CC:n lähtöjärjestys määräytyy rankingin mukaan

Teksti
Kuva
Marko Vihriä
Cross countryssa on noussut ihmettelyn aiheeksi, miten lähtöön ryhmittäytymisjärjestys määräytyy. Kyse ei ole sarjataulukosta, vaan erillisestä ”menestysrankingista”.

Cross countryn lajisäännöissä mainitaan, että ”lähdön ryhmittäytymisjärjestys määräytyy joko pisteytyksen, aika-ajon tai arvonnan perusteella.”

Käytännössä kaikissa kilpailuissa ryhmittäytymisjärjestys määräytyy kuljettajien tuoreimman kilpailuvauhdin perusteella. Periaatteena on, että nopeimmat kuskit ovat letkan keulilla. Ensimmäistä kilpailuaan ajavat tai luokkaan nousseet kuljettajat sijoitetaan lähtökohtaisesti häntäpäähän.

Järjestelyssä huomioidaan kunkin kuljettajan kaksi viimeistä kilpailua, joissa he ovat ajaneet maaliin asti (saaneet tuloksen). Starttipaikka määräytyy näiden kahden kilpailun sijoitusten perusteella. Keskeytystä ei huomioida tilastoinnissa. SM- ja Suomen Cup -luokissakaan ei siis nojata suoraan sarjataulukkoon.

Tämänlainen järjestelmä on ollut käytössä parisen vuotta. Sitä ennen ranking laskettiin jokaisen kuljettajan kohdalla erikseen heidän viiden edellisen kilpailun tulosten perusteella.

Lajiryhmän toimeksiannosta vapaaehtoisena työtä tekee Kangasalan Moottorikerhon aktiivi, enduroharrastaja Timo Koivula, joka on hoitanut hommaa vuodesta 2011. Työ tapahtuu manuaalisesti, mutta toki excel-taulukoita hyödyntäen. Yhden kilpailun lähtöjärjestyksen laadinta vie aikaa nelisen tuntia.

Koivula pyrkii myös siihen, että mahdollisimman moni kuljettaja saisi ajaa cross country -kilpailun joko motocrossissa tai endurossa käyttämällään numerolla. Vaihtoehtoisesti kuljettajille pyritään antamaan sama numero kuin mikä hänellä on ollut käytössään cross countryssa.

Viime lauantaina Sipoossa ajetun cross country -kilpailun lähtöön ryhmittäytymisjärjestys