KTM Jr. Academyn yhteenvedot Imatran, Lommelin ja Karkkilan kisaviikonlopuista

Teksti
Kimi Koskinen oli lähellä MXC/B-luokan voittoa Imatralla. Kimi Koskinen oli lähellä MXC/B-luokan voittoa Imatralla.
Kuva
Marko Vihriä

MX-Liiga jatkui Imatralla 1.8.2015

KTM Junior Academyä kisoissa olivat edustamassa Kimi Koskinen, Verneri Aaltonen, Simo Koskinen ja Joona Kukkonen.
 
Toiseksi viimeinen liigaosakilpailu meni kokonaisuudessaan hienosti. Pienemmät 65-luokan pojat ajoivat hienot tasaiset erät, molemmille kuskeille uudella radalla. Radalle tuotu pehmeä hiekka teki radasta erityisen haastavan juuri pienemmille pyörille. ”Pikku Simppa” joutuikin kaatumisen takia keskeyttämään ensimmäisen erän, mutta toinen erä sujuikin hienosti ilman kaatumisia. Joona taisteli hienosti omalla tasollaan eräsijoitukset 14 ja 13. Tästä ei ole enää pitkä matka kymmenen parhaan joukkoon, mikä on ollut kauden tavoitteena.
 
Isommassa 85-luokassa Kimi Koskinen jatkoi vakuuttavasti, haastaen jopa kokeneempia MXC/A-luokan kuljettajia. MXC/B-luokan kokonaiskilpailussa Kimi oli kolmas. Verneri Aaltosella oli ensimmäisen erän alussa hieman hankaluuksia löytää oma ajorytmi, mutta ajo parani erän loppua kohden ja Verkku sai tehtyä useampia hienoja ohituksia. Kokonaiskisassa Verneri oli kymmenes.
 

EMX 125 cc osakilpailu Belgian Lommelissa 1-2.8.2015

Kauden viimeistä edellinen EMX125-sarjan osakilpailu ajettiin motocrossin pyhätössä Belgian Lommelissa. Rata on äärimmäisen raskas ja tekninen, joka todellakin erottaa jyvät akanoista. Lommelin rata on myös Miro Sihvosen suosikkirata Euroopassa, mikä nostikin Miron tavoitteet korkeimmalle mahdolliselle tasolle.
 
Valitettavasti kauden mittaan tutuksi tulleet vaisut lähdöt vaikeuttivat voittotaistoa ensimmäisessä erässä. Miro ajoi kuitenkin erittäin hyvää vauhtia kohti kympin sakkia. Erän puolivälissä sattui kuitenkin pieni virhe ja Miro joutui nostelemaan pyörää kellahdettuaan kumoon. Miro ei kuitenkaan luovuttanut, vaikka sijoitus putosi muutaman sijan kolmanneksitoista. Maaliviivalle Miro tuli yhdeksäntenä.
 
Toisessa erässä Miro otti erinomaisen lähdön, ollen ensimmäisissä mutkissa viiden joukossa. Erän alku oli hiukan jäykkää eikä ajo näyttänyt tutulta Mirolta. Aika nopeasti Miro kuitenkin näytti hiekalla ajamisen taitonsa ja sai lisättyä vauhtia. Kärjessä ajoi Belgian omat hiekkarata spesialistit, joiden kyytiin ei tänä viikonloppuna ollut mahdollisuuksia. Miro taisteli kuitenkin loppuun asti pitäen takanaan muun muassa EM-sarjan johtopaikkaa hallussa pitävän Espanjan Jorge Pradon.
 
- Kilpailu oli minulle aikamoinen pettymys. Uskoin pystyväni ajamaan vähintään palkintopallille, enkä nähnyt voitonkaan olevan mahdottomuus. Ehkä valmistautumisessa teimme pienen virheen, kun emme ajaneet enempää hiekkaradoilla. EM-sarjassa palkintopallisijojen saavuttamisen ollessa mahdotonta, olisin halunnut täällä näyttää kykyni. Kisa oli todella rankka ja ehkä hiukan yllätyin kuinka en jaksanutkaan vastata kärjen vauhtiin, Sihvonen pohti.
 
-Jäljellä on enää Hollannin Assen. Rata on niin ikään hiekkarata, jossa uskon ajavani kärkisijoista. Nyt olen sarjassa viidentenä, mutta kyllä minä haluan vielä napata neljännen sijan EM-sarjassa.
 

SM osakilpailu Karkkilassa 26.7.2015

Kesämyrskyn vaara oli ilmassa, mutta Karkkilan kisaan keskityttiin normaaliin tapaan. Benjamin Korholalla oli ensimmäinen MXC/A SM-osakilpailu edessä loukkaantumisen jälkeen. Aika-ajo meni hienosti Benkun ollessa kolmas. Kisaerissä rata alkoi olla jo hukan haastavassa kunnossa. Kauden vähäinen kisakokemus ja jännitys tekikin tepposet ja kisapäivänä kuski sortui useampaan kaatumiseen.
 
Aleksi Kurvinen ajoi tasaisen varman päivän. Aika-ajo ja molemmat erät kulkivat tasaisen varmalla rutiinilla, eräsijoitukset 4 ja 3. Lisäjännitystä tuli toisen erän lopulla, kun pyörän moottori alkoi käydä huonosti ja keskeytyskin oli lähellä. Erän jälkeen ongelmien syyksi ilmeni kaasuttimeen päässyt lika.
 
Miro Sihvonen ajoi pääasiassa 250-kuutioisilla nelitahtisilla ajettavassa MX2 luokassa omalla 125-kuutioisella kaksitahtisella. Näin ollen Miro antoi tehossa huomattavasti tasoitusta luokan muille kuskeille. 125-kuutioisella ajettaessa haluttiin pitää yllä hyvää tuntumaa pyörään, jolla Miro ajaa vielä kaksi EM-osakilpailua. Miro sai pyöränsä takia hieman muita huonommat startit mutta onnistui molemmissa erissä nousemaan kolmanneksi.