Cross countryn lajisäännöt 2018 julkaistu

Kuva
Marko Vihriä
Suomen Moottoriliiton hallitus on hyväksynyt cross countryn lajisäännöt kaudelle 2018.

Säännöt ovat kokonaisuudessaan nähtävillä liiton nettisivulla:

www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1452/064_crosscountry_2018-_1_0-_3_1_2018.pdf

Uudistukset on kirjattu sääntöihin paksummalla tekstillä.

Poimintoja säännöistä 2018

064.2.2 Ajovarusteet
- Kilpailijalla tulee olla kypärä, ajosaappaat, käsineet ja ajoasu, lisäksi suositellaan rinta- ja selkäsuojan käyttöä.
- Ajolasien repäisykalvojen käyttö on kielletty.
- Kypärään tai sen lippaan ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.)..

064.2.3 Kilpailuluokat
SM-luokat
- A-luokka
Edellisen tai kuluvan kauden aikana nousupisteitä saanut B-luokan kuljettaja voi halutessaan osallistua A-luokan lähtöön ja ajaa SM-pisteistä.

064.3.2 Kilpailunumerot ja numerolaatat
Cross Countryn lajiryhmä jakaa järjestäjälle ajajanumerot kilpailuun ilmoittautumisen päätyttyä.
Kaikissa numerokilvissä kilpailunumeroiden korkeutena käytetään 80-100 mm, fontti Franklin Gothic demi Bold.

064.9 Lähtö
Lähdön ryhmittäytymisjärjestys määräytyy kahden viimeisen maaliin ajetun kilpailun sijoituksista lasketun keskiarvon perusteella. Tarkastelun aikajänne ulotetaan enintään 2 vuotta taaksepäin.

064.11 Korjaukset ja huolto
Kaikki kilpailun aikana tapahtuvat polttoaineen tankkaukset ja korjaukset saa tehdä vain tätä tarkoitusta varten merkatulla alueella. Polttoainetta ei saa kuljettaa muuten kuin polttoainesäiliössä. Tällä huoltoalueella pyörän on oltava sammutettuna ja pyörän liikuttaminen on tapahduttava työntämällä ainoastaan ajajan toimesta. Reitille palaavan ajajan on väistettävä jo reitillä ajavaa. Kaikki huoltotoimet on tehtävä moottori sammutettuna. Huoltomattoa on käytettävä kaikilla huolto- ja tankkauspaikalla, kts. urheilusäännöstö kohta 025.5 maapohjan suojelu.

Huoltoalueella ajaja saa vastaanottaa kaikenlaisia työkaluja. Hitsausvälineitä, painepesuria tai muita sähkö tai paineilmalla toimivia työkaluja ei sallita. Työskentelyalueella ja huoltopaikoilla saa kuitenkin käyttää akkukäyttöisiä työkaluja.

Työt voi tehdä huoltomies / mekaanikko. Mukanaan kuljettamillaan työkaluilla ajaja voi korjata moottoripyöräänsä missä tahansa reitillä.

064.12 Turvallisuus
Kilpailun keskeyttäneen ajajan on aina tehtävä keskeytysilmoitus kilpailun järjestäjälle. Laiminlyönnistä seuraa rangaistus.

064.14 Rangaistukset

064.14.1 Poissulkeminen
- Saapuminen lähtöalueelle myöhemmin kuin 15 min ilmoitetusta lähtöajasta
- Tupakointi lähtöalueella tai huoltopaikoilla
- Väärän liike-energian käyttäminen
- Moottoripyörän huoltaminen tai korjaaminen lähtöalueella
- Ajaminen puutteellisella tai selvästi epäkuntoisella moottoripyörällä pidemmälle kuin seuraavaan huoltoon
- Varaslähdön ottaminen
- Moottoripyörän tankkaaminen muualla kuin huoltoalueella
- Moottoripyörän tankkaaminen moottorin käydessä
- Polttoaineen kuljettaminen muuten kuin polttoainesäiliössä
- Pakollisen varikkopysähdyksen laiminlyönti

064.14.2 Rikkomukset, joista altistuu tuomariston langettamille rangaistuksille
- Varaosien tai ulkopuolisen avun vastaanottaminen tai moottoripyörän huoltaminen muualla kuin merkityllä huoltoalueella
- Reitin sivussa ajaminen, väärään suuntaan ajaminen, reittimerkkien noudattamatta jättäminen, reitiltä poistuminen
- Harjoitteleminen kilpailureitillä ennen kilpailua
- Ajaminen varikolla käyvin moottorein
- Ajolasien repäisykalvojen käyttö
- Huoltomaton käytön laiminlyönti
- Muu urheilu- tai lajisääntöjä vastaan tehty rikkomus, josta ei ole määrätty kiinteää rangaistusta

064.14.3 Aikarangaistukset
10 min
- Varaosien tai ulkopuolisen avun vastaanottaminen tai moottoripyörän huoltaminen muualla kuin merkityllä huoltoalueella
5 min
- Reitin sivussa ajaminen, väärään suuntaan ajaminen, reittimerkkien noudattamatta jättäminen, reitiltä poistuminen
- Harjoitteleminen kilpailureitillä ennen kilpailua
- Ajaminen varikolla käyvin moottorein
- Ajolasien repäisykalvojen käyttö
1 min
- Huoltomaton käytön laiminlyönti

064.15 Tulospalvelu ja tulokset
Kilpailussa on käytettävä elektronista ajanottojärjestelmää, joka mahdollistaa kilpailun seuraamisen luokittain reaaliaikaisesti. Kilpailukeskuksessa on oltava näyttötaulu, johon tulokset päivittyvät ajajan ohittaessa mittauspisteen.
Ajanotolle on oltava varajärjestelmä, jolla voi seurata varsinaisen järjestelmän toimintaa ja luotettavuutta.
Ajajien on käytettävä kilpailun järjestäjän tarjoamaa transponderia moottoripyörässään.
Epäviralliset tulokset julkaistaan tulostaululla mahdollisimman pian kilpailun päätyttyä.
Tuloksista tulee käydä ilmi
- Ajajan etu- ja sukunimi
- Kerho tai seura
- Moottoriajoneuvon merkki
- Ilmoittaja
- Tulos
- Luokkanousijat
- Nousu- sekä SM- ja Suomen Cupin pisteet