ktm 300exc pätkii yläkierroksilla

Elikkä pyörä on 300exc vuosimallia 2010. Pärrä ei kierrä kaikkia kierroksia ajossa, pätkii ihan kuin olisi kierrosten rajoitin ja pätkiminen tapahtuu n.6000-7000rmp alueella. Pyörä ottaa kaikki kierrokset kytkin pohjassa mutta ei vetopäällä. Kaasutin säädetty moneen kertaan, ajettu ilman ilmanputsaria, vaihdettu tulppia, tarkistettu pakoaukon säätimet, mutta ei vaan toimi. Rupee usko loppumaan tuohon vehkeeseen. Olisiko kenelläkään mitään tietoa mikä vika voisi olla kyseessä?

Foorumit

Noiden mallien kaksikerrosputkista irtosi palasia sisäpuolelta ja tukkivat sitten tietenkin putkistoa. Kannattaa katsoa, ellet ole sitä jo tehnyt.

Mikäli putki eikä vaimennin ole tukossa voisi moista tehdä myös virtapuolen ongelmat. Puola ei ehdi latautua riittävästi jolloin kipinä ei jaksa paineen alla syttyä vaikka vapalla kaasutellessa toimisikin. Ongelma voi olla liian iso kärkiväli tulpassa mikä on helppo todeta. Sen mahdollisuuden olet varmasti jo poistanut vaihtamalla tulpan. Hitaammin löydettävä vika on sitten johtosarja, josta saattaa vuotaa maihin eristeen läpi viattoman näköisestä hankauksesta tai puristumisesta. Pura sähköt pois ja varmista vaikka teipillä mahdolliset kohdat. Putsaa myös virtapää vaikka paineilmalla metalli hiukkasista ja kosteudesta. maadoitusten varmistus on yksi tarkistettava kohta, kuten tulpanjohto ja hattukin. Yleensä löytyy nuo viat vahingossa varsin epäloogisista paikoista.

Itellä oli ja joskus samanlaista vikaa TM:ssä. Oli maa piuha löysästi kiinni. Pesun jälkeen hämärässä löytyi syyllinen, kun tahtoi tuo piuhan kiinnityskohta kipunoimaan kierroksia annettaessa. Toivottavasti on yhtä pieni vika.

Sytytystulppa kannattaa vaihtaa, ennen kuin pistää pyörän kappaleiksi. Kuvaamasi oire on tyyppillinen sytytystulppa vika.

Nyt laitettu uusi puola, lähes kaikki johdot käyty läpi ja uusi tulppakin vaihdettu (BR7ES) eikä vaan ala toimia. Hetken aikaa toimii kun lähtee ajamaan, eli ei ihan kuumana käy kone vielä, kun kone alkaa enemmän lämpenemään niin lopettaa toimimisen, elikkä noin.5min ajon jälkeen. Mikä helvetti tätä pyörää vaivaa

Kokeile toimikoo jos puolitat kärkivälin tulpasta esim. 0.3mm:iin. Jos rupeaa toimimaan staattori sokö.

Onko vika tullut itsestään vai remontin yhteydessä? Eli onko sytytys ennakko kohdillaan tai sitten mahdollinen käämi vika jos kylmänä toimii hetken ja lämmettyä vika alkaa. Mittaa yleismittarilla käyminen vastus arvot. Käämi vika voi ilmetä pahempana moottorin lämmetessä tiettyyn lämpöön.

Vihdoin vika löydetty... Entinen omistaja laittanut staattorin huonosti kiinni ja päässyt lähtemään irti, hajottaen staattorin, limpun sekä runko laakerin. Kiva pikku remontti edessä..