Suzuki RM-Z450 06 käynti häikkää

ostin tuossa pari viikkoa sitten 450 rmz:an ja aluksi tyhjäkäynti oli häiritsevän isolla joten säädin pienemmäksi jolloin pelasi hyvin. pari päivää seisottua tallissa ja öljyn vaihdon jälkeen käynnistin pyörän jolloin tyhjäkäynti katosi juuri olemattomiin (pysyy käynnissä kun jaksaa kaasutella) tasa kaasulla ajaessa sievästi rykii/pätkii.

itsellä ei ole aikaisempia kokemuksia crossipyöristä, omistanut vain kyykkyjä. vaikuttais sähkövialta mutta toisaalta epäilen kaasaria. auttakaahan miestä hädässä!

niin ja pyörään oli uusittu pakonokka ja kettinki sekä venat tarkistettu (vanhat osat todisteena)

Foorumit

Moro! Vaihtoehtoja tietysti monia ja kuulostaa oudolta, että öljyn vaihtamisen jälkeen alkaisi röpeltää..itellä tuli mieleeni, kun olen joskus omistanut 07- römpöti zetan että voisiko se kuumakäynnistimen vipu tai vaijeri olla jäänyt "käyttöasentoon"?? Muistan kerran orimattilassa kun heitin rönät pehmeään hiekkaan ja sen jälkeen meno oli aika röpeltämistä..kotona kaasarin purku/puhdistus eikä likaa missään..sitten hoksasin että prkl toi kuumakäynnistimen vaijeri/liipasin(muistaakseni kaasukapulan alapuolella) on ihan löysällä(oli siis ns.kireellä eikä palauttanut liipaisinta)..rivakka kiskaisu vaijerista ja taas pelasi kuin unelma.. pidetään peukkuja että olisi yhtä helppo vika korjata..

ja olipahan entinen omistaja saanut sen öljyn määrän tarkistuspultin vastakierteetkin hajalle. täytyy jotain sillekkin keksiä.

Itse epäilisin ekaksi kaasaria. Kuumakäynnistys on ihan hyvä arvaus, mutta muutaman kerran on vika ollut myös neulasuuttimessa (siinä, johon pääsuutin ruuvataan kiinni, silmällä katsoen tai sormella kokeillen ei ole ollut mitään vaurioita/kulumaa, mutta vaihtaminen auttoi) ja kannattaa tietysti neulakin tsekata. Nämä vaikuttavat 0-0,5-kaasulla. Jos se rykii täydelläkin kaasulla, niin vika lienee jossain muualla.

Kuinka varmasti siellä on nyt oikea määrä öljyä? Eli onko tiedossa tarvittava määrä (öljyn määrä koneessa ei välttämättä ole sama kuin mitä sieltä saa normaalissa vaihdossa ulos, joskus tarkistusruuvi on ollut väärällä tasolla, onko tiedossa pitääkö mitata heti ajon jälkeen vai asetettua jne). Jos käynti on hilkulla, niin kai liika öljykin voi saada koneen köhimään.

Pistä vielä vuosimalli niin voi joltain löytyä tarkempaa kokemusta.

öljyä löytyy oikea määrä koneesta, itse kans epäilen kaasari vikaa. mukana tuli service manual niin sieltä kyllä löytyi kaikki tarpeellinen neuvonta. kai se pitää kaasari aukoa seuraavana jos ei ala toimimaan. niin ja pyörä on mallia 2006.

Katso kaasarista onko luistin o-rengas kunnossa,tutki neulaputki ja neula etteivät ole kuluneet.
Näät pää suuttimesta,jos on kulunut vähän vinoon niin silloin neulaputki on kulunut,yleisiä vikoja noissa keihin kaasareissa ku ajettu joku 150 tuntia.
Jos ei löytynyt vikaa noista ni kaasarin kumikurkku voi olla rikki.Se tekee noita oireita.
.

elikkä siis kaasarin purkuun, kiitoksia vastauksista!

sytkäpuolan, johdon ja tulpan vaihdon ja kaasarin putsauksen jälkeen lähdin koeajolle, ja kuinkas kävikään. n.15min ajon jälkeen koneesta kuuluu oikein mukava skriiiik!!! ääni ja kampe hyytyi siihen. ei muutakuin purkuhommiinm, saapa nähä mitä sieltä paljastuu...

en usko että se öljyn vaihto vaikuttaisi millään tavalla, ja se "hotstartti" toimii omasta mielestä aivan oikein, mutta pakkohan se toimivuus on tarkistettava. täytyy lähtä helpoimmasta päästä kokeilemaan eli pelkällä tulpan vaihdolla ja pitää sormet ristissä käynnistäessä.