Liitolla olemassa linjaus kilpailutilanteiden vahinkotapauksiin

Teksti
Kuva
Marko Vihriä
Hyvinkäällä ajetun motocrosskilpailun kolaritilanne on vakuutusyhtiön selvityksen alla. Suomen Moottoriliitolla on yleisellä tasolla selkeä linjaus vastuukysymyksiin kilpailutilanteissa.

Hyvinkäällä 13. toukokuuta ajetussa veteraanien Suomen Cup -osakilpailussa tapahtui ensimmäisessä erässä kahden kuljettajan yhteentörmäys. Jälkeenpäin toisen osapuolen liikennevakuutusyhtiö on pyytänyt tilanteesta selvitystä toiselta osapuolelta ja muun muassa nostanut esiin sen, että vasemmalta tuleva olisi väistämisvelvollinen. Asian käsittely on vielä kesken.

Suomen Moottoriliiton (SML) näkökulmasta tilanne on se, että kilpailuissa tapahtuneet yhteenajot ja mitkä tahansa muutkin tapahtumat ovat kilpailun johdon, tuomariston ja toimitsijoiden valvovan silmän alla.

Mikäli yksittäisissä tapahtumissa ei ole todettu rikettä ja/tai jaettu rangaistuksia kilpailupaikalla kilpailunjohtajan ja tuomariston toimesta, ei syyllisiä esimerkiksi yhteenajoissa ole. Tapahtuma katsotaan niin sanotusti normaaliksi kilpailutilanteeksi.

Kuka korvaa ja mitä?

Kilpailujen lisämääräyksissä on maininta: ”Ajaja sitoutuu kilpailuun ilmoittautuessaan vastaamaan itse harjoittelu- / kilpailutilanteissa sattuneista, oman kaluston vaurioista ja niihin liittyvistä kuluista.”

SML:n näkökulmasta siis jokainen kuljettaja on kilpailuissa itse vastuussa omaan pyöräänsä kohdistuvista vahingoista, ei kukaan muu kuljettaja tai vakuutusyhtiö.

Henkilövahinkojen varalta kilpailijalla tulee olla SML:n myöntämä ajajalisenssi, johon on sidottu henkilökohtainen tapaturmavakuutus omien henkilövahinkojen varalta.

Suomen laki puolestaan edellyttää liikennevakuutusta tietynlaisille moottoriajoneuvoille. Liikenteeltä eristetyllä alueella vakuutus ei ole pakollinen. Vakuutusyhtiöt ovat kuitenkin tulkinneet korvauksia myöntäessään, että kilpailutilanteet eivät ole liikenteeltä eristettyjä. SML:n kanta on tämän tulkinnan osalta erilainen. Kilpailut järjestetään niin, että kukaan ei voi vahingossa joutua rata-alueelle. Kilpailut voidaan keskeyttää välittömästi, milloin vain. Kukaan ei varmuudella järjestä kilpailuja, jotka lähtökohtaisesti tulkittaisiin liikenteeksi. Endurokilpailuissa tilanne on osin toinen.

Kuljettajan henkilövahingot korvataan joko ajajalisenssiin sidotusta tapaturmavakuutuksesta tai liikennevakuutuksesta. Mikäli korvausta haetaan liikennevakuutuksesta, vaatii liikennevakuutusyhtiö todennäköisesti selvitystä vahinkotilanteesta. Mikäli kyseessä on kahden tai useamman ajajan yhteenajo, voi vakuutusyhtiö selvittää tapahtumaa tarkemmin ja pyrkiä löytämään kolarin syyllisen, jonka liikennevakuutuksesta vahinko / vahingot korvataan.

Käytännössä syyllisyyden selvittäminen on lähes mahdotonta. Vain sellaisessa tapauksessa, jossa joku osapuoli myöntää syyllisyyden, on tilanne toinen.

Silti tieliikennelaki ei ole voimassa moottoriradoilla.

Liitossa lähtökohta on, että kilpailuissa asioita tarkastellaan kilpailutilanteen ja kilpailun luonteen mukaisesti. SML ei voi kuitenkaan vaikuttaa vakuutusyhtiöiden toimintatapoihin vahinkotapauksen tulkinnassa ja vahinkoon liittyvissä korvauksissa. SML ei voi myöskään päättää, mitä Suomen laki sanoo ja miten lakia tulkitaan.