30 GGN:n Vuori: ”Olot tuovat vanhat hyvät ajat mieleen”

Teksti
Mika Vuori, 1991 Mika Vuori Gotlannissa kenties vuonna 1991.
Kuva
Mika Vuoren kotiarkisto
Mika Vuori starttaa lauantaina 30:tta kertaa perättäin Gotland Grand National -kilpailuun. Radan kosteustaso muistuttaa uima-allasta. Sekös 53-vuotiasta naantalilaista hymyilyttää.

- Rata on hyvä. Oikein viimeisen päälle. Olot tuovat vanhat hyvät ajat mieleen, Vuori naureskeli perjantai-iltana.

- Vettä on kuin uima-altaassa. Mutta se vain laskee ajovauhteja, ja kuskien taito korostuu. Tasoerot tasoittuvat. Pienellä harkinnalla ja maaston lukutaidolla pärjää. Kyllä se rata pitäisi ympäri edelleen päästä ihan ajamalla, vaikka pelto-osuuksilla onkin pohjatonta maastoa.

Lauantaina edessä on cross country -hengessä kolmen tunnin kilpailu, jonka aikana kuljettajat pyrkivät ajamaan niin monta kierrosta noin 20 kilometrin mittaista reittiä kuin vain mahdollista.

Vuori ajoi toissa vuonna kaikkien näiden vuosien parhaan kierrosmääränsä, kuusi, sijoittuen 50-65-vuotiaissa 37:ksi. Nyt tavoitteena on viisi kierrosta.

Perhe, työ ja ystävät edellä

Vuori starttasi ensimmäiseen GGN-kisaansa nuorukaisena vuonna 1988. Tuolloin alla oli vuosimallin 1986 KTM GS 250, eli 250-kuutioinen kaksitahtinen. Yhtä Yamaha-vuotta lukuun ottamatta erilaiset KTM:t palvelivat Vuorta 1980-1990-luvuilla. Sitten oli pitkään käytössä Gas Gas, pikaisesti Beta ja viime kerroilla KTM. Nyt alla on vuosimallin 2016 KTM 350 EXC-F.

- Juuri ja juuri pystyn muistelemaan, millä pyörämerkeillä olen ajanut. Kun en ole koskaan ollut ammattilainen, ei ole tärkeää muistaa tarkkaan mitä milloinkin on tapahtunut ja mikä sijoitus on tullut missäkin kisassa, Vuori jatkaa hymynkare huulillaan.

- En muista sitäkään, miksi ajoin ensimmäisen GGN:ni. Sen kuitenkin muistan, että tässä vuosien varrella on tullut kasvatettua viisi lasta ja käytyä päivät pitkät töissä.

GGN on vuosikymmenien saatossa kasvanut legendaariseen asemaansa, periaatteessa kisakauden päätöksenä. Tälläkin kertaa Gotlannin-saarelle on suunnannut yli 3000 kuljettajaa. Pääosa on Ruotsista, mutta Suomestakin on mukana vajaat sata ajajaa. Edustettuna on 14 kansalaisuutta.

- Varmaan silloin ensimmäisinä vuosina tänne tuli lähdettyä mukavan kisan ja kavereiden takia. Sitten pikku hiljaa tästä alkoi muodostua traditio.

- Olen tosissani viime vuosina miettinyt, miksi olen aina mukana. Mutta on tämä isossa määrin sosiaalinen tapahtuma. Ja vaimollenikin on tärkeää, että osallistun. Hän saa jokasyksyisen vapaan viikonloppunsa kotona. Varmaan hän keskittyy kodin sisustamiseen ja taitaa taas olla jokin seinä maalattu, kun palaan reissusta.

Tälläkin kertaa Vuori on liikkeellä ystäväporukan kanssa. Huoltomiehenä toimii pitkän linjan endurokuljettaja Mika Allen, joka pönöttää tänä vuonna varikolla entistä ehompana, uuden metallisen lonkkanivelen kera.

Aamulla liikkeelle

Vuori ajaa 50-vuotiaiden luokassa, joka starttaa 60-vuotiaiden kanssa kello 9:20. Heitä ennen liikkeelle lähtevät 30- ja 40-vuotiaat sekä naiset ja armeijaluokka.

Turun Moottorikerhon edustaja on aiempina vuosina tavoitellut paikkaa luokkansa parhaassa kolmannessa. Nyt puolivälin paremmalla puolella ajaminen riittäisi. Se tarkoittaisi sijoittumista 200 parhaan joukkoon.

Radalla on samaan aikaan ilmoittautumislistan mukaan 566 30-vuotiasta, 708 40-vuotiasta, 396 50-vuotiasta ja 71 60-vuotiasta. Lisäksi mukana on 55 naista ja 16 armeijaluokan ajajaa.

Miesten ja naisten eliitti-luokat lasketaan liikkeelle kello 12:15 samaan aikaan senioreiden ja junioreiden kanssa. 15-29-vuotiaat starttaavat kello 12:20.

Perjantaina ajettiin jo lasten ja nuorten sekä ”veteraanien” Lilla GGN.

GGN järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1984.

Ikäpresidentiksi Vuoresta ei sentään ole. Järjestäjät nostivat kisan Facebookissa esiin Nils Johanssonin, joka näin 80-vuotiaana sai jo perjantaina täyteen 30 osallistumiskertaa. Myös hänen poikansa ja pojanpoikansa on kilpailussa mukana.

Johansson sijoittui 59 ajajan kilpailussa sijalle 38.

Lisätiedot

Gotland Grand National

Tulokset