Rauman superenduron ilmoittautumislista jäi lyhyeksi

Teksti
Sanna Kärkkäinen (303) perässään Jane Daniels (96) ja Emma Bristow. Sanna Kärkkäinen (303) perässään Jane Daniels (96) ja Emma Bristow.
Kuva
Marko Vihriä
Vielä pääsee mukaan "uuteen" lajiin
Rauman Seudun Moottorikerho tiedottaa:
 
Tapahtumaa alettiin suunnitella viime keväänä, jolloin raumalaiset pääsivät tutustumaan virolaiseen endurokulttuuriin Vörtsjärvi Endurossa. Kolmipäiväinen kisa alkoi Tarton ydinkeskustaan rakennetulla Prologilla, jonne oli rakennettu Romaniacsia mukaillen Extreme-osio, joka meistä maalaispojista näytti lähinnä ansarakennelmalta
 
Eihän se sitä ollut, vaan kisa oli todella asiallinen tapahtuma, jossa yleisö eli vahvasti mukana.
 
Vaikutuksen teki myös virolainen kulttuuri, jossa koko kylä oli mukana tapahtuman järjestämisessä ja hommat tehtiin hymyssä suin. Ei otettu niin vakavasti.
 
Joka tapauksessa kisan jälkeen alettiin rakentamaan Raumalle harjoittelupaikkaa, jotta kuskien ei toistamiseen tarvitsisi jänistää yhdestäkään Prologista. Tilattiin kasa massiivisia tukkeja ja maansiirtokoneen renkaita ja alettiin laittamaan palikoita kohdilleen. Parin pitkän talkoopäivän jälkeen meillä oli rata, joka oli nopeatempoinen, mutta riittävän haasteellinen extreme-enduroon harjaantumattomille kuskeille.
 
Helsingin SuperEnduron julkistamisen jälkeen alettiin miettiä, josko tämä laji olisi se juttu, joka nostaisi ukkoontuvan suomienduron suosta. Päätettiin, että järjestetään kisa, jossa enskakuskit ja crossikuskit laitetaan samalle viivalle taistelemaan yleisön edessä.
 
Helsingin MM SuperEnduron yhteydessä järjestetetyn kansallisen kisan osallistujamäärä ei kuitenkaan ollut toivotunlainen. Vain 18 kilpailijaa uskaltautui viivalle, vaikka osallistumismaksuakaan ei ollut. Ehkä kuskit eivät halunneet lähteä suuren yleisön eteen harjoittelemaan esteitä, joita ei ole voinut kokeilla etukäteen. Tämä oli varmasti pettymys lajiryhmälle.
 
Nyt ensi torstaina järjestettävään Rahina SuperEnduroon ei myöskään ole ilmoittautunut runsain määrin kuljettajia, vain 31 kylmähermoisinta. Merkille pantavaa on se, että noin 10 prosenttia kuljettajista on naisia ja yli puolet C-luokan kuljettajia.
 
Säännöt sallivat tähän SuperEndurokisaan osallistumisen ilman jalkatukea ja crossirenkailla. Valomaskit on oltava, mutta niiden toimintaa ei tarkasteta. Crossikuskeja ei juurikaan ole kuitenkaan uskaltautunut mukaan. Johtuuko se sitten siitä, että pyörän laittaminen vaatimusten mukaiseksi punakilpineen ja valomaskeineen on niin kamalan vaivalloista, vai siitä, että tukkien ym. esteiden ylitys on todella pelottavaa, jäänee mysteeriksi.
 
Rata on joka tapauksessa tehty sellaiseksi, että C-luokka pääsee varmasti lävitse, mutta A-luokkalaisillakaan ei ole syke vaarassa laskea.
Vielä on tilaisuus lähteä kokeilemaan jotain uutta ja olla etulinjassa tuomassa tätä lajia Suomeen, sillä kilpailuun on toistaiseksi mahdollista jälki-ilmoittautua normaalin osallistumismaksun hinnalla. Kalkun sivuilta löytyvät yhteystiedot.
 
Joka luokkien parhaat saavat muuten mukaansa Teng Toolssin työkalusetit!
 
Me menemme joka tapauksessa pitämään hauskaa ja toivotaan, että sää on suosiollinen.