Kärhänlenkki keräsi kommentteja

Teksti
Kuva
Sami Salonen
Kilpailijoiden kommenteista päätellen viime viikonloppuna ajettu 39. Kärhänlenkki oli onnistunut.

Teksti: Alpo Manninen

Aikoinaan Pertti Kärhä ja Mäntsälän Moottorikerho aloittivat Kärhänlenkin järjestämisen Kärhän harjoitusmaastoihin. Alussa kilpailu ajettiin joka vuosi, mutta muuttui myöhemmin joka toinen vuosi ajettavaksi. Tänä vuonna kilpailulla oli lisäksi SM-arvo.

Pertti Kärhän idea oli alusta asti se, että kilpailijat eivät saa selvitä lenkistä helpolla ja sellaisena se on opittu harrastajapiireissä tuntemaan. Tämän vuoden SM-arvo sai ratamestarit rakentamaan reitin nimenomaan SM-arvolle sopivaksi. Ehkäpä aavistus reitin vaativuudesta sai joitakin harrastajia jäämään kotiin, koska ilmoittautuneita oli loppujen lopuksi vain hieman yli 160. Muutamia poisjääntejäkin esiintyi.

Maastoon oli raivattu ja merkattu neljä maastokoetta. Kolmen kierroksen kilpailijat ajoivat viimeisellä kierroksella Motopalvelu-maastokokeen siirtymänä, koska reitille oli syntynyt muutama reikä. Järjestäjät eivät halunneet saattaa kilpailijoita alttiiksi loukkaantumisille, vaikka muutamat kilpailijat olivat sitä mieltä, että olisi se voitu ajaa kisanakin.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen kilpailijoilla oli jo syntynyt päivästä jonkinlainen käsitys:

– Ihan jees on mennyt, oon pystyssä pysynyt ja yrittänyt pitää mielen hallinnassa. Karussa kunnossa pätkät ovat, ovat liukkaita ja on kiviä ja juuria, täytyy yrittää vain pysyä ehjänä.

On ollut flunssaa, joten vointi oli vähän arvoitus. On siellä siirtymilläkin pehmeitä paikkoja, mutta ihan hyvin niistä pääsee, vaikka tietenkään urissa ajaminen ei ole mukavaa, kertoi Henric Stigell HMK.

– Ihan mukavasti menee, ei mitään ihmeellistä. Kuitenkin on ollut tosi vaikeeta, mutta yritetään päästä eteenpäin. Reitti ei ole minun mieleen, mutta kaikillehan se on sama. Oli tiedossakin, mitä löytyy. Vaatii kyllä ajosilmää, tuumi puolestaan Marko Tarkkala RiMPKK.

– Ei ole lähtenyt kuin olisi pitänyt, tänään ajo ei vaan tunnu parhaalta mahdolliselta, mutta yritetään parantaa. En tykkää reitistä, heittää Eero Remes TuMK.

Eemil Pohjola JSMK johti yleiskilpailua koko ajan, mutta Eero Remes ajoi viimeisellä kierroksella kuin vimmattuna Eemilin aikaeroa kiinni. Eroa jäi kuitenkin vaivaiset 0,73 sekuntia. Kaverit ajoivat maastokokeita tunti kaksikymmentä minuuttia ja käytännössä samaan aikaan!

– Hyvä päivä, ei tullut kaatumisia tai muutakaan tuollaisella reitillä, niin se on hyvä. Tällainen kilpailu on tietenkin vähän erilainen kuin maailmalla, reitit ovat ihan erilaisia. Kisa on kuitenkin aina paras treeni. Ensi viikonloppuna on Englannin MM ja siitä viikon päästä Sysmän SM, kertoi Eero Remes palkintopallilla pokatessaan A1-luokan voiton.

– Kaikin puolin oli hyvä päivä, yhdellä pätkällä spinnasin ja siinä meni vähän aikaa. Oli hyvin järjestetty kisa ja reitti passasi minulle hyvin, kehui A2-luokan voittaja ja yleiskisan voittaja kerätessään palkintoja kotiinviemistä varten.

Eemilille luovutettiin vuodesta 1999 kiertänyt kisan nopeimman kiertopalkinto sekä Euromasterin lahjoittama nastarengassarja oman luokan pokaalin lisäksi.

– Tuloksellisesti päivä meni hyvin, mutta eihän se ajo hyvältä tuntunut. Olen niin vähän ajanut, että siksi varmaan tuntuu vaikealta. Tulos oli kuitenkin hyvä. Eemil ajoi tänään todella hienosti ja täytyy ottaa hattu päästä, kovaa ajoi. Minun olisi pitänyt ajaa todella paljon kovempaa, jos olisin aikonut pysyä kyydissä, kertoi muutaman vuoden endurovalmentajana toiminut Marko Tarkkala.

Tuloksia valmennuksesta alkaa näkyä, sillä joukkue-MM-endurossa molemmat joukkueet pystyivät ajamaan Tarkkalan mukaan mitaleista.

– Vika kierros meni hyvin. Oli oikea päätös pistää Jussinkorpi siirtymäksi. Sade ei haitannut ja minun mielestä enduroa ei edes voi ajaa, jollei sada, julisti Henric Stigell HMK maalissa.

Palkinnot jakoivat Pertti Kärhä ja Jouko Poutala kuuluttajan avittamana.

– Kaikki on mennyt hyvin, jotkut ovat tulleet ja ihan kädestä pitäen kiitelleet tätä tapahtumaa, en ymmärrä tätä asiaa. Miksi ne haluaa tuolla ajaa, ihmetteli Pertti Kärhä

– Ensinnäkin haluan kiittää kilpailijoita tästä päivästä ja myös toimitsijoita, niilläkin oli jonkinlainen osuus tähän kisaan.

Todellakin 39. Kärhän lenkki oli saatu valmiiksi, kaikki toimi ja kiitokset tekijöille eivät ole turhaa sanahelinää. Vapaaehtoiset tekevät työtä, jota ilman ei tällaisia tapahtumia järjestettäisi. Kilpailupäivän 12 tunnin työhuki ei ollut lainkaan harvinaista. Hienoa, että tekijöitä vielä löytyy.

Kilpailunjohtaja Kai Aatsinki kiittää kovasti kilpailijoita, talkoolaisia, maanomistajia ja yhteistyökumppaneita kilpailun onnistumisesta.

 

TULOKSIA:

Kaikki tulokset ovat osoitteessa www.kalkku.fi, SM-luokkien tuloksissa kolme parasta:

E1

1. Eero Remes TuMK, TM 1:20:00,24

2. Henric Stigell HMK, Husqvarna 1:22:32,57

3. Niko Aitta TMK, KTM 1:24:28,35

 

E2

1. Eemil Pohjola JSMK, Husqvarna 1:19:59,51

2. Eemil Helander SsMK, KTM 1:22:51,28

3. Jiri Leino TSMU, KTM 1:22:59,23

 

E3

1. Marko Tarkkala RiMPKK, Husqvarna 1:23:41,23

2. Aleksi Jukola RiMPKK, KTM 1:24:41,70

3. Matti Seistola TamMC, KTM 1:25:11,09

 

Sisupalkinnon pokkasi Toni Myllys. Palkinto oli Euromasterin lahjoittama moottoripyörän rengas.