Ei savuta enään!

KTM esitteli tänään uudet kaksitahtiset ruiskumoottorinsa. Öljyn sekoittaminen bensaan jää nyt historiaan.

Tänään koitti se suuri päivä, kun KTM virallisesti julkisti kaksitahtiset, ruiskutekniikalla toimivat TPI-moottorinsa. Pitkään on puhuttu kaksitahtisten ruiskujen tulemisesta mutta nelareista tutun tekniikan siirtäminen kaksitahtiseen on helpommin sanottu kuin tehty.

Euronormit purevat, ne pakottavat tehtaat löytämään toimivat ja kustannustehokkaat ratkaisut kaksitahtisten ruiskutekniikalle. KTM:n kaksi 2018-mallista pyörää ovat nyt ensimmäiset sarjatuotantoiset EFI 2T:t.

250- ja 300-kuutioisten moottoreiden TPI-mallinimi tulee sanoista Transfer Port Injection. Se oikeastaan kertoo hyvin, mistä teknisestä ratkaisusta on kyse.

Nelitahtisissa ruiskumoottoreissahan ruiskusuuttimet sumuttavat bensan läppärunkoon. Sieltä bensasumu imeytyy moottorin kovan imun voimasta imukanavia pitkin venttiilien kautta palotilaan ja syttyy.

Kaksitahtisen ruiskua ei voi aivan suoraan nelarista kopioida, koska imu on miedompi. Jos kaksitahtinen tehtäisiin vain täysillä kierroksilla ajettavaksi, voisi bensan läppärunkoon sumuttaa mutta alatehoa tai kaasuvastetta olisi turha toivoa.

Näin ollen TPI-moottoreissa ruiskusuuttimet sumuttavat bensan sylinterin sivuilla oleviin imukanaviin. Kaksitahtisen pyttyjä lienee melkein jokainen hypistellyt sen verran, että muistavat ne kaksi pytyn sivuilla olevaa kanavaa sylinterin molemmin puolin. Niistä kummankin puolen takimmaiseen sumutetaan bensa TPI-moottoreissa. Muuten moottorit ovat periaatteessa tuttuja kampikammion kautta hengittäviä 2T-koneita.

Mäntä alas kulkiessaan painaa ilmaa kampikammiosta imukanavia pitkin palotilaan ja ruisku tuikkaa bensaa sekaan. Kuulostaa yksinkertaiselta. Niinhän asia oikeastaan onkin, varsinkin kun se tällä tavalla suurin piirtein kerrotaan. Vasta kun pääsemme koeajamaan pyöriä tämän viikon torstaina, ja saamme moottoripuolen mekaanikoilta tiukkaa faktaa, julkistamme tarkennetun selostuksen TPI-moottoreista. Mutta tämä siis näin alkuun.

Ruiskun edut ovat osoittautuneet nelareissa kiistattomiksi. Nyt uudet TPI-moottorit osaavat sopeutua vaihteleviin keliolosuhteisiin, esimerkiksi lämpötilaan, ilmanpaineeseen ja –kosteuteen. Eli savuttaminen kylmällä ja kiliseminen kuumalla jäävät historiaan.

Samooin pois jää öljyn sekoittaminen bensan sekaan. Kotarin uudet 250- ja 300-kuutioiset on varustettu öljysäiliöllä, josta pumppu työntää sopivasti rasvaa koko ajan bensan sekaan.

Tehtaan julkistuksessa korostetaan kovasti myös uusien moottoreiden entistä parempaa ajettavuutta, väännön sitkeyttä ja tehoalueen laajuutta. Jäämme innolla odottamaan torstaita, jolloin aukeaa mahdollisuus koeajaa uudet ruiskupelit.

Ruiskurunko kuten nelarissa mutta ruiskusuuttimet löytyvät sylinterin sivuilta.
30 vuotta sitten pakoaukon säädin oli kuuminta hottia. Kaasarista seos kulki suoraan sylinteriin.

Lisää uutisia

RTL TV-kanavan dokumentti Jefferey Herlingsin kaudesta 2017.
Eilen ajettiin Torinon lähistöllä Transborgaro-niminen kutsukilpailu. Suomesta mukana olivat 80-luvun kuljettajien sarjassa Kurt Ljungqvist, 90-luvun kuljettajien sarjassa Miska Aaltonen ja Samuli Aro sekä perhekilpailussa Emppu ja Samuli Aro.
Jämsässä kaasuteltiin lauantaina 18.11. harrastetason endurokuljettajien harjoituspäivä. Viileästä säästä ja pehmeästä kelistä huolimatta paikalla oli suuri määrä kuljettajia.
Samuli ja Emppu Aro pronssille Coppa Famiglia -luokassa, jonka voiton vienyt pari haiskahtaa huijaukselle.
Samuli Aro koeajoi Suzuki RM-Z 450 2018 pyörän, josta oli muutamilla pienillä toimenpiteillä poistettu pyörän ongelmakohtia.