Entinen kilpapyöräilijä arvostaa Päitsin huoltojoukkojaan

Vesa Niskala voitti pari vuotta sitten C3-luokan Päitsillä.Vesa Niskala voitti pari vuotta sitten C3-luokan Päitsillä.
Kuva
Marko Vihriä
- ”Pojat” lähtivät alakertaan jututtamaan tuttuja. Itse järjestin kaikki ajovaatteet valmiiksi aamua varten. Laitoin nyt ensimmäistä kertaa myös sunnuntaiaamun vaatteet valmiiksi, jotta on väsyneenä mahdollisimman vähän tehtävää, Niskala kertoi perjantai-iltana yhdeksän jälkeen Vierumäeltä.
 
- Lisäksi olen tankannut itseäni juomalla, tehnyt verryttelyjä punnertamalla, käynyt suihkussa ja ollut somessa. Valmistautumista tämä on. Haluan huoneeseen sellaisen järjestyksen, että kaikki on aamulla helposti valmiina. Kerron myös huoltokaksikolleni, mitä haluan aamulla tapahtuvan.
 
Pojilla Niskala viittaa veteraani-ikäisiin Mikoihin Vuori ja Allen, joilla kummallakin on kokemusta Päijänteeltä sekä kuljettajana että huoltojoukoissa.
 
Allenin piti ajaa viime vuonna Päitsillä Vuoren ja Niko Pahlbergin kanssa partioluokassa, mutta vain muutama päivä ennen kilpailua viimeistelyharjoituksissa pyörän kaasu hirtti kiinni ja Allen paiskautui päin puuta. Peukalo sekä pää saivat sen verran iskua, että Päijänne jäi ajamatta.
 
Nyt Allen on huoltomiehenä matkassa. Ajopuuhissa miehellä siintää edessään piakkoin alkava yksinajelu maailman ympäri.
 

Kokenut harrastaja kaipaa lunta

Niskalalla on edessään yhdeksäs Päitsi. Viime vuonna hän ajoi B3-luokassa neljänneksi ja oli B:n yleiskilpailussa 13. Samalla irtosi uran ensimmäiset SM-pisteet E3-luokan 12:lla sijalla. Vuonna 2013 Niskala voitti Päitsillä C3-luokan.
 
Hiljattain 40 vuotta täyttänyt raisiolainen on entinen maajoukkuetason kilpapolkupyöräilijä. Hän aloitti enduron kymmenisen vuotta sitten. Lumi saa miehen hymyilemään, mutta jälleen Päitsi näyttää kovin keväiseltä.
 
- Tykkäisin, jos olisi paljon lunta. Kova spoori on nautinto, mutta raskaampikin käy, Niskala kuvailee.
 
- Turussa ei ole juuri ollut keväällä lunta eikä näytä olevan täälläkään kuin jäisissä kinoksissa. Pohjoisempana saattaa olla. Viime öiden pakkaset ovat tehneet reitistä varmaan kovan, joten se on luultavasti myös nopea.
 

Arvoa huollolle

Niskala harkitsi yhteishuollon ottamista, mutta päätyi luottamaan tuttuun kaveriparivaljakkoon. Niskala ei ole aiemminkaan ollut yhteishuollon piirissä. Itse asiassa hän ei ole ennen tätä kevättä ollut edes oikein perillä, mistä siinä on kyse.
 
- Huollostani vastasivat viime vuonna Toni Angermaa ja Timo Tähkäpää. Heistä Tähkäpää on ollut Päitsihuollossa ehkä useimmiten koko Turun alueelta. Viime vuonnakin hän laski ajo- ja huoltoaikojani ennen Vierumäelle tuloamme ja sitten kisan aikana kaksikko ehti hoitaa minulle kaikki huollot, tankkaukset ja siihen päälle vielä haalarihuoltoa siellä täällä, Niskala kiittelee.
 
- Se oli aika uskomatonta ja vaikuttavaa.
 
- Minulla on myös nyt todella osaava ja kokenut huoltokaksikko taustallani.
 

Pyörä kunnossa

Niskala lähtee tavoittelemaan B3-luokan puolivälin sijoituksia. Turun Moottorikerhon seuratoveri Niko Pahlbergia Niskala pitää rautaisen kokemuksen veteraanina, jonka vauhtiin hänellä ei liene asiaa. Niskala ounastelee Pahlbergia luokkakärkeen, vaikka tämä itse vähätteleekin mahdollisuuksiaan ja perustelee niitä flunssalla.
 
- Taktiikkani on aina ollut ajaa alku ”rauhassa”. Silloin ei saa hätiköidä eikä stressata. Tarkkailen jaksamistani ja lihaskramppeja. Olen yleensä kiristänyt vauhtia Joutsan pätkän jälkeen pimeää kohti. Se on toiminut minulla, Niskala kuvailee.
 
Niskalalla jäi paljon ajoa väliin viime vuonna, koska hän oli puoli vuotta keikkahommissa Vaasassa. Pyörän satulaan hän hyppäsi tammikuussa, mistä lähtien ajoa on tullut kolmisen kertaa viikossa. Joka kerta noin kaksi tuntia. Pari viikkoa sitten hän rykäisi viikon aikana kuusi kahden tunnin settiä. Toisaalta noin viikkoa aiemmin hän oli maksavaivojen takia täydellisessä urheilukiellossa.
 
Niskala on liikkeellä vuosimallin 2013 KTM 300 EXC:llä, eli 300-kuutioisella kaksitahtisella. Taikauskosta ei ole kyse, mutta hän ajaa aina kolme kautta samalla pyörällä ja viimeksi pyörä päästi kytkinkopasta vedet koneeseen juuri kolmannella Päitsillä vuonna 2012. Se tiesi keskeytystä.
 
- Typerä asia, mutta silti mietin sitä hieman. Viime vuonna en vaihtanut pyörään mäntää ennen kisaa, mutta pari viikkoa sitten uusin sen, kun ohjekirjan mukainen tuntimäärä tuli täyteen. Pyörälläni on ajoa 150 tuntia, ja nyt siis yksi männänvaihto.
 
- Minua mietityttää myös se, että ajoin koko kevään talvisäädöt kaasarissa, mutta nyt ehdimme jo vaihtaa kesäsäädöt. Sitten tulivat pakkaset ja keskiviikkona viimeisessä ”tarkistusajossa” kaasu tai siis ilmeisesti kaasari hieman jumitteli. Mutta eiköhän se tästä taas, kun pääsee aamulla vauhtiin.
 
Numerolla 289 kilpaileva Niskala starttaa Päitsille lauantaiaamuna kello 7:31.
Turun alueella ei ole pahemmin tarvinnut ajaa lumessa. Vesa Niskala haki viimeiset fiilistelyt keskiviikkona.Turun alueella ei ole pahemmin tarvinnut ajaa lumessa. Vesa Niskala haki viimeiset fiilistelyt keskiviikkona.
Kuva
Marko Vihriä

Lisää uutisia

RTL TV-kanavan dokumentti Jefferey Herlingsin kaudesta 2017.
Eilen ajettiin Torinon lähistöllä Transborgaro-niminen kutsukilpailu. Suomesta mukana olivat 80-luvun kuljettajien sarjassa Kurt Ljungqvist, 90-luvun kuljettajien sarjassa Miska Aaltonen ja Samuli Aro sekä perhekilpailussa Emppu ja Samuli Aro.
Jämsässä kaasuteltiin lauantaina 18.11. harrastetason endurokuljettajien harjoituspäivä. Viileästä säästä ja pehmeästä kelistä huolimatta paikalla oli suuri määrä kuljettajia.
Samuli ja Emppu Aro pronssille Coppa Famiglia -luokassa, jonka voiton vienyt pari haiskahtaa huijaukselle.
Samuli Aro koeajoi Suzuki RM-Z 450 2018 pyörän, josta oli muutamilla pienillä toimenpiteillä poistettu pyörän ongelmakohtia.