Atte Jousi: Leatt pelasti

Teksti

Muutaman vuoden takainen Suomen mestari Atte Jousi joutui päättämään uransa ennenaikaisesti rannevammojen takia. Kädet kuitenkin parantuivat ajan kanssa niin hyvin, että tänä kesänä Atte on jälleen ollut pyörän päällä. Into ja polte ajamiseen on koko ajan ollut kova ja sitä rauhoittaakseen Atte on täräytellyt harraste-crossia kolmepuolikkaalla Mustang-teemaisella pelillään.

Nokian radalla tapahtunut kaatuminen ei Jousin mukaan ollut erikoinen. – Hyppäsin kaksi pikkupöytää yhdellä yli ja se meni helposti. Hypyssä sinällään ei ollut mitään ihmeellistä. Tulin alas ihan radan reunaan ja ajauduin siitä ulkopuolen heinikolle.

– Sitten paska osui tuulettimeen. Radan vieressä oli isolla kelalla kasteluletkua tai vastaavaa. Ajauduin sitä kohti. Oli pakko yrittää antaa kaasua ja keulia jumalattoman kelan yli. Siitä pyörä otti kuitenkin pompun ja hirmu takakorkean. Lähdin ratin yli ja siitä ihan pää edellä radan vieressä olevaan kivilouhikkoon.

– Olin koko ajan tajuissani ja muistan kuinka pää jysähti lohkareisiin. Onneksi oli Shoein kypärä ja Leattin niskatuki, muuten olisi käynyt tosi pahasti.

– Minulla on kaksi yläselän nikamaa murtunut ja kolmas haljennut. Onneksi kuitenkin tunto on kaikkialla ja raajat liikkuvat ja toimivat. Viikon pötköttelen vielä ainakin täällä Töölössä, ehkä kauemminkin jos haljennutta nikamaa korjataan leikkauksella.

– Mutta ei tässä mitään, ajohommat jatkuu vielä tän jälkeenkin ja tällaiset pitää ottaa osana lajia. Crossi on kovaa touhua, ei siinä mitään.

– Sen haluan tässä vielä korostaa, että  turvallisuuspuheet radoista ovat tärkeitä mutta ihan ensimmäisten korjausten joukossa pitäisi olla ratojen reunat. Tuollaisia kaapelikeloja tai lohkarekasoja ei saisi olla radan reunassa.