Honda crf450R 06 Vinkkejä kiitos

Joku CRF seppä voisi kertoa vähän vinkkejä. Ostin ekan nelarin Honda Crf 450 r vm06. Ajelin viime talvena jäällä ja metsässä pyörä toimi hienosti. Kevät koitti ja ensi kertaa kunnon pidolla pääsi painamaan. Ei mennyt kauaa kunnes alko epämiellyttävä ääni kuuluumaan. Ilmeisesti jakoketju rohisi. Tutkin asiaa selvää, selvää vikaa ei löytynyt. Tarkistin venttiilin välyksetkin. Olivat OK. Koitin pyörää vielä käymään mutta ei paukautti vain ja kävi sekunnin. Purin sitten koneen. Mäntä oli juuri kohta puoliin menossa, pako puolella näkyi selvää vekki/kulumaa.

Nyt koneessa uutta kampuran laakkerit stefat (kaikki), Nokkaketju, kiristin, mäntä, sylinteri putkitettu, uudet teräsvenat

Ongelma on että kun purin koneen niin sen jälkeen muija potki pihalle PRKL. Ja nyt kun puolivuotta myöhemmin kun olen kasannut itseni niin olen kasaillut myös tuota pyörää. Ja se välillä vähän tökkii, kun ei osat löydä oikeille paikoille. Voi myös asennuskaljalla olla osaa tässä.

Nyt askarruttaa venajouset, että kuuluko hieman pidemmät pako vai imupuolelle? Neuvoja shimmaukseen? Shimmipalat totta kai sekaisin.

Muita askarruttavia asioita on, että kun pyörä vielä kävi se sylki välillä öljyä aika paljonkin huohotinletkusta pihalle. Miksi? Kylmänä kusi vesipumpusta jäähdytinnestettä. Pumppu vaikutti hyvältä.

Foorumit

Pitemmät jouset pakopuolle. Maalaisjärjellä muistisääntö pakoventtiili painavampi(materiaali) ja tarvitsee suuremman jousipännin.
Laita 2 ohkasinta venttiilipalaa ensin imuun ja sitten pakoon. Mittaa välykset ja päättele tai laske mitkä palat käy minnekin.
Öljynhuohotus tulee yleensä väljästä männästä tai vuotavasta kampuran stefasta(vasen). Tai oikea stefa jos huohottaa laatikon letkusta.
Nestevuoto johtuu huonosta vesipumpun ulommaisesta stefasta joka paineessa voi kuumana ruveta pitämään.

Kiitoksia kiitoksia. Honda käy hienosti. Lähtee hyvin käyntiin. kuumana ja kylmänä. Nyt puskee öljyä pienen käynnin jälkeen huohottimesta ja aika reippaasti. On uudet stefat, puristerengas oikeinpäin (kirjain ylös). Purettiin tänään ja tarkistettiin tosiaan tuo puristerengas.

Mitä seuraavaksi? Venttiilinvarrenkumit, kampuran stefat(jotka on uudet)

Mäntä on wiseco 12;1 ja putkitettu sylinteri siis. Ammattilainen koneistanut.

Mittaa se wiseco helmasta. Monasti on 0.05mm pienempi kuin annettu mitta.

Ohivuoto mittaus näytti alle 10 prosenttia. Öljy on motul 5 w40. Aattelin kokeilla jotain muuta öljyä. Suositelkaa. Seuraavaksi kone irti ja auki. Haluaisin välttää tuon.

Aika suuri ohivirtaus siis uusilla osilla. 10w40 Castrol gps esim. toimiva molemmiksi öljyiksi. Jäällä vastaava vika asettui vasta männänvaihdolla jossa uusi wiseco oli 0.05 liian pieni.-06crf450 oli se ja siihen tuli JD-mäntä.