Minkälaiset ajokengät lumispooriin

Kirjoittaja: Jyrki KortesmäkiOlen hionut ajokenkien pohjia tasaiseksi ja kokeillut erilaisia parafiineja. Pari kolme kilometriä luistaa ja sitten alkaa tökkiä. Sain lainata ajokenkiä, joihin oli valettu kovasta muovista liukkaat pohjat ja meno oli aivan toisenlaista. Vien ilmeisesti kenkäni samalle suutarille. Haluaisin kuitenkin kuulla muiden tee se itse -miesten kokemuksia. Mistä saa sopivaa materiaalia, jota voisi itse kiinnittää kenkiinsä liimalla, ruuveilla taikka valamalla? Onko joku esim. pistänyt peltiä pohjiin, luistaako se. Mietin jo sitäkin, että lyhennän vanhat sukset ja ruuvaan kenkiini kiinni mutta tapeilta ajo ja käynnistys saattaisi olla hankalaa. Onko liukas pohja yleensä aivan suora vai tarvitaanko jalkatappia varten jotain muotoilua.

Lainaamani kengät olivat kovat ja tukevat ja niistä sai varmuutta menoon kun edellisenä päivänä oli omissa pehmeämmissä (Shot MXR) kengissä nilkka ikävästi kiertynyt. Tarviiko talviajossa kenkään tuntoa vai onko jäykkä kenkä suositumpi? Mikä kenkämalli on hyväksi havaittu, jos vaikka hankkisi tukevammat ja turvallisemmat ennen pohjitusta.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenNiin ja kun nyt luin tarkemmin tätä ketjua, niin ihan samalla tavalla pohja tasaiseksi hiomalla ja siihen liukupohja liimaamalla ne Euromarketissakin oli tehty. Ja kengät oli brand new eli sen takia ei hionta ollut tarpeen.

Kirjoittaja: HENRIK HINKKANENItselläni on kengissä tanssikengän pohjat...hyvin luistaa ja on pehmoosekki

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOMikä on Tampereen suutaritilanne tällä hetkellä? Toimiiko V.Laine vielä, entä Euromarketin suutari vai minne vien uudet poponi pohjattaviksi? (varma konsti saada vähätkin lumet sulamaan). Keltaiset sivut ei ainakaan anna noiden kummankaan tietoja.
Kiittäen jo etukäteen

Kimmo

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenEuromarketissa teetin omani viimeksi marraskuussa.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOSieltähän se löytyi, Avain- ja suutarityö-nimellä, 30 euroa hintaa ja torstaina valmiit.

Kimmo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEttei tulisi väärinkäsitystä, niin pieni tarkennus: ei ne pohjat minullakaan lähteneet irti repsottamaan, kunnes ne ensimmäiset kuluivat reunasta puhki asti. Eikä ne keväällä siis tosiaankaan irronneet paljain käsin repimällä, vaan pihdeillä repien ja mattopuukolla samalla liimaliitoksesta avittaen puolen tunnin hikoilulla.

Kirjoittaja: HENRI TALVINENItse hommasin ralliautojen kuraläpissäkin käytettyä polyuretaania ja vein suutarille laitettavaksi. Pohjiin ei ole tullut minkäänlaisia jälkiä, vaikka koko viimetalven ajoin ja tunteja tuli todella paljon. Lisäksi ajoin kesälläkin muutaman kisan ja tapeillakin piti hyvin. Kallista tavaraa, mut kannattaa kokeilla...

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenJa hinta oli muistaaksnei vielä halvempi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuten jo aiemmin tässä keskustelussa sanoin, Euromarketin suutarilla, Tampereella. Se Tuniitti nyt vaan ei ole ollut mitenkään mainittavaa kestävyydessään, murenee teräviin jalkatappeihin nopeasti. Hintaa oli 30 tai 35e.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenNiin kumpi tekotapa lienee sitten se oikeampi ja paremmin kestävä? Omat pohjat on kyllä kestäneet jo kaksi talvea ja pohjien puolesta ajaisi noilla kengillä varmaan vielä kolmannenkin. Ja ne on siis tehty hiomalla vanha pohja tasaiseksi ja liimaamalla liukupohja siiihen tasaiseksi muotoiltuun pohjaan. Loiva kanta on jätetty näihinkin. Eikä tuo pohja kyllä lähde repimällä irti.

Kirjoittaja: TOM NORDMANOlen tehnyt kuten Sirkku. Talven jälkeen pohja pois ja uudet pohjat Marraskuun lopussa.

Jakomäen suutari tai jokin muu suutari joka on oikeasti tehnyt näitä on järkevä. Olen kokeillut muita suutareita ja monesti rahat menneet kankkulan kaivoon

Kirjoittaja: Atte MarttilaOk ok. Teetitkö Sirkku pohjasi missä liikkeessä?
Juuri tuo että ei tarvitsisi olla kaksia kenkiä kiinnostaa. Onko suutari kuinka paljon pyytänyt tuollaisesta hommasta?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitenkähän tämäkin asia nyt sitten mahtaa olla. Jakiksen ostarin suutari neuvoi minulle materiaalin ja mistä kysyä Tampereelta. Varmistin ennen pohjien teettämistä, että materiaali on (ainakin piti olla) samaa.

Kaverilla mureni pohja tapin kohdalta (uusi pyörä) ihan muutamassa tunnissa, itseltänikin aika nopeasti. Pohja oli jo Liepeellä puhki, vaikka spoorit on lumiset, eli pitäisi kestää.

Päitsiä varten arveluttaa suuresti minkä tahansa materiaalin kestävyys niissä olosuhteissa. Joten jos sinulla Miika tai kuka hyvänsä on täsmällinen tieto tuolloin laitetusta materiaalista, niin voisitko jakaa tietosi muillekin?

Kirjoittaja: Atte MarttilaAuttakaa nyt vähän tyhmää. Enduron ajaminen talvella kiinnostaa ja nyt ruvennu eri tahoilta kuuluun puhetta näistä saappaitten pohjista.

Onko pohjien uusiminen/muuttaminen talveksi pakollista harrastajalle. Kuinka paljon toi vaikuttaa?
Jos käyn jossain suutarilla muuttamassa noi pohjat nii millanen käytäntö on sit keväällä? Miten saan normaalit pohjat takasin?

Valaskaa mua pikkusen miten tää tapahtuu ja miten toi pohjien vaihto vaikuttaa ajamiseen spoorissa.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenTalvella joutuu ajamaan paljon istualtaan ja jalka/jalat maassa omassa spoorissa liukuen. Normaalipohjilla tökkii niin p....sti ja ero on iso. Suosittelen myös ihan vasta-alkajille tai sunnuntaiharrastajille, tasapainon pitäminen on monta kertaluokka helpompaa. Suurin ero on pehmeässä spoorissa, missa jalkaspoori ei kanna kunnolla. Liukupohjat laitetaan yleensä niin, että pohjaa tasoitetaan ensin ja siihen liimataan liukas ja kestävä pohjamateriaali. Samalla pohjalla ei oikein kesällä voi ajaa tai ainakin se kuluu tapeilta ajaessa nopeasti puhki. Itsellä on kahdet kengät.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMulla kun laitettiin uusiin saappaisiin noi liukupohjat, niin suutari vaan täytteli pohjasta jollain liimalla tms. suurimmat koloset ja liimasi liukupohjan päälle. Päitsin jälkeen revin ne vaan irti ja pohja oli siis kuten saappaissa uutenakin. Tässä kesän aikana ne loputkin tilkeliimat on sitten varisseet metsiin.

Kirjoittaja: Marko MoisanenNiin...kyllä minunkin vähäisen kokemuksen perusteella nuo Jakomäen suutarin pohjat toimivat loistavasti: luistavat spoorissa, ovat alkuperäiseen muotoon tehdyt ja pysyvät hyvin tapeilla. Eivätkä ainakaan vielä ole kuluneet, murtuneet tai muuten hajonneet.

Mutta kyseiset Acerbis -saappaat ovat kyynärvarren mitan syvältä.

Ja meikäläiselle kun ei ole siunaantunut McGyverin vikaa edes sitä vertaa, että pystyisin vaikka vanhasta minisuksesta vuolemaan joutoaikana hyvät spooripohjat ja lopusta valamaan vielä kesäksi nätin pyöräilykypärän, niin oikein mielelläni maksan vaikka joka talveksi ihka uudet pohjat. Se ei nimittäin tässä konkurssissa tunnu enää missään :)

Kirjoittaja: Miika SavoNiin ja huom. kengillä on ajettu 5 talvea, joten se on vähän eri asia kuin 1 talvi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuon materiaalin on sitten pakko olla vaihtunut, tai koemme asiat aivan eri tavalla. Ja sulla on ajot aikas vähäiset, mitä en oikein usko.

Samalla lailla ne pohjat voi itse laittaa mitä suutarikin. Ajoin viime talven 5cm paksuilla pohjilla ja nekin pysyivät kiinni koko talven. Karhennus hiomapaperilla, huolellinne puhdistus ja liimaus tuubin ohjene mukaan.

Kirjoittaja: Miika SavoNo olen ajanut kengillä valehtelematta ainakin 200 tuntia (yksi Päitsi, muutamia talvikisoja ja treenejä talvisin keskimäärin 1,5 krt/vko), joten en sitten tiedä miten paljon niillä kengillä pitäisi pystyä sun mielestä ajaa. Mun mielestä kestävyys on joka tapauksessa ollut hyvä.

Kirjoittaja: Miika SavoKesälle ja talvelle omat kenkänsä.
Mäkin teetin muutama vuosi sitten (2002) talvikenkien pohjat tuolla Trelaisessa liikkeessä (Suutari Laine Itsenäisyydenkadulla). Pohjat tehtiin jostakin kävelykenkien pohjamateriaalista (tosi kovasta sellaisesta). Pohjat muotoiltiin siten että kantapään kohdalla on loivasti korkeampi kohta, jotta jalka pysyy paremmin tapilla. Kannan korotuksessa ei kuitenkaan ole jyrkkää reunaa vaan loiva pyöristetty nousu. Olen ajellu kaikki 5 talven spooriajoni noilla samoilla kengillä, ja ihan hyvin ovat kestäneet. Nyt kenkien kunto on tosin muuten vaan niin huono, että täytyy varmaan teettää uudet talvikengät (siis pohjat uudempiin kenkiin). Suosittelen kuitenkin tuota Laineen liikettä.

Kirjoittaja: Marko MoisanenItselläni on nuo tämän vuoden uutuudet Acerbis X-Tight saappaat, joissa on solkien tilalla kaksi "räikkäkiristintä", joista lähtee yhteensä neljä kiristyspantaa.

Kengät ovat helppo laittaa jalkaan ja ottaa pois sekä kiristää tarvittaessa vaikka vauhdissa, mutta talviajoa eivät kestä sitten ollenkaan.

About 20h on enduroharrastusta takana ja saappaista on muutama muovisauma revennyt, kaikki kiristysnauhat/pannat poikki ja kyljissä olevat iskusuojat lentäneet metsikköön.

Ei siis voi suositella ainakaan talviajoon noita makaronimaan tuotteita.

Korjaan noista vielä kesäkengät eli kysymys kuuluukin, että mitkä saappaat kestävät parhaiten pakkaskelejä?

Kirjoittaja: Jyrki KortesmäkiTeetin liukkaat pohjat Tampereella (Suutari Laine Itsenäisyydenkadulla), hinta 50*eur*. Sanoi liimanneensa "tuniittilevyä" syanoakrylaattiliimalla, kun pohjat oli ensi jyrsitty sileiksi. Tuo tuniitti ei ehkä ole materiaalin oikea nimi mutta jotakin sinne päin. Luistoa on nyt riittävästi. Ei vain tahdo pysyä jalka enää tapilla. Pitäisköhän pohjaa hiukan karhentaa kannan etupuolelta, tuskin se luistoa juuri heikentää, jos karhennus on siinä syvennyksessä kannan edessä. Onko teillä yleensä toiset saappaat kesäajoon, jotka pysyy paremmin tapeilla.

Kirjoittaja: Miika SavoKuten jo kerroin edellä, mulla on kenkien pohjat kestäneet todella hyvin! Siis jalat pysyy hyvin tapeilla eikä pohjatkaan hajoa vaikka jalkatapit olisi terävät. 5 talven ajot takana eikä pohjat hajalla, muut osat kengissä (muovisuojat, tikkaukset jne.) kylläkin.

En kyllä tiedä noista omatekoisista virityksistä miten onnistuu. Miksei voikin, mutta itsellä jo A-starsin pohjan vaihtopalojen vaihtaminen on työn ja tuskan takana saada pysymään pohjissa, puhumattakaan kokonaisten pohjien vaihtamisesta. Talvikengät saa toki tehtyä ihan omatekoisesti ilman mitään liimoja tms. hiomalla alkuperäisistä pohjista jurmut ja kuviot pois sekä kantapään korotus pyöreäksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli Laine, Euromarketin avainsuutari ja Jakiksen ostarin suutari tuntuvat ainakin laittavan samaa materiaalia ja kaikkinen laittamana tuntuisi pysyvän kiinnikin. Ainoa ongelma on siis se, ettei sillä pysy tapeilla jos tapit on kuluneet, terävissä taas materiaali murenee.

Kokeilkaahan tuota PVC:tä, eli trukkiovimateriaalia. Bostikilla on arikseen kontaktiliima sen liimaamiseen, tuubin hinta n. 6e ja riittää varmaan 5 pariin. Pohja ensin sileeks ja sitten liimaus ohjeen mukaan. Itselläni ei ole edes hiottu kuviota pois ja nyt on jo 10 tuntia takana noissa uusissa.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOJuu, puristan normaalisti. Sika tekee sileän pohjan, mutta ei luista tarpeeksi. Mulla on Tech8-saappaissa sikamaiset pohjat, mutta ei niillä voi spoorissa ajaa. Pitäisi laittaa vielä minisukset lisäksi.

Kimmo

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIMuista puristaa perseellä Kipa.

Kengän pohjan voi valaa sileäksi Sikaflexillä. Ei se ikuisesti siellä pysy, mutta hyvä konsti sekin.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTai Molitorista

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOKatselin ja kokeilin noita Falcon saappaita Mp-näyttelyssä, plussaa niissä oli sileä pohja, keveys ja hinta. Miinuksena etuläppä oli todella matala, jonka myös esittelijä mainitsi heti, kyseessä kun oli 1. versio ko. saappaasta. Edustaja kertoi myös että ehkä kaudeksi tulee sileäpohjainen versio, jossa vedenpitävä sisäkenkä, eikä hinnankaan pitäisi pumpsahtaa tuosta kuin parikymppiä. Tuo uusi versio kiinnostaa ainakin meikäläistä, siihen asti lipsuttelen vm -90 Axoilla, jotka imaisevat spoorista kaiken veden, onpahan muilla takana sitten kuivempaa. (mainittakoon vielä, että en ole missään kytköksissä ko. liikkeeseen tai saapasmerkkiin).

Kimmo

pitkästä aikaa sunnuntaina viivalle Kurussa!

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMETiedustele Tokimotosta, onko siellä vielä sellaisia saappaita, jotka on spooriin tehty. Niissä on valmiiksi sileä pohja, ja merkki oli vissiin Falco. Ihan SM kärjessä jotkut ajaa niillä! Kalatien Niko vissiin ainakin ja se Husaberg tiimi!! puh (09) 838 6540 email: myynti@tokimoto.fi

Kirjoittaja: Timo TähkäpääOnko tullut mieleen ostaa ajosaappaat joissa on valmiiksi sileät pohjat?

Kirjoittaja: JARKKO KOSKINENÄänestän Lahden Rokin (suutari kolehmainen) puolesta!
K.Koskinen

Kirjoittaja: Pekka RekolaLahdessa tehdään kanssa muutama kymmenen paria vuodessa tuohon spoorihommaan. ...jos SM-pisteet jaettais myös suutarille, taitais olla pytyt jo jaettu? ;-)

Kirjoittaja: Eero PitkänenMinäkin teetin pohjat tuolla mainitsemallasi suutarilla viime elokuussa. Ihmettelin silloin hiukan, kun kaveri sanoi, että kyllä näillä Päitsin kiertää? Vanhat saappani oli pinnoittanut toinen suutari ( nyt jo lopettanut ). Saappaat loppuivat muuten, mutta pohjat oli poisheittovaiheessa vielä ihan OK ja oli ajettu muutama Päitsi.
Näissä " uusissa " Jakomäen saappaissa toinen pohja on nyt siinä kunnossa, että on asioitava siellä uudestaan, koska liimaus ei ole pitänyt. Että kyllä tekevällekin sattuu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo ei voi kyllä "kumisaappailla" ajoa suositella kesäksi eikä talveksi.
Itse en tykkää jos pohja on täysin sileä, luistaa se samalla lailla vaikka koron muoto olisi jäljelläkin.
Laitatin Euromarketin suutarilla samaa matskua pohjaan mitä Jakiksen suutari käyttää. 20h kesti ja toinen puoli kului reunasta puhki, eilen sitten lähti repale jostain juuresta, kivestä tms. ja kaksi kertaa nutulleen kinokseen ihan hölmistyneenä ennen kuin hoksasin mikä tökki. Kaverilla meni uusilla jalkatapeilla puhki parilla ajokerralla.
Toisaalta se matsku on niin kovaa, ettei jalka pysy kuluneella jalkatapilla yhtään. Trukkiovissa käytetty muovi on yhtä luistavaa, mutta pehmeämpää. Sitä käytin viime talvena. Pysyy jalka huonommallakin tapilla, eikä irtoile niin herkästi paloja vaikka olisivat terävätkin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONoista suksista vielä...tein eka talvena semmoiset, polyeteleeni on aineen nimi, suksenpohjaa. Hieno luisto, myös jalkatapeissa ;-). Teräslevyt taas puree liikaa kaikkiin kiviin, vähänkin likanen jalkaspoori niin koko ajan tökkii. Sekin tuli koitettua.

Kirjoittaja: Marko MoisanenJos satut asustelemaan pääkaupunkiseudulla, niin Jakomäen ostarin pikasuutari on guru tekemään spoorisaappaat.

Suutari höylätä sipaisee alkuperäisen pohjan huitin hiivattiin ja laittaa sen tilalle alkuperäistä muotoa noudattelevan tasaisen pohjan, joka luistaa erinomaisesti, mutta on kuitenkin riittävän pehmeä pysymään jalkatapeilla. Testattu on myös yli 20 asteen pakkasessa.

Ja on kuulemma vahvaa tavaraa eli ei lähde irti muuten kuin kappaleina. Itse asiassa saappaista on jäänyt jo osia matkalle reilun kahden kuukauden käytön jälkeen, mutta pohjat toimivat hyvin.

Tuntuma on ainakin meikäläisen (Acerbis X-Tight) saappailla ihan alkuperäisen pohjan oloinen esimerkiksi tapeilla ajoon, mutta spoorissa menee hienosti eikä nimittäin töki yhtään.

Muuten en osaa suositella uusia tai vanhoja saappaita, koska tämäkin lienee vähän makuasia, mutta itse kun aloittelijana survonut pitkin metsiä, niin monelta vaivalta ovat nuo uudet kunnon saappaat pelastaneet. Sen verran paljon on iskuja ja vääntymisiä säären ja nilkan alueelle tullut.