Tässä on 2018 KTM SX-F Factory Edition!

Supercross-kausi 2018 on jo oven takana ja KTM esitteli tänään nelipuolikkaan Factory Edition pyörän, jota mm. tehdaskuljettajat Brock Tickle ja Marvin Musquin käskyttävät tulevan kauden kisoissa.

Amerikan moottoripyöräurheilun kattojärjestön AMA:n sääntöjen mukaan, jotta pyörämalli on sallittu käytettäväksi AMA Supercross ja AMA Nationals sarjassa kyseistä mallia tulee tuoda vähintään 400 kappaletta yleiseen myyntiin saman kauden aikana. Tätä sääntöä silmällä pitäen KTM on jo vuodesta 2012 saakka tuottanut uuden kauden kynnyksellä rajoitetun erän Factory Edition eli lyhennettynä FE-pyöriä, jolloin kisakalustona on ollut mahdollista käyttää tehtaan uusinta teknologiaa. Perinteisesti Factory Edition-mallien tekniset muutokset siirtyvät monilta osin seuraavan vuoden normaaleihin tuotantopyöriin, joten tänään esitelty 450 SX-FE vastannee monilta osin vuoden 2019-mallin KTM 450SX-F:tä. Uutta pyörää on vanhan mallisiin muoviosiin verhottuna ehditty testata jo pitkään sekä Euroopassa, että Yhdysvalloissa ja se on nähty myös tosi toimissa Monster Cupissa ja Red Bull Straight Rhythmissä. 

 

2018 KTM 450 SX-FE uudistukset:

- 0,45 kg kevyempi moottori. Sylinteri on myös 15mm myös matalammalla.

- uusi akku

- uusi pakoputki, joka mahdollistaa pakoputken irrottamisen ilman takaiskunvaimentimen irrotusta.

- uusi runko ja 40 mm pidempi takahäkki

- 5mm pidempi takaswingi

- uudet muoviosat ja uusi penkki tekevät pyörästä kapeamman

- holeshot-starttiapuri oikeassa etuiskunvaimetimessa

- vahvemmat t-kappaleet 22mm offsetilla

- jäähdytysjärjestelmän muutokset parantavat jäähdytystehoa

- uudet iskunvaimennussäädöt

Harmittavasti Factory Edition pyörää ei ole saatavissa Euroopassa, joten Suomessa näistä uudistuksista päästään nauttimaan vasta 2019 tuotantomallin muodossa.

Kuva
Ryan Dungey on ollut mukana kehittämässä tätä pyörää.
Starttinappi on vakiovarusteena Factory Edition mallissa.
Uusi moottori on kevyempi ja myös ulkomitoiltaan pienempi.
Uusi penkki ja muoviosat tekevät pyörästä entistä kapeampi.