Kaivolainen Betalla MM-sarjaan

Teksti
Yllätimme Kaivolaisen Betatiimin kuvauksista. Yllätimme Kaivolaisen Betatiimin kuvauksista.
Sopimus kattaa koko MM-kauden

Vaihto KTM:n piikistä Betan puolikkaan sarviin ei Kaivolaisen mukaan ollut vaikeaa.

– Olen ajanut ennenkin isolla kaksitahtisella eikä sen takia Betan puolikas tuntunut mitenkään vaikealta. Tietysti tässä menee nyt muutama ajokerta pyörää säätäessä ja piikin tyylistä irtautuessa, mutta enköhän tuon kanssa pian pääse sinuiksi.

Kaivolainen ajaa koko ensi kauden Betan tehdastallin kalustolla. Sopimus ei ole varsinainen tehdassoppari vaan enemmänkin semi-factory -paikka. Kaivolainen saa tehtaalta kaluston, mekaanikot, huollon ja varusteet mutta oman elämisensä hän rahoittaa tuttujen yhteistyökumppaneiden tuella. Heti vuoden vaihteen jälkeen mies matkaa tehdastiimin kanssa neljän viikon treenileirille, missä hierotaan pyörän säädöt ja kuski terävään iskuun.

– Kun kerroin pitkäaikaiselle ”tiimipäällikölleni”, Timo Niemitalolle Motopalveluun suunnitelmistani, hän suhtautui positiivisesti. Kommentti oli, että ei muuta kuin sinne vain nyt kun mahdollisuus aukeni, sanoo Kaivolainen.

Paikka Betan tiimistä tuli loppujen lopuksi Kaivolaisen oman aktiivisuuden kautta.

– Haluan päästä MM-sarjaan ja haluan kokeilla mahdollisuuksiani maailmalla, kovissa kisoissa. Maailmalle lähtö ei onnistu ihan noin vain. Mietin eri vaihtoehtoja ja soitin Betan maahantuojalle, Jani Mikonaholle. Kysyin suoraan, osaako hän neuvoa kuinka pääsisin Betan tiimin puheille. Jani sanoi, että odota vähän. Seuraavana päivänä hän soitti ja sanoi, että paikka on puhuttu ja pian lähdetään käymään tehtaalla. Lensimme mestoille ja allekirjoitimme sopimuksen, samalla testailtiin vähän jo ensi kauden pyörää.

Tavoitteistaan tai tulevan kauden toiveista Kaivolainen ei vielä osaa tarkemmin sanoa. Hän sanoo suoraan ja kiertelemättä, että tavoite on kuitenkin päälinjoiltaan selkeä.

– Haluan ajaa seuraavat kolme vuotta MM-sarjassa. Se on tavoitteeni. Se myös tavallaan kertoo ensi kauden tavoitteeni. Tarkoitus on ajaa niin kovaa ja hyvin, että pesti tehdastiimissä jatkuu.

Kaivolainen sai vasta viime viikolla treenipyöränsä kotitalliin. Ajamaan mies pääsee vasta viikonloppuna.

– Ei tässä vaiheessa vielä isoja muutoksia pyörään tehdä. Meidän kisapelit ovat sitten erikseen ja niiden kanssa vasta aletaan säätötyöt tammikuussa. Tärkeintä on nyt päästä vähän ajamaan perustreeniä ja totutella puolikkaaseen.