Rmz450 -11 kylmäkäynnistys

Pyörään tehty siis täysi koneremontti, jossa uusittu mäntä, veivi, runkolaakerit, vaihteiston laakerit, venttiilit (seetit koneistettu puhtaaksi) ja nokkaketju. Sähköt olleet irti pyörästä, koko johtasarja.

Ongelmana siis pyörän kylmäkäynnistys. Pyörää saa polkea noin 20-30 min että lähtee käyntiin. Kun se lähtee käyntiin, käy aluksi noin 10s hyvin vaivalloisesti (eikä anna koskea kaasuun->sammuu) ja tämän jälkeen nostaa kierrokset normaalille tyhjäkäyntitasolle ja käy/toimii normaalisti. Kuumana ei ole käynnistys ongelmaa (n. yli 40 astetta), lähtee ihan laakista ja ajettukin remontin jälkeen noin 1h testiajoa tämä vika "päällä". Muuten siis pyörä toimii normaalisti kunhan saa käyntiin. Ennen remonttia lähtenyt käyntiin normaalisti 2-3 polkaisua, niin kylmänä kuin kuumanakin.

Venttiilin välykset ja jako on kohdallaan. Ryyppynapilla ei ole vaikutusta käynnistykseen. Kipinää saa ja bensapumpun toiminta on testattu. Samoin suutin testattu ja oli arvoissaan. Vaikuttaisi anturi tai ruiskuboksivialta? Onko mahdollista, että ruiskukartta nollautuu? Miten kondensaattori vaikuttaa käynnistykseen, jos se ei toimi/varaa virtaa käynnistystä ja polttoaineen syöttöä varten? Joka tapauksessa menee ensi viikolla piuhan päähän testeriin..

Foorumit

Lähtisin mekaniikan pohjalta ensin etsimään vikaa.
-Onko seetin kulma muuttunut(=vuotava venttiili)
-Onko puristusrengas/-renkaat oikein päin
-Paljonko kampiakseli kiero
-Onko mäntä (not original) ja jäänyt mittaamatta
-Vuotaako pakoputki
-Onko polttoainesuodatin edes joskus vaihdettu
-Jos staattorissa pick up coil,, onko asento/ilmarako muuttunut
-Onko ilmavuotoa imupuolella
-Onko bansa viikkoja,kuukausia seissyttä
-Onko lambda-anturi kolahtanut(käyrä pudonnut betonilattialle) tai nokinen
??????????
Konkka toimii tasavirtapuolla ikäänkun akkuna pitäen varsinkin käynnistäessä jännitevaihtelut kurissa

Kiitos kommenteista, osa näistä tuli tarkastettua. Luin 'vikakoodit' pyörästä ja vika kuitenkin löytyi toisaalta. Moottorin lämpötila-anturi oli hajonnut. Näytti kylmänä arvoa, jossa nesteen olisi pitänyt olla 40-50 astetta. Anturin hajoaminen taas oli seurausta puhki hankautuneesta johtosarjasta emäputken kohdalla.