo 7.10.

Tilaajat voivat lukea jutun koko version TÄÄLTÄ

Lehden digitaalisen version pääset tilaamaan TÄSTÄ