SM Enduroa Tohmajärvellä 26.-27.8.

Teksti
Kuva
Pete Tuupainen
Reitti on todella mielenkiintoinen!

Kilpailukeskus sijaitsee Tietäväisen koululla, aivan kylän keskustassa tuntumassa. Perjantaina A- ja B-luokat ajavat ns. tiilitehtaan supertestin. Esteinä isoja renkaita ja tukkeja. Reitti kulkee tiilitehtaan läpi ja sen ympäristössä savikumpujen yli useamman kerran. Esteet suhteellisen helppoja ja matalia. Erikoiskokeella ei voi juuri voittaa, mutta huolimattomalla ajolla voi hävitä paljonkin aikaa.

Ensimmäinen siirtymä on jäätävä!

Siirtymä kilpailukeskuksesta lauantain ensimmäiselle maastokoe ykköselle, eli MK 1 Shercolle on pituudeltaan noin 15 kilometriä. Reitti mutkittelee pitkin ja poikin Pohjoiskarjalaista maastoa. Matkalle osuu yksi helppo kiviporras ja entinen laskettelurinne.  Sille nouseminen on helppoa ja nautittavaa. MK 1 Sherco luonteeltaan nopeaa pätkää. Alussa mennään metsän siimeksessä. Sitten on hakkuuaukeaa ja sen jälkeen saavutaan niitylle. Se on todella nopeaa nurmikkopätkää, jossa voi huoletta hypätä hyppyreiden ylitse. Loppuosa on hiukan hitaampaa suomienduroa.

Sitten on edessä siirtymä MK 2 Koneveijarit erikoiskokeelle. Siirtymä on pituudeltaan noin kymmenen kilometriä ja siirtymä pitää sisällään muutaman haastavan nousun. Metsäautoteillä ajettaessa on otettava huomioon, että muitakin saattaa olla liikenteessä. Itse MK 2 Koneveijarit on puolinopeaa mantsaa, mutta korkeuserot ovat etelänmiehille huomattavan suuria. Toim.huom. tällä pätkällä asustelee karhu. Sen huippunopeus on 60 km/h pystymetsässä. Eli nopeampaa on mentävä, mikäli karhu lähtee perään.

Siirtymä huoltoon on helppoa maastoa. Peltotietä ja pieniä vaarojen nousuja. Huollossa banaania huuleen ja polttoainetta tankkiin. On aika siirtyä kohti MK 3:sta.

The nousu!

Siirtymä starttaa heti kilpailukeskuksen takaa. Alussa mennään kilometritolkulla pitkin hiekkateitä. Sitten on aika nousta vaaralle. Kovapäisimmät ukot vetävät suoraan kohti huippua. Mikäli epäilee kykyjään, on nousun viereen tehty helpotettu reitti. Kaikki pääsevät sitä kautta ylös vaaran huipulle. Siirtymän lopulla ajetaan asvalttitien vieressä olevaa hakkuuaukeaa. Tämä noin 500 metriä pitkä osuus antaa hyvät lämmöt pikataipaleelle.

MK3 Kone ja Tarvike Leppänen / Husqvarna on pituudeltaan 3,7 kilometriä. Alusta on pehmeää hiekkaa, jota on mukava lasketella menemään. Lopussa on hyppyreitä.

Siirtymä MK 4:lle on lyhyt. MK 4 Maanrakennus Niemeläinen on vanha tuttu Kylmäkallion avolouhos. Maasto on kalliota, metsää ja hiukan juurakkoa. Yksi haastavampi kallionousu osuu pätkälle. ”Kylmis” on nopeavauhtinen erikoiskoe, jolla on pituutta 4,6 kilometriä.

Reilu kymmenen kilometriä pitkä siirtymä takaisin huoltoon on sellaista herkkua että! Alussa ajetaan isoa hiekkatietä, sitten aste kerrallaan siirrytään aina vain pienimmille tukkiteille. Väliin osuu muutaman kilometrin osuus, jossa vedetään lähes umpeen kasvanutta tukkitietä. Ajofiilis tuolla osuudella on aivan mielettömän hieno. Tuon jälkeen on pieni kivinen mäki. Juuri ennen huoltoa ylitetään vielä yksi turvesuo.

Tässä reitti kokonaisuudessaan. Järjestäjät pitävät oikeuden reitin muutoksiin, mikäli esimerkiksi taivas repeää kuten viime vuonna.

– Kaikki nousut voidaan kiertää, mikäli keli menee liukkaaksi. Olemme varautuneet tähän jo valmiiksi. Mutta normikelillä kaikki nousut ovat ihan ajettavia, kertoo reittipäällikkö Harri Pippuri.