Suuttimista - KTM300

Kirjoittaja: TOM NORDMANAjan uudella 300:sella jossa vakiosuuttimet (pääsuutin on siis 160). Laite on toiminut mainiosti viimeiset 4 viikkoa. Viimeisen 2 ajokerran aikana on tuntunut pientä, ei merkittävää, latteutta keskikierroksilla - ehkä "röpötystä". Ohjekirjan korkeus- ja lämpötilataulukkoa katsomalla oikea pääsuutin olisi 162 ja ilmaruuvi 1 kierroksen auki.

Eli:
- Mitä kannattaa kokeilla ensin
- Mitä suuttimia suosittelette / käytätte
- Voiko asiaan edellisen tankkauskerran oleva aavistuksen tuhdimpi bensaseos 3% vaikuttaa?
- Voiko kaasarin mahdollisesti päässyt kosteus vaikuttaa?
- Pitääkö Kotkassa tosiaan irrottaa koko kaasari että suuttimeen pääsee käsiksi?

Kiitokset jälleen

- Tom

Kirjoittaja: TOM NORDMANTimo,

Huipputehon testaus jäi hieman kepposeksi. Alapää / keskikierrosten tehoeron huomaakin sitten paljon helpommin, sillä näitä tulee käytettyä.

Keskikierroksilla röpötti muutaman kerran kuin avasi. Ajoin tällöin kaatosateessa yli tunnin, joten tuokin voi vaikuttaa. Testaan tätä vielä kuivalla kelillä ja katsotaan sitten pitääkö vielä säätää.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKiitoksia palautteesta, aihehan on näköjään innostanut myös Harria laajempaankin "insinööri" pohdintaan.
Onhan näitä hyviä apuvälineitä nykyään säätöjenkin tarkasteluun, itsellänikin on yksi tietokoneohjelma jolla voi tarkastella graaffisesti ilmanalan ja lämpötilan vaikutusta seokseen , sekä näkee graaffisesti eri neulojen ja suuttimien vaikutuksen seokseen koko kierrosalueella. Ihan kätevä kun vain tietää ensin optimisäädön ja missä lämpötilassa/ilmanalassa se on tehty niin sen jälkeen pystyt määrittämään missä tahansa olosuhteissa oikeat säädöt tai voi katsoa miltä alueelta jokin eri tyyppinen neula on rikkaampi tai laihempi. Pitänee aika hyvin paikkansakin , ainakin mitä olen itse kokeillut.
Kyllähän nämä nykyajan pyörät toimii ja kestää uskomattoman laajalla haitarilla seoksienkin suhteen ja jokaisella on omat mieltymyksensä moottorin luonteesta johon säädöillä pystyy paljon vaikuttamaan, kunhan ei vaan vedä niin laihaksi että narahtaa kiinni.
Kun sanoit Tom, että et juurikaan huomannut eroa yläkierroksilla 160/172 suuttimien välillä niin ihan mielenkiinnosta kysyisin miten testasit sen asian? Itse olen aina joskus testaillut pääsuuttimia sellaisessa mukavassa ylämäessä jonka pystyy vetämään vähän isommillakin vaihteilla pääsuuttimen puolella ylös, kyllä siinä huomaa mielestäni helposti pienemmätkin erot.

Kirjoittaja: TOM NORDMANNyt on testattu 2 tuntia näitä uusia suuttimia ja pyörä on aivan eri ajaa. Rutkasti lisää voimaa alhaalta, sitkeyttä ja kaasuun vaste on todella tarkka. Korkeilla kierroksilla ei juurikaan huomaa eroa perussäätöihin.

Kiitokset vielä kerran avusta!

Kirjoittaja: Harri VanhalaHyvää keskustelua, kiitokset vain!
Näin tuotekehitystyöstä leipänsä saavana voisi antaa näkökulman vielä suunnittelun kannalta. Uskon siihen, että suurin viisaus on tehtaalla. Olisi kummallista, jos kaverit ovat osanneet suunnitella sylinterin, männän ja virtaukset, mutta sitten jostain syystä eivät olisi osanneet valita suuttimia oikein.

Nämä meille myytävät pyörät ovat loppujen lopuksi massatuotteita tai ainakin joukkotuotteita, jotka on suunniteltava monistettaviksi. Yksilöittäin rakennetut ja säädetyt pyörät annetaan ihan eri porukoille ja saavat vielä rahaakin mukaan.

Tehtaan insinöörien juhlat menevät aina pilalle, kun tehtaan ekonomi ja tuotantolinjan valmistustoleransseista ja materiaaleista vastaavat tulevat paikalle. Kaikesta on tingittävä, sekä tarkkuudesta ja japanilaisittain etenkin materiaaleista. Titaaniventtiilit annetaan surutta kuluttajien testattaviksi, kun myyntiosasto painaa päälle tietäen, että kilpaileva tehdas on putsannut pöytää liian kauan.

Suuri ilonpilaaja on laillisuusvalvonta. Jos pyörän on täytettävä yhteiskunnan asettamia normeja, kuten liikenteen seassa edes ajoittain ajettavan enduropyörän on, viedään suunnittelijalta paljon vapauksia. Tämä KTM-esimerkki on aika hyvä. Laitetta myydään kuristettuna eikä pyörän suunnittelija ole suunnitellut laitetta kuristettavaksi. Melko varmasti se on huonompi kuristettuna kuin samantehoinen varta vasten suunniteltu pyörä on. Jos tehdas valmistaa 47-numeroisia saappaita ja niitä pitää myydä 37-numeroiseen jalkaan, pitää tehdä sovituskappale, mutta erityisen onnistunut jalkine siitä ei tule, legendaarinen ehkä kuitenkin.

Kuristuksen aiheuttamien seoserikoisuuksien lisäksi eräs kummajainen on välitykset. Joissakin reippaampiäänisissä pyörissä voi olla tolkuttoman pitkä välitys, jotta ohiajoäänimittauksissa kone ei kiihtyisi reippaasti. Tässä, kuten seosasiassakin tehtaan alkuperäisjälki on käyttäjän parannettavissa.

Suuttimet eivät ole kovin paljon makuasia, mutta yksilöllinen ajotyyli tietysti vaikuttaa. Jos on taipumusta noeta tulppa tai kerätä bensaa kampikammioon röpöttelemällä alakeskialueella, voi olla viisasta vähän laihentaa ja ehkä pudottaa tulpan NGK-lämpöarvoa, vaikka samalla pyörällä toisella tavalla ajava haluaa rikkaamman ala-alueen, jotta vaste kaasuun olisi vähän pirteämpi.

Kaipa se yksilön suurin montteerausmahdollisuus tehtaan jäljiltä on alustassa. Ajoasento ja jousitussäädöt.......

Kirjoittaja: TOM NORDMANAsia selvisi. Manuaali jota luen, on kuristetulle pyörälle, joten tuossa ei siis pidä mikään paikkaansa kun kuristukset on otettu pois.

Maahantuojan suositus (Kiitos muuten Racinbikelle jälleen hyvästä palvelusta!)

172/40/N3EH lukkosokka keskelle ja Ilmaruuvi 1,5

Eli Timo oli ja moni muu joka laittoi minulle mailia oli täysin oikeassa! Näillä säädöillä mitä minulla on, ei kannata ajaa enään metriäkään. Liike josta tämän ostin, ei myöskään huomoioinut sitä, että taulukko josta asiat katsoivat ovat kuristetulle pyörälle.

Nyt asentamaan ja spooriin. Keli kirkastuu!

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANKyllä kai sitä ylöspäin uskaltaa suuttimia kokeilla?
Kokeile noita Timpan antamia arvoja. Hänellä varmasti on kokemusta tästä. Aikoinaan kun oli kotari, niin ei se takakannen taulukko ainakaan pitänyt kutiansa Suomen oloissa millään muotoa.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIOnkos ne valmistajan säädöt tarkoitettu kuristamattomalle pyörälle?
En tullut kysyneeksi luistin numeroa, mutta ilmeisesti aika laiha (7-7,5)? koska ovat muuttaneet neulan noin rikkaaksi alhaalta (vielä rikkaampi kuin NOZx sarja).
Kai pyörästäsi on kuitenkin poistettu kaikki kuristukset? Kyllä on tosi pienet suuttimet (35/160)???. Sinuna kysyisin Racing Bikestä tai Motopalvelusta Orimattilasta millä säädöillä pelimiehet -06 mallisilla 250/300exc:lla ajelee, ennenkuin tapahtuu suurempaa vahinkoa.
Oman kokemukseni mukaan näissä uudemmissa (-04-06 exc 2t) kotareissa on pitänyt kaasari säätää paljon rikkaammalle mitä manuaali sanonut, mutta kukin ajelee tietenkin omilla säädöillään.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTimo,

Erittäin hyvä pointti tuo "onko tarkoitettu kuristamattomalle pyörälle". Tilanne voi todella olla näin. Lisäksi, en ole muuten avannut tuota kaasaria ja katsonut suuttimia, jotka myyjä vaihtoi kun otti kuristukset pois, vaan luottanut tässä manuaaliin.

Tuo kommenttini tuotevastuusta muuten näyttää nyt siltä, että se pätee vain mikäli kuristukset on paikallaan, joten tässä suhteessa muutoksilla ei ole sen väliä enään kun pyörä on jo "viritetty" ja muutettu.

Avaan kaasarin ja katson säädöt viikonloppuna, soitan Racingbikeen maanantaina ja kerron teille ensi viikolla missä mennään.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTyhjäkäynti siis 35 ei 45

Kirjoittaja: TOM NORDMANMinulla on lähtökohta: valmistaja tietää asiat paremmin kuin muut (toivottavasti). Joten jos voisitte argumentoida sen, miksi vakiosasetukset kasarissa ovat huonot ja näitä kannattaa kasvattaa yli sen suosituksen mitä valmistaja antaa suurimmillaan (siis kaikkein kylmin lämpötila ja meritaso). Valmistaja säätää kaasarin lämpötilaan +15 - 25 / 300 metriä merenpinnasta ja ilmoittaa. Että säädöt ovat tehty sisäänajoa varten ja ovat rikkaat - eli turvalliset. Näitä pitäisi siis laihentaa mutta lähes kaikki kuskit suosittelevat rikastamaan. Tässä kuitenkin uskon teidän mielipidettänne, sillä tätä mieltä tuntuu olevan aivan kaikki keneltä asiaa kysyy.

Uskon että KTM:llä on aika kova testausporukka joka varmistaa pyörien toiminnan ja mittaustyökalut käytössä jolla perussäädöt tehdään. Valmistajanhan kannattaa laittaa perussäädöt ja suositukset siten, että nämä ovat ns. "turvallisella puolella" eli hieman rikkaat säädöt, jottei kone käy laihana, jottei pyörän maine luotettavana kärsi. Lisäksi näihin peleihin silti, vaikka moni niin väittä, littyy lain suoma tuotevastuu eli takuu (mm. USA:ssa on erittäin tiukka), jota millään takuuehdoilla ei voida ylittää. Ehtona tälle on se, että tuotetta ei muuteta, mikä tarkoittaa sitä, että pakasta revitty tuote pitää toimia sille tarkoitetussa käytössä virheettä (tämä pätee myös suomessa). Tästä syystä uskon, että KTM:n tuotekehityksen tuotevastuuporukka on tehnyt hyvää työtä ja perussäädöt ovat kohtuu hyvät, tosin eivät optimaaliset, joten näitä kannattaa muuttaa (=tuotevastuu raukeaa mikäli ei valmistajan manuaalin mukainen). Ja muutos näyttäisi olevan rikkaaseen päin eli isompaa suutinta koko kaasun alueelle.

Osa suosittelee minulle suutinkokoja, jotka ovat valmistajan antamien taulukoiden ulkopuolella (+10 pykälää). Hieman hirvittää laittaa suoraan sellaisia säätöjä (=tuotevastuu ei siis päde). Sillä valmistajat taasen suosittelevat kerralaan vain yhden pykäläin isompia suutinmuutoksia. Miksi valmistaja suosittelee näin ja miksi harrastajat olisivat oikeassa? Oma vauhti on aika hidas ja pintakaasua...

Otin tulpan eilen pois ja tämä on aika tumman ruskea, joka viittaa kohtuullisen rikkaaseen seokseen - ei laihaan? Eli jos vielä rikastan (isommat suuttimet tai ilmaruuvia auki) voi ongelmia tulla - mistä minulla on "Husseajoilta" paljonkin kokemuksia -> tulppa kastuu / pimenee yms yms.

Kirjoittaja: TOM NORDMANKyseessä on 06 malli:
- Pääsuutin 160
- Tyhjäkäynti 45
- Ilmaruuvi 1 kierros auki
- Needle N8RF / 3 alaspäin

Kirjoittaja: AKI IMMONENItellä 05:nen suuttimet 165/42 ja neula nozf 2:ssa ylhäältä, ilmaruuvi 1,5 tai 2 auki tilanteen mukaan. Rupeehan nää röpöttämään jos ajelee pintakaasulla, niinkun yleensä tulee vedettyä. Laihensin bensaseoksen 2%:ttiin niin auttoi aika mukavasti eikä pakoaukonsäädin kerää niinpaljon karstaa .
Veikkaisin jostain näistä haarukoista perussäätöjen löytyvän.
Kai näitä "korppusahoja" sais olla aina säänmukaan säätelemässä jos hakee jotain optimia, mutta itelle riittää "hyvä" perussäätö että pelaa kohtuullisesti enempiä ruuvaamatta.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIOnko pyörä siis -06:nen? Jos siinä ei ole luistia muutettu verrattuna viimevuotiseen niin voit uskoa että ainakin 160 pääsuutin on liian pieni. Mikä neula/asento ja tyhjäkäyntisuutin siinä on? Ei kannata hirveästi tuijottaa siihen kirjan takana olevaan säätötaulukkoon, ei kokemukseen perustuen ole kohdallaan muutenkaan.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKun luin vielä ekaa viestiä, niin huomasin, että pyörä toimi vähän aikaa sitten noilla säädöillä hyvin. Jos olosuhteet eivät muutu, niin kaasarin säätö ei todellakaan ole eka temppu, vaan ensin etsitään missä on vika.

Ne seokset kun eivät itsekseen vaella, vaan kaasaria kuuluu säätää silloin kun olosuhteet (lämpötila, ilmanpaine, maasto, ajotapa) muuttuvat. Ehkä sait vaan tankillisen jotain kulahtanutta polttoainetta?

Kirjoittaja: TOM NORDMANAnssi,

Itse epäilen hieman tekemääni bensan seosta, joka oli +3% ja öljy aika huonoa. Täytyy katsoa tuon vaikutus ensin ja sitten miettiä kaasarin säädöt.

Näyttää siltä, jos olen ymmärtänyt teidät oikein, että ensin avaan ilmaruuvia = seos laihempi vaikka noin 1/4 kierrosta ja jos tämä ei auta, katsotaan sitten noita neuloja, pääsuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta yms muuta asiaan liittyvää.

Kirjoittaja: TIMO UNKURI Siinähän on se 36mm kaasari, itse käytin 250:ssä kesällä 42/175/N3EH-3.lovi , ilmaruuvi n.1,5 auki. 160 pääsuutin kuulostaa hurjan laihalta. Ei tarvii ottaa kaasaria irti, kaasaria kallistamalla saa vaihdettua pohjapropusta pääsuuttimen ja tyhjärin. Neula hommissa paras ottaa tankki irti , muuten vähän hankala ährätä niiden kaasarin kannen ruuvien kanssa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSuuttimethan vaikutus riippuu kaasun avauksesta, ei siitä, millä kierroslukualueella liikutaan. Jos keskikierrokset kuitenkin tarkoittivat puolikaasulla ajelua, niin neulahan siinä mättää. Yhden pykälän pudotus saattaisi auttaa.

Jos tuhdimmalla sekoituksella tarkoitit sitä, että öljyä on bensan seassa enemmän kuin normaalisti, niin se laihentaa palavaa seosta eli muuttaa samaan suuntaan kuin tuo neulan pudotus, tosin merkitys noilla prosenteilla on vähäinen. Sen sijaan neulan pudottaminen vaikuttaa aika paljon.

Kirjoittaja: LASSI MÄÄTTÄItse olen 300 EXC:llä ajanut vakiosuuttimilla muulloin paitsi kovalla pakkasella. Jos hidasta metsäenduroa ajelee kannattaa ilmaruuvia aukasta hiukan enemmän (1,5...2). Jos se keskikierroksilla röpeltää kannattaa kokeilla säätää ensin neulaa ja muuttaa vasta sitten suuttimia jos se ei riitä. Pääsuutinhan vaikuttaa vasta yläkierroksilla. Kotarissa ajotapa vaikuttaa paljon siihen miten puhtaasti kone käy. Jos hidasta metsäenskaa ajelee alkaa röpeltämään kyllä helposti ja seuraavaksi menee tulppa. Tietysti säädöt tuo apua siihen mutta parhaiten se toimii kun antaa koneelle riittävästi happea kaasukahvan avulla (allekirjoittaneella ei tahdo onnistua) ja ajelee niillä vakiosäädöillä.