Muutamia kyssäreitä Honda CR500 -88, Nyt meni vaihteisto jumiin!!!

Morjesta, tuli ostettua ensimmäinen tuollanen isomotti honda.

Tälläsiä kysymyksiä ilmeni heti ekana:

Pyörä ei käy tyhjäkäyntiä, eli pitää kaasutella että pysyy käynnissä. Kaasarina näkyy oleva keihin pj38 ja vaikka kuinka ryypyn nuppia vääntelee ei tunnu olevan vaikutusta. Lähtee käyntiin parilla potkulla kun ehtii oikean kohdan. ilmaruuvia 2 1/2 kierrosta auki.

Kytkimen puolelle pitäs vaihtaa joku pitkä akseli kun oli sorvattu tilalle joku tanko normiraudasta ja nyt kuulemma kulunut, orkkis tanko löyty mukaan, minkähänlainen homma tehdä? ilmenee et kytkin kahva pirun jäykkä ja ei oikein pysty luistattamaan.

Alavääntöä koneessa tuntuu olevan kivasti, mut yläkierroksilla tuntuu et turisee jotenkin, kuuluko näissä olevan vielä jonkun laista tehopiikin tapasta? kaasarin pääsuutin näky olevan 180 liekkö vakio? Ja ratastus 14edessä ja 48 takana, mitkä lie vakiot?

Kiitoksia etukäteen jos joku kehtaa vastailla :)

Foorumit

Tummanpunainen,vanhalla keulalla,pakoputki s-makkara...180hyvä pääsuutin(vakio175). Laittasin 60TK-suuttimen(vakio58).Ilmaruuvi 1.5kr auki. Tyhjäkäynti pitäs löytyä pyörittämällä ryypynnuppia vastapäivään. Jos ei löydy tk-suutin tukossa, repii ilmoja kampiakselin stefasta tai imuläppä rikki.
Vakiona onkin tuhisia ylhäältä mut kuuluu asiaan. Kun änkkärin purkaa niin sieltä yleensä löytyy ylimääräistä roinaa.
Vasemmalle kyljelleen, kytkimen keskikoppa auki, 6pulttia auki keskiöstä. Nosta painelevy pois ja siinähän se tappi on keskellä.

Kiitoksia neuvoista, kytkimen sain tänään toimimaan akselin vaihdolla, Tyhjäkäyntikin löyty kun pyöritti ryypyn nuppia oikeaan suuntaan ;)
Okei eli ei kuulukkaan antaa enää yläkierroksilla varsinaista "piikkiä", tämähän on siitä erikoinen vehe 250:n jälkeen et ollaan niinkun veto alueella koko ajan, keula kevenee kuin puoli itsekseen ekoilla vaihteilla :D

Vieläkun jostain löytäs tuon vakioratastuksen tiedot, kun tuntuu aika pitkältä nuo välitykset, ja saako jostain runkonumeron mukaan varmistettua vuosimallin (JH2PE0209JM702154) ?

-88 on koska 10merkki J (H=87 J=88 K=89)

14/49vakiot...14/50-51 suosittelen

Okei kiitoksia, mukana tais olla 13 eturatas niin sais välejä vähän lyhyemmäks.

Tänään tuolla tuli lenkkiä ajettua ja jotenkin tuntuu silti et ei ole kaikki hepat kotosalla. täys kiihdytyksessä kolmella ekalla vaihteella yrittää keulia, mut mitään "hurjaa" repimistä ei tunnu. Alla ja keskialueella on tehoa mukavasti mut yläpuoli ihan kuollut.

Kannentiiviste näky olevan kolmekertaa paksumpi mitä mukana tullut alkuperäinen, sehän nostas vähän puristuksia, pitää muutenkin tuo kansi ottaa irti niin saa männästä jotain kuvaa, samoinkun läpät ja pakoputki.

Aamulla lähti ekalla potkulla käyntiin kun vähän aikaa poljeskelin "tyhjänä" et saa bensaa, eikös se ollut huono merkki jos 500 lähtee ekalla käymään :D

13h ratas ihan ok kunhan seuraat ettei ketjun musta U-laahuri mene puhki. Jos ekalla lähtee nii väljäpuristeiselta vaikuttaa.

Tänään käytin kaasarin, läpät, pakoputken irti ja putsailin. kaikki ok näkösiä. männän helmassa näytti olevan keskellä hiushalkeama imusarjan puolella. muuten tuntu olevan vielä tiivis.

pitää tuo kannentiiviste vielä vaihtaa orkkikseen ja kahtoa magneeton puoli onko siellä lisäpainoa. pyörä toimii muuten kaikin puolin hyvin, mitä nyt se ylärekisteri tuntuu voimattomalta...

Mäntä halkee siitä helman kaaresta ekana. Pystysuunnassa yli puolenvälin ennätys veljellä tais olla. Tosin mulla suoraan ajosta monipuolisin rikkinäinen mäntä kun helma halki,sivu halki männäntapin yläpuolta ja toisen männänrenkaan lukkotappi putosi pois(Ei japsi mäntä!)
Sammuttaessa kuuluva voimakas "klonks klonks" kuuluu siitä kun mäntä painunut helmasta soikeaksi ja tosi wäljä. Japsimäntien kanssa vähiten murheita. Halkeilua voi hidastaa hiomalla jokaisen terävän yksityiskohdan tapin alapuolta pois. Kulmasta-->pienisäteiseen kaareen ajatuksella.

Ookei hyvä tietää, tuossa kuuluu sellanen ihme metallinen kolina jos vedättää liian suurella vaihteella ja pienellä nopeudella, samoin sammuttaessa kuuluu sellanen metallinen kilinä. Eli varmaan äkkiä olis männän vaihto edessä ??

"Halkeilua voi hidastaa hiomalla jokaisen terävän yksityiskohdan tapin alapuolta pois. Kulmasta-->pienisäteiseen kaareen ajatuksella." Tällä tarkoitan uuden männän elinkaaren pidentämistä...Halennut mäntä muistoksi että tuuria on ollut.

tänääb otin pytyn irti ja ihme kyllä se oli ihan siisti. ajoitus oli kohdillaan kun männästä oli pieni palanen kadonnut renkaan alapuolelta ja kolme pitkää halkeamaa imupuolella.

kävin joensuun moottorikoneistamolla näyttämässä ja mittasivat sylinterin 89.30 ja mäntä 89.08

riittääkö et ostan tuollasen 89.25 männän? proxia ja oem mäntää sais suhkoht edukkaasti ebaystä?

joensuun koneistamolla en enää asioi, asiakaspalvelu ihan perseestä, yks m*lkku tiskin takana rupes vittuilemaan et tää ei ole mikään lastenpyörä et ainoastaan wisecon männälle poraavat ja muut paskoja, 2minuutin mittaus makso 24euroa...

http://www.jopimotors.net/

Tuolla pitäs olla japsimännät keskisuomessa hyllyssä. W-alkuiseen paikkaan väännetään ulosteet. Tässä moottorissa kannattaa edelleen käyttää japsimäntiä. 89.30 tosi hyvä 89.25 männälle jolloin todellinen helmavälys about 0.11-0.12

Jes kiitoksia tiedosta, laitoin hondan oem männän tilaukseen, jospa se siitä vielä virkistys :)

Oem varma valinta. Jos se lapasessa kestää hyvin voit kyllä pääsuuttimessa tulla vakioon. Uudemmissa 170 pääsuutin kun putki muuttuu.

Nyt on mäntä paikallaan ja vähän pöristelty, puristuksia ainakin tuntus olevan enemmän.

Minkälainen sisäänajo tuohon ois suositeltava? Ensimmäisen tankin tein 6% seoksella ettei varmasti leivo kiinni...

Sisäänajoksi suosittelen kerran kuumaksi käyttöä ja jäähtyminen kylmäksi. Nyt on sellaset välykset että niidenpuolesta voi lähtee vaikka ajamaan rataa kilpaa. 6% kuulostaa mikroautorosentille. Nää viissatkut jotka pyörii tiiminsisällä pelaa 2,5-3% parhaiten

Oho, aattelin et näissä isommissa on tarkempi tuo sisäänajo :D

Mut pitää riskillä pudottaa sit prosentit tuohon kolmen tuntumaan seuraavalla tankilla ja pikku hiljaa availla enemmän kaasua :)

Käytäntö on osoittanut että köröttely sisäänajo pitkään pilaa kilpakäyttöön tarkoitetun moottorin. Moottoria pitää reilusti käyttää niillä kierroksilla joilla tullaan ajamaankin. Mäntään ja sylinteriin kohdistuvat voimat ovat erikulmissa vektoripiirroksin ajeteltuna eri kierrosluvuilla. Tämä tarkoittaa sitä jos ajaa 5h sisään 4000RPM kierroksilla moottoria siitä saatava teho on 8000RPM on pienempi kuin toisessa moottorissa jota ei ole ajettu sisään ollenkaan vaan vedetty koko ajan täysillä.

Joo tänään kävi sellanen homma et sammutin pyörän normaalisti. Hetken päästä kokeilin käynnistää sitä uudelleen ja normaalisti ripeällä potkulla potkasin ja kuulu ihme klonks ääni ja tuli jumalaton takapotku suoraan jalkaan. Sit pienen parantelun jälkeen kokeilin potkaista uudelleen ja kappas polin täysin jumissa.

Kokeilin sit kytkin pohjassa käyntiin ja het lähti tulille mut kun pisti vaihteen päälle ei liiku mihinkään ja sammua töksähtää heti. Sit kytkin puoli auki ja kytkin irti, Kytkimen akselista kun pyörittää vaihde vapaalla niin pyörii vajaa pari kierrosta ja jumahtaa siihen, sama homma toisin päin, eli joku vaihteistossa jumissa :/

Onko näissä jotain tyyppivikaa joka jumisi askin? Lohkon joutuu varmaan aukomaan jokatapauksessa et voi katella sisään...

Useasta oikea lohko haljennut liikojen puristuksien, virisyttyboxien ennakon tai järjenvastaisen polkemisen seurauksena. Eturattaan alta laakeri särkynyt mutta sekin ollut vuotaneen vetoakselin stefan jälkimaininkeja(kuulat ruosteessa yms.)
Poishypännyt seekeri voisi tehdä ton oireen myös(asennussuunta seekerissä tärkeä!). Mut kuhan saat koneen auki niin vika löytyy.

Ohoh tämäkin ketju unohtunut päivittää kokonaan..

Eli tuon koneen totaalijumin teki, käynnistys polkimen palautusrattaan "stopparin" repeäminen lohkosta. Eli sellanen nystyrä mihin käynnistys poljin palauttaa asennon polkaisun jälkeen, siitä irronnut pieni pala joka meni kytkimen rattaiden väliin :o

Samalla uusin alakertaan kaikki laakerit ja stefat plus porautin pytyn seuraavaan ylikokoon :)

Nyt taas pyörä kaiveltu talvisäilöstä ja ajettu lenkkiä, talven aikana viskasin paikalle hiilikuituläpät, enpä noista huomannut oikein mitään vaikutusta kun muistelee viime syksyn ajoja :D Edelleen se tuntuu kaipaavan tuota venyvyyttä kovemmille kierroksile kun enduroa tulee pääosin ajettua.

Orkkis putkea oon yrittänyt etsiä kun tuossa paikallaan mikä lie merkitön kopio putki ja änkkä. Ei vaan tunnu järkihintaan löytyvän, onko kukaan kokeillu käykö miten helposti tuollanen uudemman mallin 89-> putki paikalleen, vesiletku taitaa ainakin olla tiellä :/